Pozycjonowanie stron - zasady działania wyszukiwarki Google

Pozycjonowanie to szereg działań, które mają na celu rozpropagowanie strony internetowej w sieci i zwiększenie jej wskaźnika PageRank. Wszystkie czynności, które wykonuje pozycjoner powinny skłonić robota wyszukiwarki do częstszych odwiedzin witryny, a w rezultacie wyższej oceny strony. 

Pomijając Rosję czy Chiny, w których dominują kolejno Yandex i Baidu, wyszukiwarka Google jest niekwestionowanym liderem wśród narzędzi do szukania informacji, wybieranym przez internautów na całym świecie. Nie dziwi zatem fakt, że specjaliści Google dokładają wszelkich starań, aby ich produkt był jak najbardziej skuteczny i wyświetlał swoim użytkownikom wyłącznie trafne i oczekiwane wyniki.

Marzeniem specjalistów Google jest gruntowne przebudowanie wirtualnego świata tak, aby obecne w nim były wyłącznie linki organiczne. Taka wizja zdecydowanie wyklucza wszelkie sztuczne działania, a stawia na naturalne polecanie przez użytkowników wartościowych treści i ich udostępnianie kolejnym osobom. Opisywany schemat mobilizuje robota wyszukiwarki do częstszych odwiedzin witryny i buduje jej pozycję eksperta.

Białe pozycjonowanie

Oczywiście w rzeczywistości takie działania są obecne i określane jako White Hat SEO. Jako pozycjonowanie w białych kapeluszach określa się właśnie wszelkie czynności, które są etyczne i zgodne z regułami wyszukiwarek. Jednak na taką politykę mogą pozwolić sobie głównie właściciele dużych portali, które zdobyły już popularność i mają ugruntowaną pozycję wśród internautów.

Czarne pozycjonowanie

Zupełnie odwrotna praktyka została określona jako Black Hat SEO. Dotyczy tych pozycjonerów, którzy świadomie nie stosują się do wytycznych wyszukiwarki, ignorując jej wskazówki i masowo dodają we wszystkich możliwych miejscach swoje linki. W rezultacie takich działań tworzy się bałagan w otrzymywanych wynikach, które okazują się być mało przydatne dla użytkownika. Wyszukiwarka, która została w ten sposób oszukana, niesłusznie nadaje wypozycjonowanej witrynie wyższą wartość. Ostatecznie, najczęstszym skutkiem pozycjonowania w czarnym kapeluszu jest otrzymanie kary od wyszukiwarki, która może polegać np. na zbanowaniu adresu strony, w konsekwencji czego witryna nie będzie wyświetlać się w ogóle w wyszukiwarce.

Wśród najczęstszych niedozwolonych praktyk pozycjonerów wymienić można:

  • tworzenie stron lub podstron wyłącznie pod wyszukiwarkę i prezentowanie odmiennej treści odwiedzającym witrynę użytkownikom, a innej robotowi przeszukującemu stronę,
  • wielokrotne umieszczanie powtórzeń słów kluczowych nie mających związku z treścią witryny,
  • spamowanie ksiąg gości oraz forów dyskusyjnych własnymi odnośnikami, często bezwartościowymi i niezwiązanymi z właściwymi wątkami.

Szare pozycjonowanie

Działania pozycjonerów najczęściej w założeniach mieszczą się wyłącznie w zakresie White Hat SEO, zaś w praktyce często zahaczają o Black Hat SEO. Trudno jest jednoznacznie określić granice i zakresy obu pojęć, dlatego dla ułatwienia użytkowników z pogranicza zalicza się do Gray Hat SEO. W grupie tej dostrzega się zjawisko nieszkodliwego naginania zasad wyznaczonych przez wyszukiwarkę Google. Wśród najczęstszych praktyk pozycjonerów wymienić można:

  • udzielanie się na przeróżnych forach dyskusyjnych, publikowanie merytorycznych odpowiedzi i pozostawianie aktywnych linków do pozycjonowanej strony,

  • przygotowanie kilku podobnych tematycznie artykułów z odnośnikami do pozycjonowanej witryny i ich opublikowanie w sieci,

  • korzystanie z systemu wymiany linków oraz wpisów do katalogów internetowych.

Wymienione działania ułożone zostały w kolejności malejącej według kryteriów akceptacji stworzonych przez Google. Jednak należy mieć na uwadze, że jeśli są wykonywane nienachalnie, wyróżniają się wartościowym contentem, a cały ciąg czynności jest przyjazny dla użytkownika, to nie należy obawiać się kar ze strony wyszukiwarki.

Pozycjonowanie stron internetowych to w pewnym sensie manipulowanie wynikami, które uzyskuje użytkownik. Zatem można uznać, że starania specjalistów Google, aby w sieci pojawiało się jak najwięcej organicznych linków i merytorycznie wartościowych treści wydają się być słuszne. W rezultacie takich działań każdy pozycjoner ma szansę zbudować portal, który będzie przyjazny zarówno dla użytkownika, jak i wyszukiwarki. Jednak zanim zdobędzie wymarzoną popularność może korzystać z metod pozycjonowania znajdujących się w szarej strefie. Powinien tylko pamiętać, aby działać rozsądnie i z umiarem.