Pozycjonowanie i optymalizacja stron – dobór fraz i słów kluczowych

Pozycjonowanie i optymalizacja strony odgrywa istotną rolę w prowadzeniu kampanii swojego sklepu internetowego. Odpowiedni dobór słów kluczowych może spowodować, że liczba Twoich klientów znacznie wzrośnie, a Twoja firma stanie się dużo bardziej rozpoznawalna. Należy więc ten aspekt uwzględnić nie tylko w sytuacji, kiedy chcemy dotrzeć do naszej grupy docelowej, ale również wtedy, kiedy priorytetem jest zyskanie większą popularność. Dobór słów kluczowych wydaje się z pozoru łatwym zadaniem. Kiedy jednak zaczynamy selekcjonować frazy, które pasują do profilu naszej witryny, możemy natrafić na wiele przeszkód. Nie można się jednak zniechęcać, należy bardzo dokładnie przemyśleć aspekt słów kluczowych swojej strony.

Pozycjonowanie i optymalizacja - money keywords czy long tail?

Na początku zastanówmy się, czym charakteryzują się te dwa rodzaje doboru słów kluczowych:

  • Money keywords to nic innego, jak wąski zbiór słów. Ich głównym celem nie jest zwiększenie sprzedaży, a samego ruchu na stronie. Oznacza to, że na takie rozwiązanie należy się zdecydować w momencie, kiedy dążymy do budowania świadomości marki. Jest to opcja nie tylko dla przedsiębiorców, którzy zaczynają swoją działalność i chcą stać się bardziej rozpoznawalni, ale również dla firm, które od dłuższego czasu są na rynku i chcą utrzymać swoją wysoką pozycję. Słowa kluczowe charakteryzują się szerokim zakresem rozumienia. Przykładem może być: sprzęt AGD, rowery górskie, krzesła biurowe. Nie wskazują one na określony model danego produktu, a na ich rodzaj. Internauta wpisując któreś z tych słów w wyszukiwarce nie szuka konkretnej, interesującej go oferty, być może nawet nie planuje zakupu, a tylko szuka informacji na dany temat.

  • Long tail, czyli długi ogon, obejmuje on zbiór bardziej i konkretniej sprecyzowanych słów kluczowych. Fraza zawiera określony model lub rodzaj danego produktu, co pozwala na zwiększenie jego sprzedaży. Taki rodzaj pozycjonowania i optymalizacji powinni uwzględnić ci sprzedawcy, którzy w pierwszej kolejności stawiają na zwiększenie sprzedaży, a nie na ruchu na stronie. Internauta, który szuka konkretnego produktu, wpisując jego nazwę w wyszukiwarce, może w łatwy sposób znaleźć się na stronie Twojego sklepu. Long tail nie sprawdza się jednak w przypadku każdej witryny i firmy. Sklep, który jest dopiero w trakcie rozbudowywania, a jego oferta nie jest zbyt szeroka, może mieć problem z wdrożeniem tego typu pozycjonowania w taki sposób, aby przyniósł mu założone efekty. Long tail będzie jednak doskonałą opcją dla dużych firm z bogatą ofertą i dużą ilością produktów, dla przedsiębiorstw, które oferują wiele usług, z których każda jest bardzo dokładnie opisana na stronie, blogów, poradników oraz baz wiedzy.

Popularność słów w wyszukiwarkach internetowych

Kiedy już wyznaczymy sobie cel i będziemy świadomi tego, czy chcemy postawić na zwiększenie sprzedaży konkretnych produktów, czy na zwiększenie ruchu na stronie, powinniśmy poznać, jakie frazy są najczęściej wpisywane w wyszukiwarki. Do tego posłużą nam specjalnie przeznaczone do tego programy. Najpierw jednak musisz wiedzieć, jakich słów kluczowych chciałbyś użyć do pozycjonowania strony. Wpisując daną frazę w Google Trends, sprawdzisz, jak często jest ona wyszukiwana przez internautów. To da Ci obraz popularności poszczególnych fraz i pozwoli Ci precyzyjniej dobrać słowa do optymalizacji swojej strony. W tym przypadku warto postawić na te sformułowania, które cieszą się dużym powodzeniem w wyszukiwarkach internetowych.

Teraz powinniśmy pobudzić naszą kreatywność i zacząć działać w przemyślany sposób. Każde słowo posiada mniejszą lub większą ilość synonimów, nie zapominajmy o tym fakcie, tym bardziej, że może być on kluczowy w pozycjonowaniu. Narzędzia propozycji słów kluczowych będą nam na tym etapie bardzo pomocne. Wpisując dane słowo, otrzymamy i przykłady i propozycje innych o tym samym znaczeniu.

Traf w sedno, nie wybieraj słów przypadkowo

To, że dane słowo, jest związane z naszą branżą lub firmą, jeszcze nie oznacza, że uwzględnienie go w procesie pozycjonowania strony, będzie dobrym wyborem. Frazy nie mogą być przypadkowe. Co należy wziąć pod uwagę?

