Reklama na Facebooku - na co zwrócić uwagę?

Facebook to już nie tylko portal społecznościowy, przy pomocy którego możemy być w stałym kontakcie z naszymi znajomymi. To już nie tylko forma spędzania wolnego czasu przez nastolatków, którzy każdego dnia zastanawiają się, w jaki sposób zaimponować swoim kolegom i koleżankom nowym postem czy zdjęciem. Dzisiaj Facebook to coś więcej, a poza młodymi ludźmi korzystają z niego również dorośli, przedsiębiorcy, firmy i celebryci. Serwis ten pozwala na tworzenie skutecznych kampanii marketingowych i reklamowych. Jest bogaty w narzędzia, które ułatwiają firmom prowadzenie stałego dialogu z klientami oraz tworzenie reklam. Mając konto na Facebooku, możemy więcej, niż nam się wydaje. Taka świadomość może jednak spowodować, że przestaniemy myśleć racjonalnie, a górę wezmą emocje, wywołane dużą ilością możliwości. Reklama na Facebooku musi być przemyślanym procesem.

Wiedza, umiejętności i intuicja - tego nie może zabraknąć w momencie, gdy decydujemy się na stworzenie swojej pierwszej facebookowej reklamy. Rzecz z pozoru prosta ze względu na szereg dostępnych narzędzi może okazać się dużym wyzwaniem, a nawet największa pewność siebie może w kilka chwil spaść do zera. Trzeba wiedzieć, od czego zacząć, czym się kierować i w jakiej kolejności wykonywać wszystkie czynności. Jeśli będziemy trzymać się określonych zasad i reguł, na pewno będzie nam łatwiej stworzyć skuteczną i oryginalną reklamę, która trafi do szerokiego grona odbiorców.

Wszystko zaczyna się w Twojej głowie

Bez względu na to, czy zaczynasz nowy projekt, wdrażasz nowe narzędzia w swojej firmie, wprowadzasz nową kolekcję do sklepu czy tworzysz reklamę, musisz mieć jeden konkretny cel. To od niego zależy, jak będzie wyglądał cały proces i w jaki sposób zostanie on przeprowadzony. Reklama może być prosta, o jasnym przekazie lub skomplikowana i niejednoznaczna.

Reklama na Facebooku może być tworzona do wielu celów - może to być pozyskanie lajków, wypromowanie posta, zwiększenie ruchu na stronie, zwrócenie uwagi szerszego grona internautów czy poinformowanie o nowej kolekcji czy produkcie w sklepie. Sprecyzowany cel pozwala ocenić efektywność reklamy, zatem tworzenie reklamy dla zabawy nie ma większego sensu.

Reklama na Facebooku - targetowanie

Dużym powodzeniem na pewno cieszy się taka reklama na Facebooku, która zostanie precyzyjnie skierowana do konkretnych osób, potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą i firmą. Coś, co jest dla wszystkich, jest dla nikogo i nie ma możliwości, żeby jeden produkt stał się obiektem pożądania zarówno nastolatka, jak i osoby w podeszłym wieku. Znajomość swojej grupy docelowej przyda się w wielu okolicznościach, nie tylko przy tworzeniu reklam na Facebooku. Badania, analizy i statystyki, do których mamy dostęp, na pewno będą dla nas przydatne. Musisz pamiętać, że prowadzenie własnej firmy to nie tylko świadczenie usług, ale w dużej mierze również nieustanne kontrolowanie swoich postępów oraz zmian, jakie w niej zachodzą. Grupa docelowa musi zostać zatem konkretnie wyznaczona i sprecyzowana.

Przy reklamie na Facebooku doskonale sprawdza się targetowanie reklam. Jest to proces, polegający na selekcji konkretnej grupy konsumentów, która wykazuje zainteresowanie naszą firmą. Przekaz reklamowy może zostać skierowany do osób w konkretnym wieku, z wyznaczonego obszaru, do kobiet lub mężczyzn, do osób o wybranym statusie społecznym lub pracujących tylko w wybranej branży. Facebook wykorzystuje dostępne informacje, do których dostęp jest prosty -  sami możemy niekiedy sprawdzić, kim konkretnie jest dana osoba. Narzędzia robią to jednak za nas, co znacznie usprawnia cały proces.

