Reklama internetowa a reklama tradycyjna (cz. 2)

Powracamy do analizy porównawczej nowych form promocji, takich jak reklama tradycyjna i reklama internetowa. Tym razem zajmiemy się drugą z omawianych, prezentując zarówno zalety, jak i wady reklamy w sieci. Internet bez wątpienia umożliwił powstanie nowych form reklamy, choć z perspektywy czasu nie wszystkie z nich stały się przez społeczeństwo pożądane. Trudno się jednak nie zgodzić z faktem, że dzięki możliwościom oferowanym przez sieć dostęp do wybranych grup docelowych jeszcze nigdy nie był tak łatwy i zarazem skuteczny.

Reklama internetowa – zalety i wady

Reklamy internetowe określane są mianem reklam typu PULL, co oznacza "ciągnąć". Podstawowa rzecz, która odróżnia je od reklam typu PUSH – odnoszących się do reklam tradycyjnych – polega na tym, że w internecie to odbiorca ma czynny wpływ na zapoznanie się z reklamą oraz jej dopasowanie. Podczas oglądania audycji telewizyjnej w przerwie pojawiają się rozmaite reklamy, które najczęściej nie wywołują oczekiwanych efektów, a poza tym mają charakter statyczny. Internet daje możliwość zaznajomienia się z określoną formą reklamy poprzez swobodne zapoznanie się z tekstem reklamowym. Odbiorca może również kliknąć w baner reklamowy, który bezpośrednio przeniesie do strony z oferowanym produktem/usługą. Może, ale nie musi - jednak dzięki możliwości dopasowania przekazu do zainteresowań użytkownika sieć daje ku temu większe powody. Skoro użytkownik odwiedza serwis poświęcony IT, to chętniej kliknie w baner prezentujący ofertę zakupu nowego komputera.

Reklama internetowa - jej forma a wpływ na popularność

Jedna z największych zalet reklamy internetowej stała się z czasem jej największą wadą, co podyktowane zostało pojawieniem się rozmaitych form promocyjnych. O ile klasyczny baner umieszczany u góry strony lub po bokach nie jest natarczywy, tak wyskakujące niespodziewanie przekazy na cały ekran, które trudno od razu zamknąć, mogą już wywołać niepożądane efekty – np. irytację, a w konsekwencji opuszczenie witryny, by już więcej do niej nie powrócić.

Jak już zostało wspomniane, internet daje znacznie szersze możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Najlepiej widać to na przykładzie linków sponsorowanych AdWords, gdzie reklama wyświetlana w wyszukiwarce odnosi się wyłącznie do słów kluczowych wpisanych przez użytkownika. Sprawia to, że nie jest tak inwazyjna jak inne formy reklamy – jak choćby spam - a przy tym ludzie znacznie chętniej w nią klikają. Pojawia się w widocznym miejscu i nie nakłania za wszelką cenę internauty do przejścia na stronę.

Internet daje niespotykane dotąd możliwości zmierzenia skuteczności strategii marketingowej. Dzięki temu możemy nie tylko przygotować w sposób trafny i skuteczny budżet marketingowy, lecz również sprawdzić faktyczne zainteresowanie klientów produktem/usługą. Rozmaite narzędzia badawcze oraz dostęp do statystyk odwiedzin pozwalają dokładnie oszacować liczbę kliknięć w baner lub reklamę wyświetlaną za pomocą linków sponsorowanych. Dzięki temu można zaoszczędzić pieniądze przeznaczone na kampanię - poprzez określenie dokładnej liczby oraz czasu wyświetlania reklam.

Reklama internetowa a interaktywność

Reklama internetowa posiada atut, którego pozazdrościć mogą tradycyjne odpowiedniki - jest to jej interaktywność. Jak już wspomniano, reklamy tradycyjne mają przeważnie statyczną formę, natomiast internet pozwala wynieść promocję na zupełnie nowy poziom.

Wraz z rozwojem sieci zaczęły pojawiać się coraz bardziej atrakcyjne formy prezentacji produktów i usług. Dzięki możliwości kliknięcia na wybrany link lub baner potencjalny klient może znacznie lepiej zapoznać się z oferowanym dobrem, wziąć udział w rozmaitych konkursach, zabawach czy grach interaktywnych, a przez to bardziej zaufać marce. Co więcej, w razie problemów technicznych lub chęci dopytania firmę o dodatkowe szczegóły można to zrobić bezpośrednio z poziomu zakładki kontaktowej lub za pośrednictwem dedykowanego profilu w serwisach społecznościowych – w ten sposób kontakt na linii klient-sprzedawca jest znacznie uproszczony, a poza tym potencjalny nabywca nie musi ponosić dodatkowych opłat np. z tytułu połączeń telefonicznych.

Reklama internetowa a komunikacja obustronna

Dzięki wytworzeniu rozbudowanych kanałów przepływu informacji oraz węzłów komunikacyjnych znacznie łatwiej jest nie tylko trafić do klienta z wybranym produktem/usługą, lecz również dowiedzieć się o atrakcyjności oferowanych przez siebie dóbr. Systemy komentarzy, opinie w serwisach społecznościowych innych klientów – to kolejny kluczowy aspekt związany z interaktywnością, którego trudno szukać w tradycyjnym ujęciu reklamy. Możliwość komunikowania się z przedsiębiorstwem oraz innymi klientami sprawia, że reklama internetowa jest w znacznie szerszym stopniu nastawiona na przekazywanie treściwych informacji – oprócz chwytliwego hasła mamy w końcu możliwość sprawdzenia szczegółowych danych o reklamie, zapoznania się z ofertą, zdjęciami, filmikami czy opiniami innych użytkowników. Prasa czy telewizja nie dają takich możliwości, gdyż struktura przekazu jest zamknięta i nie możemy zweryfikować prezentowanych informacji. Co więcej, brakuje również możliwości skomentowania czy oceny.

Reklama internetowa a niskie koszty

W końcu jednym z głównych bodźców motywujących do wyboru reklamy internetowej przez przedsiębiorców jest jej cena. Dzięki temu, że w internecie możemy znacznie precyzyjniej określić grupy docelowe, reklamy online są tańsze ze względu na możliwość dotarcia do ściśle zdefiniowanych segmentów rynku.

Reklama tradycyjna ma charakter ogólny, gdyż trudno przewidzieć, kto w trakcie transmisji telewizyjnej lub w gazecie przeczyta opublikowaną reklamę. Co więcej, tradycyjne formy zdominowane są przede wszystkim przez duże firmy lub korporacje, które stać na powtarzaną przez kilka miesięcy emisję danego przekazu. Która więc z reklam ma znaczącą przewagę? Zarówno reklama tradycyjna, jak i reklama internetowa mają swoje rynki docelowe, w których sprawują się najlepiej. W następnej części skoncentrujemy się na podsumowaniu różnic występujących między nimi, próbując odpowiedzieć, która z prezentowanych form jest lepsza, czyli po prostu skuteczniejsza.

Artykuły z cyklu
„Reklama tradycyjna a reklama internetowa”