  • Zwróć uwagę na region, w obrębie którego świadczysz swoje usługi. Osoba poszukująca restauracji, zawsze wpisuje nazwę miejscowości. O ile w przypadku usług odgrywa to istotną rolę, to w przypadku sklepów internetowych już niekoniecznie. Jeżeli jednak Twoja działalność jest ograniczona i nie dostarcza usług na terenie całej Polski czy nawet poza jej granicami, warto to uwzględnić i zastosować frazę typu  “restauracja Kraków”.

  • Postaw na wstępne statystyki i analizy. Nie jesteś do końca obiektywny, jeżeli chodzi o proces doboru słów kluczowych, powinieneś więc wspomóc się różnymi środkami -  możesz przeprowadzić ankietę wśród znajomych, rodziny lub na terenie swojego miasta, pytając innych, jakie słowa wpisaliby w wyszukiwarkę, jeśli szukaliby usług, które Ty oferujesz. Wyciągnij z tego wnioski i uwzględnij te informacje w pozycjonowaniu swojej strony.

  • Bez znajomości rynku oraz jego szczegółowej analizy nie będziesz w stanie wybrać odpowiednich fraz kluczowych. Sklep internetowy, sprzedający biżuterię ze złota i srebra, może wyjść z założenia, że decydując się na słowo “złoto” jako słowo kluczowe, może w odpowiedni sposób wzbogacić ich bazę. Nie zapominajmy jednak, że każda firma ma swoją nazwę i możemy być zaskoczeni, kiedy dowiemy się, że istnieje przedsiębiorstwo finansowe o nazwie Złoto. Jest to przykład całkowicie fikcyjny, jednak powinno Cię to skłonić do głębszej analizy rynku.

Pozycjonowanie i optymalizacja strony - wspomóż się narzędziami

Słowa kluczowe działają zazwyczaj na naszą korzyść i odpowiedni ich dobór może być pomocny w rozwoju Twojej firmy. Jednak błędnie użyta fraza może spowodować, że nasz klient zamiast trafić do naszego sklepu, zabłądzi i znajdzie się w zupełnie innym miejscu. Ty stracisz duże grono potencjalnych konsumentów, a oni nie mają możliwości skorzystania z Twojej oferty. Właściwe pozycjonowanie i optymalizacja strony zależy od twojej wiedzy, ale bez odpowiednich narzędzi możesz sobie nie poradzić. Wyżej już pokrótce opisaliśmy kilka przydatnych funkcji, które umożliwią Ci dobór odpowiednich fraz kluczowych. Google AdWords Keyword Tool daje możliwość analizy słów pod kątem ich skuteczności i konkurencyjności. Warto jest wybrać słowo, które pokazuje tendencję zwyżkową, ale żadna z firm jeszcze z niego nie skorzystała. Bardzo cenionym i niezwykle w ostatnim czasie popularnym programem jest Google Analytic. Nie jest on wykorzystywany tylko i wyłącznie do śledzenia klientów i personalizowania dla nich ofert, ale również do trafnego doboru słów kluczowych. Korzystając z niego dowiemy się, za pomocą jakich fraz internauci trafiają na naszą stronę internetową.

Pozycjonowanie i optymalizacja strony - o czym pamiętać, czego unikać

Jak już wiesz, pozycjonowanie i optymalizacja nie są nie są łatwe i z pewnością zasługują na szczególną uwagę. Jest wiele pytań, które dręczą przedsiębiorców. Postaramy się odpowiedzieć na te najczęściej zadawane.

Czy wielkość liter we frazie ma znaczenie?

W internecie znajdziemy wiele informacji na ten temat. Jedne źródła podają, że tak, inne zaś, że nie jest to szczególnie ważne. Która odpowiedź jest więc poprawna? Bezapelacyjnie druga - wielkość liter we frazie nie ma znaczenia. Internauta może wpisać w wyszukiwarce słowo na różne sposoby: DOM, dom, Dom, nie ma to wpływu na odnalezienie strony spozycjonowanej przy użyciu tej frazy.

Czy słowem kluczowym może być nazwa firmy?

Naturalnie, że tak. Klienci, którzy znają naszą firmę, w celu jej odnalezienia często wpisują zarówno w wyszukiwarkę, jak i przeglądarkę jej nazwę. Pozycjonowanie i optymalizacja twojej strona powinna również uwzględniać nazwę firmy.

Czy poszczególne frazy powinny być odmienione?

Technika nieustannie się rozwija i obecnie Google udoskonaliło swój mechanizm funkcjonowania. Jednak odmiana może urozmaicić naszą bazę słów kluczowych. Wyniki wyszukiwania nierzadko sugerują odpowiednią formę odmiany. Pewnie zauważyłeś, że również poprawiane są błędy ortograficzne, dlatego nie musisz w metatagach celowo umieszczać błędnych słów kluczowych.