PrestaShop - poznaj zalety i wady platformy sklepowej

Internet pęka w szwach od pojawiających się w nim sklepów. Przedsiębiorcy prześcigają się w pomysłach, jak najskuteczniej dotrzeć do swoich klientów. Liczba sklepów internetowych wciąż rośnie - PrestaShop jest jedną z wielu platform sklepowych. Od czego zacząć? Jak wejść w świat e-commerce, żeby już na początku nie ponieść porażki? Bez pomysłu nie warto wchodzić tam, gdzie i tak jest już wystarczająco ciasno. Nowy sklep internetowy to nowe perspektywy i nowa oferta. Jeżeli nie zaskoczysz internautów i nie zostaniesz przez nich zapamiętany, najprawdopodobniej nie jest to miejsce dla ciebie.

Jeżeli jednak masz pomysł i chcesz go wdrożyć to nie pozostaje ci nic innego, jak wybrać odpowiednią platformę sklepową, która pozwoli w łatwy sposób zarządzać sklepem i jednocześnie sprawi, że strona internetowa będzie oryginalna i wyjątkowa, a przy tym przyjazna użytkownikom. Pod lupę weźmy jedno z takich oprogramowań, a mianowicie PrestaShop. Warto zacząć od tego, że jest to program typu opensource, czyli darmowy i dostępny dla każdego. Posiadając licencję, możemy bezpłatnie i całkowicie legalnie kopiować kod źródłowy i wynikowy oraz modyfikować pierwszy z wymienionych. Aby jeszcze bardziej przybliżyć popularność tego oprogramowania, trzeba wspomnieć, że w sieci funkcjonuje ponad 125 tysięcy sklepów, które funkcjonują w oparciu o tę platformę. Od 2007 roku PrestaShop zyskuje coraz więcej zwolenników, co motywuje programistów do doskonalenia programu i rozwijania w taki sposób, aby zaspokoić potrzeby każdego klienta. Instalacja oprogramowania jest bardzo prosta i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Skrypt sam przeprowadza nas przez cały proces instalacji, wyjaśniając krok po kroku, co należy zrobić. Najnowszą wersję pobrać można z oficjalnej strony PrestaShop.

Dlaczego warto wybrać PrestaShop?

Powodów jest wiele, każdy na pewno znajdzie w tym programie coś dla siebie. Naturalnie, jak każda platforma sklepowa, PrestaShop ma swoje wady i zalety. Nie sposób nie zauważyć jednych i drugich, jednak jak w każdym przypadku warto skoncentrować się w pierwszej kolejności na mocnych stronach oprogramowania. To one pokazują, co zyskujemy i czego możemy oczekiwać.

  • Prosty i intuicyjny: nawet początkujący przedsiębiorca poradzi sobie nie tylko z samą instalacją, lecz także z obsługą programu. Został on stworzony z myślą o tych, którzy nie znają specjalistycznych i technicznych określeń oraz sformułowań, a chcą zaistnieć w branży e-commerce. Program posiada bardzo intuicyjny interfejs, przejrzystą formę i prosty język. Jest to rzadkość, jeśli chodzi o platformy sklepowe. Bardzo trudno zminimalizować fachowy język, pominąć wiele kwestii technicznych i jednocześnie sprawić, że program będzie z łatwością przyswajany przez jego użytkowników.

  • Wsparcie ekspertów: to, co jest niezwykle istotne i stanowi duży atut programu to profesjonalne wsparcie ze strony ekspertów. Dzięki temu możemy zadać pytania tym, którzy od podszewki znają platformę i są po to, aby nam doradzić w kwestiach związanych z wdrażaniem PrestaShop, a w przyszłości również udzielić wsparcia technicznego w sytuacjach problemowych.

