Reklama sklepu internetowego - jak powinna wyglądać?

Założenie własnego sklepu internetowego można porównać z założeniem sklepu warzywnego na środku pustyni. Dopiero po pewnym czasie możliwe jest przeniesienie się w dużo lepsze miejsce oraz osiąganie lepszych wyników. Jak do tego dojść? jak powinna wyglądać reklama sklepu internetowego?

Reklama sklepu internetowego elementem kluczowym

Aktywna reklama sklepu internetowego jest podstawowym elementem, bez którego nie można odnieść sukcesu w branży e-handlu. Nawet jeżeli posiada się świetnie zorganizowany sklep internetowy, bez odwiedzających go użytkowników nie ma w nim sprzedaży. Rynek oferuje jednak wiele narzędzi, dzięki którym można przyciągnąć do swojego sklepu klientów – są to między innymi Allegro, działania z poziomu SEM, a także programy lojalnościowe czy też partnerskie. Jednakże nie każdy z programów jest idealnym rozwiązaniem właśnie dla naszego sklepu internetowego. Na co się zatem zdecydować?

Budowanie marki sklepu internetowego

W rozbudowanej sieci sklepów internetowych bardzo ważne jest, aby odpowiednio zbudować markę naszego sklepu. Niezwykle trudno konkurować z dużymi sklepami internetowymi, które już ją posiadają, wyrobioną przez lata obecności na rynku. W tym przypadku jeżeli dysponujemy tymi samymi produktami, tej samej jakości i w tej samej lub zbliżonej cenie, oczywiste jest, że klientowi wygodniej wybrać znaną markę.

Uważa się, że budowanie marki sklepu internetowego jest dużo trudniejsze od zbudowania marki danego produktu. Najczęściej spotykanym problemem sklepów internetowych jest ten sam asortyment, jak w przypadku dużych sklepów. Zdecydowanie łatwiej jest sklepom internetowym posiadającym w swojej ofercie zupełnie unikatowy produkt, który trudno porównać z czymkolwiek innym.

Jak zatem odnaleźć się w budowaniu marki? Wyróżnić można się na kilka sposobów. Jednym z nich jest tak zwany blue ocean. Polega on na szukaniu nisz, w których nie spotyka się sprzedawców internetowych, a jeżeli już tam są, to bardzo słabi. Nie ma też dużych marek. Dobrym sposobem na budowanie wizerunku jest reklama sklepu internetowego, jednak pierwszym krokiem powinna być specjalizacja w danej dziedzinie. Duże sklepy nie są w stanie skupić się na każdym produkcie w swojej ofercie. Startując na rynku, warto zatem wybrać jeden z nich i wyspecjalizować się w nim.

Bardzo ważnym elementem reklamowania sklepu internetowego i budowania wizerunku jest pamiętanie o pozyskanych już wcześniej klientach. Dbanie o nich można wyrazić poprzez specjalnie przygotowane oferty. Może to być darmowa dostawa przy kolejnym zamówieniu czy też kupon rabatowy – wszystko zależy od kreatywności. Troska o swoich klientów skutkuje utrzymaniem ich przy sobie. Dzięki temu osiągamy niemal 100-procentową pewność, że klient wróci do naszego sklepu, dokona zakupu i skorzysta z prezentu, jaki dla niego przygotowaliśmy.

Skuteczne narzędzie pomocne przy reklamowaniu sklepu internetowego stanowi również Groupon. Strona ta jest idealna do promowania nie tylko sklepów stacjonarnych i innych usług, lecz także sklepów internetowych. Portal Groupon w krótkim czasie jest w stanie dotrzeć do dużej liczby konsumentów, przy stosunkowo niewielkim nakładzie finansowym. Każdy sklep niezależnie od oferowanego asortymentu może rozpocząć tam swoją promocję – warunkiem koniecznym, zgodnym z polityką serwisu jest zniżka wynosząca minimum 50%. Promocja w tym miejscu zależy od nas samych – może ona obejmować cały asortyment sklepu, ale także jego część czy też wybrany przez nas produkt. Umieszczając oferty w serwisie Groupon, osiągamy szeroką promocję oferowanych produktów oraz usług. Dzięki stronie możliwe jest dotarcie do dużej liczby potencjalnych konsumentów – w szczytowym momencie popularności (grudzień 2011) było ich prawie 3,5 mln. Obecnie czasy świetności Groupona w Polsce mamy już za sobą, ale nadal posiada on szeroką rzeszę użytkowników, do których łatwo można dotrzeć, umieszczając tam swoją ofertę. Dzięki stronie mogą reklamować się zarówno małe lokalne sklepy, które nie mają funduszy na reklamę, jak i duże, które serwis wykorzystują jako dodatkowe narzędzie reklamy.

