Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Prosumenci - znaczą więcej niż zwykli konsumenci

Artykuł zewnętrzny

Anna Hankiewicz, Cal.pl

Kto pomoże Ci wytwarzać nowe produkty albo doradzi, jaki smak lub kolor zachwyci rzesze nowych klientów? Potrzebujesz kogoś do zmiany kierunku rozwoju firmy lub jej promocji? Specjalistą w tym zakresie jest prosument.

Prosument brzmi trochę jak połączenie roli producenta z konsumentem. Jeśli masz takie skojarzenie, to jesteś na dobrym tropie, bowiem termin ten określa konsumenta zaangażowanego jednocześnie w tworzenie danej marki oraz w konsumpcję dóbr lub usług. Oznacza kogoś, kto tworzy produkt na własny użytek. Zjawisko prosumpcji doprowadziło do połączenia sfery produkcyjnej z konsumpcyjną.

Kim są prosumenci?

Prosumenci dzielą się na dwie kategorie: pierwsza z nich liczy głównie na korzyści ekonomiczne płynące z czynności prosumpcyjnych, natomiast druga oczekuje korzyści społecznych oraz ekologicznych. Proces indywidualnej prosumcji zachodzi, gdy jednostka uczestniczy w procesie samodzielnie, niezależnie od innych uczestników rynku. Omawiane zjawisko może zachodzić również w grupie w procesie co-designu bądź co-produkcji. Prosumpcja zachodzi także pomiędzy grupą a producentem, np. za pośrednictwem portali społecznościowych, na których czytamy komentarze na temat danego produktu.

Skarbnica wiedzy

Prosumentem może być każdy z nas. Rola tej osoby polega na czynnym udziale w tworzeniu oraz w promowaniu danej marki. Wystarczy duża wiedza o określonych produktach i usługach. - Konsumenci czują pewien niedosyt po obejrzeniu reklamy, dlatego sprawdzają jakość produktu organoleptycznie lub sugerując się opiniami innych użytkowników, którzy wyrazili swoje zdanie na forach internetowych – mówi Michał Trziszka, CEO firmy Cal.pl.

Klienci bardzo chętnie dzielą się doświadczeniem związanym z użytkowaniem nowego produktu. Pisząc opinię o dobru lub usłudze bezpośrednio do firmy, wcielamy się w rolę prosumenta. Odgrywa o
n coraz większą rolę na rynku, ponieważ na podstawie jego opinii można ulepszać towary, aby odpowiadały potrzebom grupy docelowej. Świadomi konsumenci znają znaczenie ich rekomendacji w oczach producenta.

Podładują akumulatory

Aktywność prosumentów zauważalna jest przede wszystkim w obszarze zrównoważonego rozwoju, a przede wszystkim ochrony środowiska. Producenci i konsumenci energii z małych źródeł odnawialnych również są nazywani prosumentami. Zajmują się produkcją prądu, która w pewnym stopniu zaspokaja ich codzienne potrzeby. Sposób pozyskiwania energii zmienił się na taki, który odpowiada bieżącym potrzebom nowoczesnego społeczeństwa. Od dawna mówi się o użyteczności rozproszonych źródeł, dlatego w  Wielkiej Brytanii już ponad pół miliona gospodarstw domowych ma na dachach panele fotowoltaiczne.

Innowacyjny pomysł to za mało

Istnieje coraz więcej przykładów włączania konsumentów w procesy produkcyjne, bowiem przedstawione praktyki prosumpcji to jedynie fragment tego, co można zaobserwować. Prosumpcja jest najważniejszym etapem tworzenia wartości produktu. Realizowanie własnych pomysłów firmy to za mało, ponieważ liczy się konstruktywna krytyka użytkowników, którzy są w stanie doradzić, jak udoskonalić produkt. Jeśli przedsiębiorstwo wyjdzie im naprzeciw, będzie miało szansę zająć pozycję lidera na rynku.