Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Program afiliacyjny - czym jest i jak funkcjonuje?

Większość przedsiębiorstw posiada swoje strony internetowe. Zazwyczaj są to źródła informacji dla potencjalnych klientów lub narzędzia do prowadzenia content marketingu, ale te dwie kwestie nie wyczerpują zakresu ról, jakie mogą odgrywać. Na witrynie przedsiębiorstwa możemy wdrożyć program afiliacyjny.  

Program afiliacyjny - co to jest?  

Program afiliacyjny to rodzaj współpracy między przedsiębiorcami lub przedsiębiorcą a osobą fizyczną. Jej przedmiotem jest świadczenie usług reklamowych przez afilianta, czyli podmiot posiadający lub zarządzający stronę internetową. Usługi te polegają na zamieszczaniu linku lub linków do strony internetowej (często sklepu internetowego) reklamodawcy - w zamian afiliant otrzymuje prowizję zgodnie z zapisami umowy afiliacyjnej.   

Stronami umowy afiliacyjnej są zazwyczaj:

  • właściciel strony internetowej - afiliant,

  • przedsiębiorca, który za pośrednictwem witryny reklamuje swoje produkty,

  • klient, przechodzący do strony reklamodawcy i ewentualnie zamawiający towar lub usługę, którą ten oferuje.  

Kolejną stroną umowy może być także sieć afiliacyjna - firma zajmująca się gromadzeniem ofert programów afiliacyjnych, czyli pośrednictwem między afiliantami i reklamodawcami.

Prowizja w programie afiliacyjnym

Prowizja zazwyczaj uiszczana jest w rozliczeniu miesięcznym, a zarówno jej wysokość, jak i sposób naliczania powinien być precyzyjnie określony w umowie.  Najczęściej spotykane są następujące modele rozliczeń:

  • cost per click – reklamodawca wypłaca afiliantowi prowizję za każde kliknięcie i przejście potencjalnego klienta na stronę internetową z reklamowanym produktem,  

  • cost per lead – reklamodawca wypłaca afiliantowi prowizję, opierając się liczbie osób, które wyraziły zainteresowanie reklamowanym produktem lub usługą, czyli na przykład zapiszą się do newslettera albo wypełnią formularz kontaktowy (jeżeli potencjalny klient nie podejmie żadnej aktywności, reklamodawca nie wypłaca prowizji),

  • cost per sale – właściciel witryny otrzymuje prowizję od każdego dokonanego zakupu,

  • mieszane metody rozliczeń – zazwyczaj opiera się na stałym miesięcznym wynagrodzeniu dla afilianta i premii, wypłacanych w przypadku podjęcia przez użytkownika strony jakiejś aktywności.

Wciąż stosowane jest także rozliczenie opierające się na wyświetlaniu użytkownikom strony  reklam - afiliant otrzymuje opłatę od każdego użytkownika strony, któremu została wyświetlona reklama, jednak jest to bardziej forma reklamy internetowej niż rozliczenia w programie afiliacyjnym. Nie można mylić tych dwóch pojęć - program afiliacyjny opiera się na nakłonieniu użytkownika strony przez afilianta do dokonania konkretnej czynności, swego rodzaju odzewie na umieszczenie linku na stronie internetowej. Reklama internetowa natomiast ma jedynie uświadomić użytkownikowi strony istnienie marki lub przybliżyć jej ofertę.   

Program afiliacyjny - umowa

Program afiliacyjny nie został jak dotąd ujęty w żadnym akcie prawnym, umowa afiliacyjna należy zatem do umów nienazwanych. Strony mogą więc dowolnie kształtować w nich stosunek prawny, który je łączy. Na co szczególnie powinny zwrócić uwagę? Przede wszystkim na:

  • dokładne oznaczenie sposobu rozliczenia wraz ze wskazaniem czynności użytkownika strony internetowej, za które uiszczana jest opłata,   

  • zapisy dotyczące ewentualnej zmiany sposobu  rozliczania się stron,

  • podejmowania przez afilianta działań reklamowych na rzecz innych marek,

  • formę działań reklamowych - wskazanie, czy program afiliacyjny będzie realizowany przez umieszczenie linków czy może bannerów lub stworzenie osobnej zakładki czy wpisu na blogu,

  • odpowiedzialność umowną stron - może dotyczyć to zarówno działań afilianta (umieszczenie niedziałających linków, umieszczenie ich w niewidocznym miejscu lub w nieodpowiednim czasie - na przykład po zakończeniu sprzedaży konkretnego produktu), jak i reklamodawcy (nieterminowego wypłacania prowizji, zmiany sposobu naliczania wynagrodzenia).

Program afiliacyjny może być korzystny dla obu stron - warto więc rozważyć wprowadzenie tego rodzaju akcji promocyjnej na naszej stronie internetowej.