Reklama internetowa a reklama tradycyjna (cz. 3)

W ostatniej części cyklu poświęconego współczesnemu marketingowi skoncentrujemy się na podsumowaniu dotychczas zebranej wiedzy, nakreślając główne zalety każdego z omawianych typów promocji, takich jak reklama tradycyjna i reklama internetowa. Która z punktu widzenia przedsiębiorcy jest skuteczniejsza? Czy odpowiedź na postawione pytanie pokrywa się z wyborem potencjalnego klienta?

Reklama tradycyjna a reklama internetowa - analiza porównawcza

Reklama tradycyjna

Reklama internetowa

1. Statyczny charakter (billboard, prasa).

2. Brak ograniczeń co do rozmiarów – wszystko zależy od wykupionego miejsca w gazecie czy na billboardzie. W przypadku telewizji wyświetlana na całym ekranie odbiornika.

3. Pasywna – odbiorca nie ma możliwości bliższego zapoznania się z produktem/usługą. Przekaz jest ograniczony do chwytliwych haseł, mających przekonać jak największą grupę odbiorców bez względu na ich zainteresowania.

4. Trafia do ogółu – trudniej dopasować do interesujących nas grup docelowych.

5. Ze względu na zamkniętą strukturę nastawiona jest głównie na emocje odbiorcy.

6. Reakcja na przekaz jest opóźniona – nie ma pewności, czy w danej chwili odbiorca zobaczy reklamę.

7. Duże kampanie marketingowe wymagają dużych nakładów finansowych, w związku z czym dostępne są dla wielkich przedsiębiorstw lub korporacji.

1. Multimedialny charakter – możliwość wykorzystania tekstu, obrazu i dźwięku.

2. Ograniczenia rozmiarów – zarówno w wyszukiwarkach internetowych, jak również na stronach WWW są ściśle określone rozmiary reklam.

3. Interakcja odbiorcy z prezentowaną reklamą – potencjalny klient może bliżej zapoznać się z produktem po przejściu na stronę producenta, wejść w interakcję poprzez uczestnictwo w organizowanych konkursach, bezpośrednio zwrócić się do pomocy technicznej z pytaniem o oferowany produkt/usługę, bez ponoszenia dodatkowych kosztów – np. telefonicznych.

4. Internet umożliwia precyzyjne dotarcie do grup docelowych.

5. Ze względu na otwartą strukturę oddziałuje głównie na informowanie odbiorcy o produkcie/usłudze.

6. Reakcja na przekaz natychmiastowa – można określić, ilu odbiorców i w którym momencie wyświetliło reklamę.

7. Duże kampanie marketingowe nie wymagają dużych nakładów finansowych, dzięki czemu dostępne są dla małych firm, mikroprzedsiębiorstw, a nawet osób prywatnych.

Reklama tradycyjna czy reklama internetowa?

Jak na tle powyższej tabeli można ostatecznie rozstrzygnąć walkę o prym jedynej słusznej formy reklamy?

Reklama internetowa - przewaga

Nie da się ukryć, że wraz z pojawieniem się reklamy internetowej nastąpiła rewolucja w tym sektorze. Dotychczas reklamy kojarzone były jako luksus, na który mogą sobie pozwolić nieliczni gracze na rynku, dysponujący niemałym budżetem na kampanię. Internet zminimalizował koszty, umożliwiając wybicie się mniejszym przedsiębiorcom, którzy w tradycyjny sposób nigdy nie osiągnęliby sukcesu. 

Internet to bez wątpienia przyszłość reklamy i choć już dziś mamy cały zalew rozmaitych form reklamowych w sieci, to wszystko wskazuje na to, że kreatywność specjalistów od marketingu i IT jeszcze niejednokrotnie zaskoczy potencjalnych klientów.

Już teraz przedsiębiorstwa, które nawet nie prowadzą działalności stricte związanej z siecią – np. prężnie rozwijający się warsztat samochodowy - nie powinny ignorować możliwości, jakie oferuje internet. W końcu dziś konsumenci w pierwszej kolejności szukają pomocy właśnie na stronach WWW lub serwisach społecznościowych. Zignorowanie tak dużego rynku może skutecznie ograniczyć bazę klientów nawet wówczas, jeśli prowadzona działalność ma charakter lokalny – w końcu niejednokrotnie może zdarzyć się sytuacja, że kierowcy przytrafi się awaria w trakcie podróży z drugiego końca kraju. Gdzie znajdzie informacje o najbliższym punkcie naprawczym? Oczywiście w internecie.

Reklama tradycyjna - przewaga 

Powyższe argumenty stawiające reklamę internetową w nieco lepszym świetle nie świadczą o całkowitym zmierzchu promocji tradycyjnej. Reklamy na bilboardach, w prasie, radiu czy telewizji w dalszym ciągu cieszą się dużym uznaniem, zaś poprzez działania nastawione na emocje mogą w przypadku wielu produktów okazać się bardziej skuteczne. Do tego należy dodać przywiązanie do reklamy tradycyjnej oraz fakt, że wiele osób – zwłaszcza nienależących do pokolenia Internetu – wciąż ma do tej formy stosunek obojętny. Osoby wychowane na nowych technologiach zdążyły z kolei poznać rozmaite formy reklamowe, co doprowadziło do uodpornienia się na wszelkiego rodzaju przekazy – tzw. "ślepota banerowa". Pop-upy czy spam już od kilku lat odstraszają niemałą grupę internautów od wszelkich wyświetleń związanych z promocją produktów/usług. Dodając do tego konserwatywne podejście oraz wybór statycznej reklamy, która nie umożliwia bliższego poznania produktu, reklama tradycyjna do dziś ma przewagę nad internetową wśród niejednej grupy docelowej.

Reklama internetowa a reklama tradycyjna - podsumowanie

W kolejnych latach dominującą formą reklamy będzie bez wątpienia treść prezentowana w Internecie. Największym problemem, a jednocześnie wyzwaniem w tym przypadku jest stworzenie takiego przekazu, który nie tylko informuje o interesujących produktach/usługach, ale także umożliwia wybór formy i czasu wyświetlenia w taki sposób, aby mogła być dopasowana indywidualnie pod kątem każdego użytkownika.Co prawda już teraz pojawiają się reklamy kontekstowe – również w serwisach społecznościowych na podstawie naszej aktywności – jednak wciąż tego rodzaju forma wymaga dopracowania, o czym niejednokrotnie świadczy niezadowolenie potencjalnych klientów.

Z kolei przedsiębiorcy, którzy w dalszym ciągu preferują reklamę tradycyjną, nie powinni mieć powodów do obaw – forma ta powinna przetrwać jeszcze przed długie lata, gdyż w dzisiejszych czasach praktycznie każde miejsce jest dobre na reklamę: od słupów ogłoszeniowych, bilboardy, po samochody z wystawionym megafonem, informujące o interesującej promocji.  Jest to tym bardziej istotne, że internauci to nie tylko osoby siedzące przed komputerem, lecz również grupa, która korzysta z rozwiązań mobilnych.

Artykuły z cyklu
„Reklama tradycyjna a reklama internetowa”