PR - dwie litery, wiele korzyści. Public relations w pigułce

Public relations to działania, dzięki którym firma może systematycznie komunikować się ze swoim otoczeniem. Dlatego też jest to istotny element, który zapewnia realizacje celów ekonomicznych firmy.

Public relations - co to takiego?

Public relations, w skrócie PR, ma za zadanie budować, a później utrzymywać relacje firmy z instytucjami, organizacjami, mediami lub klientami. Celami public relations są budowanie pozytywnego wizerunku firmy, zdobywanie korzystnych opinii, a także odpowiednia reakcja na negatywne zjawiska i niekorzystne informacje na temat danej firmy.

Public relations a marketing

Public relations bardzo często mylone jest z marketingiem. Marketing zaspokaja potrzeby ludzkie i zarządza relacjami pomiędzy firmą a jej klientami. Celem marketingu jest osiąganie ekonomicznych założeń firmy poprzez zaspokajanie potrzeb konsumentów.

Public relations ma inne cele niż marketing, ale są one wobec nich komplementarne. Dlatego też służy on bardzo często jako narzędzie wspierające marketing. Public relations jest dużo szerszą kategorią, ponieważ zarządza relacjami pomiędzy firmą a jej pracownikami, inwestorami, społecznością lokalną, organizacjami rządowymi, mediami, a także klientami - czyli relacjami zarówno z zewnętrznym, jak i wewnętrznym otoczeniem firmy.

Public relations - narzędzia

  • broszury, foldery, ulotki,
  • poczta – listy okolicznościowe,
  • upominki – drobne przedmioty z logo firmy, upominki dla kontrahentów,
  • imprezy firmowe – sympozja, konferencje, dni otwarte w firmie,
  • sponsoring – dotacje i pomoc finansowa dla klubów sportowych, współfinansowanie koncertów.

Public relations - korzyści

Oto przykłady korzyści płynących z korzystania z działań PR:

  • przekazuje prawdziwe informacje oraz koryguje te, które są błędne lub niekorzystne,
  • poprawia i stale doskonali komunikację wewnątrz firmy,
  • wpływa na pozytywny wizerunek firmy w mediach oraz internecie,
  • przekonuje otoczenie, że firma postępuje zgodnie z jego interesem,
  • pośrednio wspiera procesy sprzedaży produktów na rynku.

Jak widać, public relations może przynieść bardzo wiele korzyści. To przede wszystkim dzięki niemu firma buduje swoją reputację w otoczeniu, przez co wzrasta jej wartość rynkowa.