Public Relations w Internecie, czyli e-PR

Powszechnie wykorzystywany internet obecnie jest czymś więcej niż tylko źródłem informacji z całego świata, to również kanały bezpośredniej komunikacji. Dynamicznie prowadzone rozmowy i konwersacje na łamach stron WWW czy wszelkiego rodzaju wiadomości prywatnych mogą wiązać się ze szczerą odpowiedzią i niejednokrotnie z hejtem. Okazuje się jednak, że w tym tkwi największa siła, a jednocześnie zagrożenie komunikacji w sieci. Zobacz, jak budować pozytywny wizerunek firmy w internecie oraz wspomagać jej cele biznesowe, wykorzystując e-PR.

Czym jest e-PR?

Działania e-PR mogą zostać również określone jako PR internetowy bądź Internet Public Relations, a polegają przede wszystkim na kształtowaniu stosunków firmy z otoczeniem przy wykorzystaniu narzędzi dostępnych w sieci.

Jednak w Polsce zdania na temat Public Relations są bardzo podzielone, a wiedza z nim związana niezwykle rozbieżna. Jedni uważają, że jest to branding, inni, że marketing, spotkać można również ludzi, którzy twierdzą, że e-PR to pewnego rodzaju reklama bądź social media albo po prostu słyszą po raz pierwszy w życiu taką tajemniczą nazwę.

W tym miejscu pojawia się również punkt kulminacyjny - wielu ludzi rezygnuje, twierdząc, że e-PR jest drogi bądź nie przynosi żadnych korzyści. W rzeczywistości jednak niejednokrotnie okazuje się, że dobrze zaplanowane działania Public Relations w internecie mogą być tańszym elementem promocji, niż te wymienione wcześniej.

Głównym celem e-PR jest szeroko pojęta komunikacja z odbiorcami, budowanie pozytywnego wizerunku firmy czy produktu oraz rozpoznawalność marki wśród internautów, co jednocześnie wiąże się również z dalszym rozwojem przedsiębiorstwa.

E-PR w małej firmie

Wiele małych firm ma duży potencjał, niekiedy widoczny na pierwszy rzut oka, czasami jednak ukryty gdzieś głęboko. Aby wykreować pozytywny, a przede wszystkim naturalny wizerunek przedsiębiorstwa, należy go wykorzystać - odnaleźć mocne strony firmy, spróbować wzmocnić niszowe usługi i trafić z odpowiednim przekazem do mediów. Przed rozpoczęciem pracy dobrze jest również odpowiednio zebrać cele, potrzeby i odnaleźć dobre platformy, na których można publikować.

Praca nad internetowym Public Relations w małej firmie zazwyczaj związana jest z prowadzeniem następujących działań:

  • Prowadzenie profili w social mediach,

  • Budowanie relacji z mediami,

  • Tworzenie i wysyłanie notatek prasowych do dziennikarzy.

Tworząc e-PR w małej firmie, trzeba liczyć się z tym, że może nie być łatwo. Małe przedsiębiorstwa często zmagają się z problemem wzbudzenia zainteresowania wśród mediów. Znacznie łatwiej jest się wybić, gdy firma jest większa i ma czym zainteresować odbiorców, a tym samym dziennikarzy. Aby zwiększyć szanse powodzenia e-PR, warto spróbować wdrożyć w życie firmy kilka zasad.

Wzbudzić zainteresowanie dziennikarzy

Wypuszczając na rynek nowy produkt, należy zadbać o jego oprawę. Chcąc wzbudzić zainteresowanie dziennikarzy, nie można napisać prostej notatki prasowej skupionej wyłącznie na nowoczesnym i niezawodnym produkcie. Kiedy wypuszczamy na rynek przykładowo nowy suplement diety, artykuł pisany do mediów powinien zawierać informacje poboczne, związane oczywiście z tematem, a tabletki powinny być jedynie drobnym dodatkiem.

Być widocznym

Wystarczy tylko pomyśleć i dobrze zaplanować działania e-PR. Dotarcie go grupy docelowej, za pomocą różnych kanałów komunikacji, jest już dużym krokiem w przód. Sprzedając nowy suplement diety, warto starać się trafiać ze swoim komunikatem bezpośrednio do zainteresowanych. Ciekawym pomysłem jest również organizowanie wszelkiego rodzaju akcji, podczas których można wspominać o korzyściach płynących z użytkowania danego produktu.

Nie reklamować się

Dobre działania e-PR absolutnie nie powinny być reklamą! Organizując wspomniane wcześniej działania, nie należy skupiać się na samym suplemencie, a na tym, jaki zbawienny wpływ na organizm człowieka mają witaminy, jak poszczególne składniki tabletek mogą uratować wygląd włosów, skóry czy paznokci. Istotne mogą również okazać się wskazówki i porady związane z prowadzeniem zdrowego i aktywnego stylu życia. Nie należy podkreślać samych zalet bezpośrednio związanych z tym konkretnym suplementem, a mówić o rzeczach bliskich, jak na przykład zdrowie.

Być do dyspozycji innych

Dział bądź ludzie odpowiedzialni za e-PR powinni być otwarci na innych, a głównie na dziennikarzy. Sytuacje są różne i w każdym momencie mogą ulec radykalnej zmianie - podczas kryzysu nie należy unikać odpowiedzi ani uchylać się od negatywnych opinii.

Wykorzystywać każdą szansę

W przypadku, gdy firmę spotka kryzys, a nowy produkt zawiedzie, nie należy się poddawać i unikać odpowiedzialności, lecz spróbować wykorzystać sytuację i oprzeć na niej próbę umocnienia wizerunku. Przykładowym rozwiązaniem może być zwrot pieniędzy, nowy, ulepszony produkt dla poszkodowanego klienta, a następnie rozpropagowanie informacji o nowoczesnym, udoskonalonym produkcie.

Sprawna koordynacja oraz nadanie kampanii e-PR odpowiedniego toru z pewnością odbije się pozytywnym echem na firmie. Dlatego planując ją, warto zastanowić się nad całą strategią komunikacji z otoczeniem, wybrać odpowiednie narzędzia i być otwartym na dyskusję z klientami, czy to na portalach społecznościowych, forach, czy blogach. Nie należy bać się opinii, przede wszystkim tych negatywnych, a wręcz przeciwnie - warto je wykorzystywać i na ich podstawie usprawniać swoje przedsiębiorstwo. Przy tym wszystkim należy jednocześnie pamiętać o tym, że e-PR nie jest reklamą, a sposobem na sprawną komunikację z otoczeniem.