PR a content marketing - relacje w działaniach na rzecz promocji marek

Od jakiegoś czasu zapowiada się, że public relations zostanie wyparty przez działania z zakresu content marketingu. Zastanówmy się, jak wygląda relacja PR a content marketing w działaniach promocyjnych na rzecz marek.

Wbrew wyżej wspomnianej opinii obydwie dziedziny się nie wykluczają. Wręcz przeciwnie – doskonale się uzupełniają. Dlatego ich połączenie w ramach działań promocyjnych na rzecz firm i marek może przynieść ogromne efekty.

PR a content marketing

Zanim poznamy relację PR a content marketing, rozpocznijmy od krótkiego przypomnienia, czym zajmują się obie dziedziny. Public relations to dziedzina, która zajmuje się kształtowaniem pozytywnych relacji z otoczeniem. Ich podstawą jest dbałość o wizerunek i akceptację oraz życzliwość wobec działań firmy lub osoby. Pojęcie public relations jest charakteryzowane często jako osiąganie harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumiewanie się na podstawie sprawdzonej informacji.

Public relations mogą być podporządkowane działaniom marketingowym. Takie działania nadal są nastawione na kierowanie pozytywnym wizerunkiem firmy lub osoby, ale w ich ramach marketerzy starają się o doprecyzowanie grupy docelowej i przygotowują dla niej doskonale skrojoną ofertę. Informacja na temat tego, co oferuje się tej wybranej grupie klientów, jest udostępniana na przykład za pomocą mediów lub liderów opinii.

Z kolei content marketing, czyli marketing treści, to nic innego jak strategia, która ma przyciągnąć jak największą liczbę klientów. Narzędziem content marketingu jest treść - dobrze przygotowane artykuły, które są atrakcyjne dla odbiorców i trafią w zainteresowania członków dokładnie wyselekcjonowanej grupy docelowej. Terminem content marketing określa się wszystkie treści, które są publikowane w internecie: artykuły, webinary, video, podcasty, infografiki, poradniki i raporty. Ich zadaniem jest rozpowszechnianie pozytywnych informacji na temat produktu, usługi, firmy lub osoby.

Agencje reklamowe starają się wykorzystywać jak najwięcej treści związanych z content marketingiem. Wskazuje na to opracowanie stworzone w 2015 roku przez agencję BuzzStream, gdzie relacja PR a content marketing znacznie wskazywała na przewagę tego drugiego. Podobne wyniki dała analiza danych otrzymanych z Google Trends – content marketing był znacznie częściej wykorzystywany przez agencje reklamowe niż działania z zakresu PR-u. Dzieje się tak mimo znacznej przewagi public relations pod względem skuteczności. W końcu działania PR-owe są obecne w promowaniu od znacznie dłuższego czasu niż content marketing.

Gdy weźmie się pod uwagę właściwości każdej z dziedzin, może się okazać, że ich połączenie to możliwość stworzenia idealnej strategii do promowania produktów, usług oraz kreowania wizerunku osób. Relacja PR a content marketing opiera się na poszczególnych właściwościach. W przypadku elektronicznej formy public relations są to przede wszystkim: budowanie wizerunku marki oraz tworzenie wokół niej społeczności, zwiększenie rozpoznawalności, a także zwiększenie efektywności działań antykryzysowych i kryzysowych. Kluczowymi elementami content marketingu można natomiast nazwać: planowanie, kreowanie oraz wzmacnianie działania marki, informowanie i inspirowanie odbiorców marki (co można połączyć z ich edukowaniem), angażowanie odbiorców we współtworzenie marki oraz zachęcanie ich do interakcji i dialogu. Jak widać z tego opisu, każde działanie związane z public relations łączy się z funkcjami, które pełni w promocji content marketing. Elementy wchodzące w skład PR i content marketingu uzupełniają się, dlatego ich połączenie może pomóc firmie w jeszcze bardziej skutecznym promowaniu się w internecie.

Jak wspomóc content marketing działaniami z zakresu public relations?

Dzięki egalitarności internetu twórcą treści może obecnie być niemal każda osoba posiadająca dostęp do sieci. W działaniach promocyjnych istotne jest jednak, żeby proponowane teksty posiadały wartościowe przesłanie, aby odbiorca mógł się z nimi w jakiś sposób utożsamić. Niestety internet pełny jest bardziej lub mniej użytecznych artykułów, a ich liczba sprawia, że agencjom promocyjnym coraz trudniej jest przebić się ze swoim przesłaniem. Dlatego coraz częściej w promocje content marketingowe angażuje się działania z zakresu public relations.

Jak pokazują przykłady udanych kampanii wykorzystujących relację PR a content marketing, takie połączenie ma sens. Istnieją na to dowody. PR pomaga przetrzeć szlaki tekstom content marketingowym, ponieważ odbiorcy znacznie częściej zwracają uwagę na osobę, która jest znana. Podobnie rzecz ma się z prowadzeniem bloga firmowego. Z pewnością znajdzie on wielu odbiorców, jeżeli będzie działał pod nazwą firmy. Public relations zazwyczaj wspierają content marketing w osiąganiu większego zasięgu. Jeżeli treść jest naprawdę dobra, można pokusić się o jej rozpowszechnienie z pomocą kilku bardziej znanych portali wraz z odnośnikiem do tekstu źródłowego. Public relations mogą działać jako marketing wirusowy. Jeżeli firma lub osoba postanowiła wcześniej zbudować pozytywny wizerunek w sieci, publikowane przez nią treści są znacznie częściej rozpowszechniane niż te od nieznanych autorów.

Promocja biznesu w internecie

Obecnie w biznesie króluje przekonanie, że jeżeli firma nie istnieje w internecie, a więc nie posiada własnej strony internetowej, nie prowadzi fanpage’a na Facebooku czy też nie ma kont w innych social mediach, tak naprawdę nie istnieje. Sieć jest dziś jednym z podstawowych miejsc, w których publikowanie swoich reklam lub ogłoszeń okazuje się niezbędne dla prowadzenia własnej firmy. Jeżeli decydujemy się na promocję w internecie, możemy wybrać jeden lub kilka sposobów, które umożliwiają zaistnienie w nim: konto na portalach społecznościowych, posiadanie strony internetowej albo prowadzenie bloga firmowego. Ważne jest, aby osoba nimi zarządzająca miała świadomość, że te narzędzia mają za zadanie nawiązać z potencjalnymi odbiorcami długotrwałą relację, która będzie dawać korzyści obu stronom. Podstawą działalności w internecie powinna być również interakcja. Nie należy też ograniczać się jedynie do publikowania artykułów. Z pewnością czytelnicy bloga będą zainteresowani ciekawymi zdjęciami lub filmami video, dostarczającymi rozwiązań związanych chociażby z użytkowaniem proponowanych przez firmę urządzeń. Informacje mogą być także prezentowane w formie infografik, które w prosty i przystępny sposób podsumują to, co chcemy przekazać odbiorcom. Ciekawym pomysłem relacji PR a content marketing i ich połączenia jest współpraca z blogerami, którzy mogą pomóc w przekazaniu istotnych treści w sposób profesjonalny, ale jednocześnie zabawny i atrakcyjny dla odbiorców.