Znamy liczbę kliknięć w reklamę, koszt pojedynczego kliknięcia oraz stosunek kliknięć do ilości jej wyświetleń. Optymalizacja nie tylko pozwoli Ci trafić do konkretnej grupy użytkowników, ale znacznie zmniejszy koszty z tym związane.

Wykorzystując ustawienie targetu, możemy wyznaczyć:

  • konkretny kraj, województwo, region czy miasto naszych odbiorców,

  • płeć, status związku, wiek,

  • zainteresowania naszych potencjalnych klientów,

  • wykształcenie,

  • język, jaki posługują się użytkownicy.

Ciekawą opcją jest możliwość podglądu szacunkowej liczby odbiorców, która zostaje wskazana na podstawie ustawionych przez nas danych. Jeżeli wydaje nam się ona za mała lub za duża, przed wniesieniem opłaty za reklamę możemy dokonać jeszcze pewnych zmian.

Dobre zdjęcie i grafika przykuwają wzrok

Tworzenie reklamy opiera się na skonstruowaniu chwytliwego tekstu i wyborze odpowiedniej grafiki lub zdjęcia. W większości jesteśmy wzrokowcami i zwracamy uwagę przede wszystkim na to, jak coś wygląda. Nie można zatem oddzielić tych dwóch elementów reklamy - tekstu i grafiki. Powinny one ze sobą współgrać, a jedno musi być uzupełnieniem drugiego. Brak spójności może spowodować, że reklama na Facebooku nie zainteresuje odbiorców - nawet nie zwrócą oni na nią uwagi.

Mając na uwadze, że jakość zawsze jest krok przed ilością, nie zapominajmy o dobrym jakościowo zdjęciu. Musi być ono wyraźne, o dobrym nasyceniu kolorów. Nie powinno zasłaniać tekstu, więc jeżeli masz problem z odpowiednim umiejscowieniem obrazu, wybierz inny. Zadbaj również o kolorystykę całej reklamy. Duże nasycenie kolorów sprawdzi się jedynie w niektórych przypadkach, kiedy np. kierujemy reklamę do młodzieży czy reklamujemy zabawki dla dzieci. Przy formach marketingu, skierowanych do takich branży jak na przykład motoryzacyjna warto być wiernym stonowanym kolorom.

Reklama na Facebooku - tekstem kupuj klientów

Jak już wspomniano, reklama na Facebooku to obraz i tekst. Wiemy już, w jaki sposób dobierać grafikę, ale nie wiemy, jakie wymagania dotyczące tekstu stawia przed nami Facebook. Niestety trzeba się z nimi liczyć, ponieważ takowe są. Przede wszystkim tekst nie powinien przekraczać 90 znaków.  Dlaczego? Ponieważ może on zostać przycięty na urządzeniach mobilnych o mniejszych ekranach.

Dlatego lepiej trzymać się tej granicy, tym bardziej że zbyt duża ilość tekstu na reklamie to raczej nie jest najlepszy pomysł. Co jednak należy umieścić na reklamie? Chwytliwy tekst, który będzie przykuwał uwagę to jedno. Dobry slogan zawsze się dobrze sprawdza, ale można pójść też w drugą stronę i przedstawić konkretne korzyści danego produktu czy usługi. Wartościowa treść jest bardzo doceniana przez internautów, którzy oczekują konkretnych informacji.

Reklama na Facebooku rządzi się podobnymi prawami, jak każda inna forma reklamy. Trzeba jak w każdym przypadku zastosować się do pewnych reguł, aby zwiększyć szanse powodzenia kampanii. Nie tylko jednak zasady mają znaczenie, ale w dużej mierze nasza kreatywność. Trzeba się wyróżnić, co może być bardzo trudne, szczególnie kiedy konkurencja stale się powiększa. Dobry plan, sprecyzowana grupa docelowa oraz duża dawka wyobraźni - to tylko kilka składników przepisu na dobrą reklamę na Facebooku.