0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Prowadzenie sklepu internetowego - praktyczne wskazówki

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Prowadzenie sklepu internetowego w sposób, który pozwoli mu na sprawne działanie, to proces wymagający zaangażowania i dopilnowania wielu elementów.

Wiąże się ono z codziennym wykonywaniem wielu czynności dotyczących zamówień, odpowiadania na zapytania klientów oraz promocji. Wszystkie te elementy są niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania witryny, a zaniedbania mogą poważnie odbić się na liczbie zamówień i satysfakcji nabywców. Ze względu na to, że najlepiej jest uczyć się na przykładach, ten artykuł gromadzi doświadczenie wielu przedsiębiorców działających w branży e-commerce.

Prowadzenie sklepu internetowego - ważny jest pomysł

Jeszcze przed rozpoczęciem działalności w internecie każda kwestia związana z obsługą sklepu internetowego powinna być dokładnie przemyślana. Najważniejszym elementem tego procesu jest dokładne zbadanie rynku, opracowanie kwestii związanych z używaną technologią oraz zweryfikowanie działalności sklepu pod względem logistycznym. Bardzo ważnym punktem tworzenia sklepu internetowego jest również zapewnienie sobie dopływu środków finansowych i w końcu – zbudowanie odpowiedniej strony internetowej, zakup towaru oraz zaplecze finansowe na pierwsze kilka miesięcy działalności.

W bardzo ciekawy sposób do tego zagadnienia podszedł właściciel sklepu internetowego z kawą (www.kawa-swiezo-palona.pl). Początkowo zamysłem było oferowanie bardzo drogiej, włoskiej kawy, której cena oscylowałaby w okolicach 100 zł. Jednak po weryfikacji rynku okazało się, że w internecie istnieje już wiele podobnych sklepów. Właściciel Świeżo Palonej zmienił koncepcję, dzięki czemu jest jednym z niewielu internetowych sprzedawców oferujących kawę paloną na zamówienie w Polsce. Koszty przedsięwzięcia nie były bardzo wysokie i wiązały się głównie ze zbudowaniem witryny.

Reklama a prowadzenie sklepu internetowego

Początkujący właściciele sklepów internetowych nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że dla skutecznego działania ich witryn potrzeba działań marketingowych. Wydaje się im, że wystarczy jedynie umieścić stronę w sieci i zamówienia pojawią się samoczynnie. Niestety tak nie jest. Reklama stanowi niezwykle istotny element, jeśli chodzi o prowadzenie sklepu internetowego. Wielu z początkujących właścicieli poprzestaje na utworzeniu jedynie kilku kont na portalach społecznościowych, co samo w sobie nie jest złym posunięciem – pod warunkiem, że towarzyszy temu działaniu jeszcze kampania reklamowa. Właściciele sklepów internetowych, posiadający spore doświadczenie w prowadzeniu tego typu działalności, polecają korzystanie przede wszystkim z możliwości, jakie daje kampania Google AdWords, dzięki której reklama sklepu dociera do znacznie większej liczby osób niż w przypadku mediów społecznościowych.

Dobrym pomysłem na wypromowanie się jest również wykorzystanie porównywarek cenowych. Dzięki obecności naszego sklepu w tych bazach klient, który będzie poszukiwał określonego produktu, otrzyma również naszą propozycję i być może zdecyduje się na zakup.

Prowadzenie sklepu internetowego – powiadomienie o zamówieniach

Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się oczywiście z obsługą zamówień. Standardem w tym przypadku jest informowanie nabywcy o ich statusie. Kupujący lubi wiedzieć, na jakim etapie realizacji znajduje się jego zamówienie i w przypadku, kiedy takich powiadomień nie otrzymuje, jest zaniepokojony. Taka informacja jest również bardzo ważna, kiedy spodziewamy się, że towar zostanie dostarczony później. Wiadomości sprawiają, że klient czuje się doceniony i pozytywnie wpływają na wizerunek obsługi w jego oczach. Trzeba się jednak zastanowić, ile informacji o statusie zamówienia powinno się wysłać oraz jaka liczba powiadomień jest na tyle optymalna, aby była wystarczająca, ale żeby nie zaspamować klienta.

Okazuje się, że najlepszym sposobem jest zredukowanie liczby powiadomień do niezbędnego minimum. Potrzeba zatem informacji, że zamówienie zostało przyjęte, następne powinno być powiadomienie o przyjęciu płatności, a na sam koniec wiadomość o wysłaniu zamówienia wraz z datą otrzymania przesyłki. Zbyt wiele powiadomień może spowodować, że nabywca poczuje się przytłoczony ich nadmiarem, zaspamowany i prawdopodobnie odejdzie zniesmaczony. Nie warto tracić klienta.

Darmowa dostawa a liczba zamówień - prowadzenie sklepu internetowego

Przychodzi czas, w którym właściciele nie mogą już wiele zrobić, aby obsługa sklepów internetowych stała na jeszcze wyższym poziomie. Okazuje się, że ich standardy są wysokie, współpraca z dostawcami bez zarzutu, a niemal wszyscy klienci są zadowoleni i z produktów, i z obsługi. Wielu z właścicieli decyduje się na programy lojalnościowe lub wydłużenie okresu, w którym przysługuje możliwość zwrotu produktów. Jednak bardzo dobrym pomysłem na zwiększenie liczby zamówień jest wprowadzenie darmowej przesyłki.

Jak pokazuje doświadczenie wielu osób prowadzących sklepy internetowe, to właśnie zwolnienie z opłaty za dostarczenie zamówionych produktów sprawia, że zwiększa się liczba zamówień. Początkowo wzięcie na siebie kosztów związanych z transportem może przerażać, szczególnie tych, którzy prowadzą małe sklepy, jednak liczba zamówień wzrasta zazwyczaj tak bardzo, że po jakimś czasie zabieg okazuje się opłacalny. Przy jednoczesnym promowaniu droższych produktów i próbie wyeliminowania drobnych zamówień, wprowadzenie darmowej przesyłki stanowi sposób na znaczne podniesienie obrotów w krótkim czasie.

Proces zakupowy a prowadzenie sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego opiera się głównie na zamówieniach składanych przez nabywców. Jednym z większych problemów, z jakimi zmagają się właściciele, jest porzucanie koszyków oraz rezygnacja z finalizowania transakcji. Warto w tym miejscu pamiętać, że klienci dokonują zakupów, kierując się emocjami, dlatego powodów, dla których tak się dzieje, może być kilka: rozczarowanie, zniecierpliwienie, obawa lub zakłopotanie z powodu zbyt skomplikowanego lub mało intuicyjnego sposobu składania zamówienia. Czasem jest to również brak istotnych informacji, takich jak koszty realizacji, rabaty. Nabywcy rezygnują z zamówień również wtedy, kiedy całkowita kwota realizacji zamówienia jest zbyt wysoka lub nagle okazuje się, że dolicza się także prowizję. Warto zadbać o wyeliminowanie tych elementów odstraszających klienta.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów