Projektowanie ubrań - pomysł na biznes (nie)tylko dla pań

Projektowanie ubrań często pozostaje jedynie kreatywnym hobby, dodatkiem do pracy na etacie. Marzenie o własnej marce odzieżowej nie musi wcale należeć do tych nieosiągalnych. Jeżeli masz głowę pełną pomysłów, czas i wiesz, co Cię wyróżnia - do dzieła! Niech Twoje hobby stanie się Twoim podstawowym źródłem zarobków!

Projektowanie ubrań - podstawowe pytania i przykładowe podpowiedzi

Po pierwsze - przygotuj odpowiedzi na takie pytania, jak:

  1. Co mnie wyróżnia? Twoja marka to Twoja historia - nie jesteś anonimowy, Twoja przyszła firma musi posiadać osobowość. Zastanów się dlaczego tworzysz, jak to się zaczęło, co jest Twoją inspiracją. Dobrym przykładem jest opis marki Kozacki mops:

Kozacki Mops powstał z miłości do ciuchów i mopsów. Firmę tworzą rodzina i przyjaciele i tak też traktujemy naszych klientów. Jesteśmy pozytywnie nastawieni, kochamy kolory i chcemy przekazać Wam tęczową bazę pomysłów na życie!

  1. Do kogo kieruję swoją markę odzieżową? Dla hiphopowców, przyszłych matek czy fanów zespołu Metallica? Dla wielbicieli psów czy nocnych podjadaczy? Określ dokładnie, dla kogo chcesz projektować ubrania - stwierdzenia dla młodzieży czy dla kobiet odpadają, Twoja grupa docelowa musi być bardzo konkretna - w innym przypadku kierujesz swoją markę do wszystkich, czyli… do nikogo.

  2. Co sądzą o takim pomyśle Twoi znajomi, rodzina czy narzeczony? Większość osób przed wypłynięciem na głęboką wodę przygotowuje projekty dla bliskich, potem dla znajomych bliskich i tak dalej. Zapytaj ich dlaczego lubią Twoje projekty, dlaczego je polecają innym. A może zacznij od stworzenia własnego kanału na YT i pokaż światu, jak od kuchni wygląda Twoja praca twórcza? Jeżeli sam nie prowadzisz bloga, zapytaj o zamieszczenie postów gościnnych u znanych blogerów modowych - kiedy oni “kupią” Twój pomysł - problem reklamy masz już (w części) z głowy.

  • Jak chcę nazwać swoją markę odzieżową? Stwórz swoją koncepcję marki. Zwróć uwagę na to, że nazwa musi wiązać się z tym, co chcesz sprzedać. W tym celu warto odwiedzić stronę showroom i przejrzeć oferty zamieszczonych tam marek. Każdą definiuje inny styl, inne kroje, kolory, zestawienia - zobacz, jak robią to inni.  Dobrym przykładem trafnie dobranej nazwy jest koncepcja firmy “Rób rzeczy”. Rób rzeczy to połączenie muzyki i marki odzieżowej. Co ich wyróżnia? Przede wszystkim hasło: Rób rzeczy i świetne projekty!
  1. Co wiem na temat marketingu? Bez dobrej znajomości narzędzi reklamy masz małe szanse na wybicie się z tak popularnego segmentu rynku. Inwestuj w reklamę ale nie kosztem jakości materiałów. Tego typu błąd popełnia jedna z najbardziej znanych marek odzieżowych - H&M, która stawia na marketing, a jakość materiałów tej firmy cały czas spada. Zbadaj rynek, sprawdź, ile osób i w jakim wieku zamieszkuje Twoją miejscowość, naucz się optymalizacji i pozycjonowania stron. Uwierz - zwróci się.

Projektowanie ubrań - zyskaj dotację na start

Jeżeli znasz odpowiedzi na powyższe pięć pytań i decydujesz się na stworzenie własnej marki odzieżowej - przeczytaj, co musisz wiedzieć zanim założysz działalność gospodarczą. Przerażają Cię koszty założenia własnego przedsiębiorstwa? Nie wiesz o jakie dofinansowania możesz się starać i czego mogą dotyczyć? Oto nasze propozycje:

  • Fundusz dla kobiet - to pożyczka na preferencyjnych warunkach skierowana właśnie do kobiet, które dopiero zakładają działalność lub chcą przeznaczyć środki na jej rozwinięcie. Jej oprocentowanie wynosi jedynie 2%, a warto w tym miejscu zaznaczyć, że otrzymanie kredytu dla osoby, która dopiero zakłada działalność nie należy do najłatwiejszych. Przejrzysty schemat warunków otrzymania takiego wsparcia, dostępny jest na stronie PARP.

  • Pierwszy biznes - Wsparcie w starcie - to również oferta pożyczki na preferencyjnych warunkach dla osób zakładających własną działalność gospodarczą. Warunkiem jest status absolwenta (maksymalnie do 4 lat od uzyskania dyplomu).

  • Dotacja z urzędu pracy - starosta (prezydent miasta) na mocy art. 46 ust. Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy może przyznać dotację na założenie działalności gospodarczej ze środków Funduszu Pracy (w tym na opłacenie konsultacji prawnych związanych z procesem założenia firmy). Dotacja ta nie może przekroczyć wysokości 6 miesięcznych średnich wynagrodzeń.

  • JEREMIE - jest to program UE, który oferuje pożyczki dla małych przedsiębiorców. Jej oprocentowanie wynosi jedynie 1%, a skierowana jest dla osób zakładających start-upy.

 

projektowanie ubrań