Reklama sklepu internetowego w social media  

Bardzo dynamiczny rozwój portali społecznościowych sprzyja reklamie sklepów internetowych. Idealnym przykładem jest Facebook, który stał się jednym z największych portali o charakterze marketingowym. Jest to bardzo ważne narzędzie, o czym przekonało się już wielu przedsiębiorstw. Dzięki Facebookowi możliwe jest utworzenie fanpage’a naszego sklepu, co daje możliwość budowania trwałych relacji z klientami. Prowadząc go, należy ściśle przestrzegać kilku zasad, dzięki którym wpisy pojawiające się na tablicy będą ściśle związane z charakterem sklepu. Trudno brać na poważnie fanpage, na którym pojawiają się informacje nieprawdziwe lub drwiące z pewnych zjawisk czy zdarzeń.

Reklama sklepu internetowego za pomocą fanpage’a to także styczność z klientami niezadowolonymi z naszych produktów, którzy tym samym będą mogli “wylać swoje żale” na naszej stronie. Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie opinie krążą o nich w sieci. Ważne jest, aby nie lekceważyć negatywnych komentarzy, gdyż mogą one pociągnąć ze sobą całą falę im podobnych. Skuteczna reklama sklepu internetowego to także szybkie i sprawne odpowiadanie na fanpage’u wszystkim klientom – zarówno tym zadowolonym, jak i niezadowolonym. Szybkie udzielanie odpowiedzi i nieusuwanie negatywnych wpisów zwiększa zaufanie klientów.

Reklama sklepu internetowego przez profil na Facebooku daje również możliwość organizowania konkursów – nie należy jednak robić ich z ustaloną powtarzalnością, gdyż wówczas nie dowiemy się, czy biorą w nich udział zwolennicy naszego sklepu, czy osoby, które po prostu lubią wygrywać nagrody.
Przy organizowaniu konkursów należy jednak wziąć pod uwagę regulamin i zasady w nim zawarte – jeżeli nie będziemy ich przestrzegać, możemy liczyć się z zablokowaniem naszego konta przez administratorów.

W obecnych czasach już nie wystarczy reklamowanie się za pomocą banerów reklamowych. Skuteczna reklama sklepu internetowego to również możliwość zaistnienia w mediach społecznościowych. Internet pozwala na szybkie dotarcie do konsumenta, potencjalnym klientom pozwala natomiast sprawdzić nowości i otrzymać w bardzo krótkim czasie informacje o danym produkcie. Warto oczywiście pamiętać o innych formach komunikacji z odbiorcą i dotarcia z ofertą sklepu do potencjalnego klienta, takich jak pozycjonowanie strony sklepu czy content marketing. Jednak to na tyle obszerne pojęcia do omówienia, że wymagają opisania w odrębnych artykułach. W dużej mierze ta tematyka została już poruszona wiele razy w tekstach znajdujących się na portalu AlterWEB.

Reklama sklepu internetowego w obecnych czasach jest również bardzo ważna z uwagi na potrzeby współczesnego konsumenta. Nie wystarczy już założenie sklepu i czekanie na klientów. Dziś konsument ma ogromny wybór i nie jest skazany na jeden produkt, jak to było kilkanaście lat temu. Dzięki dużemu dostępowi do szeregu ofert i produktów możliwe jest wybranie tej najlepszej. Dlatego tak ważne jest, aby reklama sklepu internetowego była skuteczna. Klientów pozyskuje się w głównej mierze za pomocą aktywnych działań. Skuteczne rozreklamowanie nie wolno pominąć przy prowadzeniu wirtualnego sklepu.