  • Wielojęzyczność i wiele możliwości walutowych: sklep internetowy to miejsce, gdzie zakupy mogą robić nie tylko internauci z naszego kraju, ale również z zagranicy. To powoduje, że naszym obowiązkiem jest dostosowanie strony internetowej również do potrzeb użytkowników  posługujących się innymi językami. Otwiera to drogę do szerszego grona klientów. PrestaShop posiada wbudowany mechanizm wielojęzyczności. Skrypt został przetłumaczony na ponad 41 języków. Oprócz tego klienci mogą płacić za zamówione produkty w ich krajowej walucie.

  • Personalizacja: oprogramowanie oferuje wiele możliwości dopasowania wyglądu sklepu internetowego do własnych upodobań i preferencji. Aż 2000 oryginalnych szablonów, z których każdy wyróżnia się kolorystyką oraz wzorem. Gotowe szablony pomogą ci szybciej rozpocząć swoją działalność. To jednak nie powoduje, że jesteśmy ograniczeni tylko do tego, co proponuje nam PrestaShop. Szablony możemy wedle uznania modyfikować tzn. zmieniać czcionkę i kolorystykę.

  • Mobilność: twój sklep internetowy powinien być dostępny nie tylko dla użytkowników komputerów i laptopów, lecz także smartphonów czy tabletów. PrestaShop pozwala na zoptymalizowanie witryny pod kątem urządzeń mobilnych. Dzięki temu twoja strona może być wyświetlana zarówno na laptopie, jak i na smartphonie.

  • Duży ukłon w stronę marketingu i SEO: jak wiadomo, widoczność w sieci to wysoka pozycja w wyszukiwarkach internetowych. W pakiecie z PrestaShop otrzymujemy wiele przydatnych narzędzi, które pozwolą nam zoptymalizować sklep tak, aby był on widoczny w wyszukiwarkach. To jednak nie wszystko. Aby nasza kampania marketingowa była skuteczna, potrzebować będziemy narzędzi marketingowych. W skrypcie znajdziemy m.in. kupony i bony rabatowe, programy lojalnościowe czy opcje polecania produktu znajomemu. Dobrze wykorzystany potencjał PrestaShop pomoże ci osiągnąć sukces.

Idealne oprogramowanie nie istnieje - PrestaShop

Decydując się na PrestaShop, warto zapoznać się także z wadami tego oprogramowania.

  • Tylko dla małych i średnich firm: PrestaShop zarzuca się słabą skalowalność i jak się okazuje słusznie. Duże firmy mogą napotkać wiele problemów w momencie, kiedy będą coraz bardziej rozbudowywać swój sklep. Skrypt może odmówić posłuszeństwa, a na naszej drodze pojawi się szereg problemów.

  • Nie do końca za darmo: podstawowe moduły, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sklepu internetowego, są darmowe i może z nich korzystać każdy. Jest tak w większości przypadków, jednak może zdarzyć się tak, że zostaniemy niemiło zaskoczeni. Dodatkowe aplikacje i narzędzia kosztują, niekiedy nawet kilkadziesiąt euro. To zamyka drogę do rozbudowywania swojego sklepu niektórym firmom.

  • Brak automatycznej aktualizacji: programiści dbają o doskonalenie skryptu, co oczywiście zasługuje na pochwałę. Jest to sporym utrudnieniem dla właścicieli sklepów, ponieważ wymaga od nich aktualizacja, która jeszcze niestety nie jest automatyczna.

Większa liczba zalet tylko potwierdza, że PrestaShop jest warty polecenia, szczególnie początkującym małym i średnim firmom. To dobre oprogramowanie na start, aby zobaczyć, jak funkcjonują tego typu skrypty. W późniejszych czasie możemy oczywiście zmienić program na inny, bardziej rozbudowany i tym samym bardziej skomplikowany. Nie warto jednak od razu wypływać na głębokie wody, kiedy wiemy, że nasza wiedza na ten temat jest ograniczona. Ryzyko należy zmniejszać, szczególnie kiedy stawiamy wszystko na jedną kartę.