Rekrutacja Open House – czy warto wypróbować ją w małej firmie?

Open House jest stosunkowo nową metodą rekrutacji, która dopiero testowana jest w polskich przedsiębiorstwach. Po raz pierwszy została zastosowana przez firmę I Love Rewards w 2010 r. W procesie rekrutacyjnym wzięło udział ok. 400 kandydatów. Ten innowacyjny sposób pozyskiwania pracowników zaczyna być doceniany przez krajowych przedsiębiorców. Na czym polega idea metody Open House i czy warto wprowadzić ją w małej firmie?

Open House – nieco inny proces rekrutacyjny

Tradycyjnie pierwszym etapem procesu rekrutacyjnego jest publikacja ogłoszenia o pracę. Następnie kandydaci wysyłają dokumenty aplikacyjne, rekruterzy dokonują wstępnej selekcji CV oraz listów motywacyjnych i przeprowadzają rozmowy telefoniczne. Następnie mają miejsce rozmowy kwalifikacyjne w siedzibie firmy. W nieco bardziej skomplikowanych rekrutacjach potencjalni pracownicy wypełniają testy umiejętności, językowe, a nawet osobowości.

Metoda Open House także rozpoczyna się od umieszczenia ogłoszenia o pracę, przy czym jego forma jest nieco inna. Za pośrednictwem portali ogłoszeniowych, serwisów społecznościowych oraz mediów tradycyjnych firma informuje o prowadzonym procesie rekrutacyjnym. Ogólnie przedstawione są stanowiska pracy, na które poszukiwani są nowi pracownicy. Wszyscy zainteresowani pracą są zaproszeni na spotkanie rekrutacyjne. Nie muszą wysyłać dokumentów aplikacyjnych. Wystarczy, że skontaktują się z przedsiębiorstwem i potwierdzą swoją obecność. 

Spotkanie rekrutacyjne składa się z dwóch części. Na początku ma miejsce oficjalne przywitanie kandydatów, przybliżenie charakterystyki poszczególnych stanowisk pracy (zakresu obowiązków oraz wymaganych umiejętności, wykształcenia i doświadczenia), polityki przedsiębiorstwa, kultury organizacyjnej, zasad pracy. Następnie przeprowadzana jest część nieoficjalna, która odbywa się w swobodnej atmosferze, przypominającej imprezę integracyjną. Osoby zainteresowane pracą mają możliwość porozmawiania z rekruterami i zaprezentowania im swojej osoby. Często na tym etapie Open House przeprowadzane są indywidualne rozmowy z każdym z uczestników spotkania. Kandydaci, którzy spodobają się rekruterom, proszeni są o wysłanie dokumentów aplikacyjnych.

Kolejne etapy Open House zwykle obejmują analizę CV i listów motywacyjnych, pogłębione rozmowy rekrutacyjne i testy umiejętności. Czasami wykorzystywana jest także metoda assessment center, pozwalająca na poznanie różnych kwalifikacji kandydatów.   

Open House – korzyści innowacyjnej metody rekrutacji

Metoda Open House przede wszystkim pozwala obniżyć koszty procesów rekrutacyjnych w sytuacji, kiedy w przedsiębiorstwie są wakaty na różne stanowiska pracy. Rekruterzy nie muszą tworzyć kilku odmiennych ogłoszeń o pracę – wystarczy, że przygotują jedno, ogólne zaproszenie. Nie trzeba również przeprowadzać czasochłonnej analizy CV, nie będąc pewnym, czy wszystkie osoby, które przesłały dokumenty, są nadal zainteresowane podjęciem pracy. Specjaliści od HR nie muszą także przekazywać tych samych informacji o firmie kolejnym kandydatom na indywidualnych spotkaniach – w jednym miejscu i w jednym czasie można dotrzeć do wielu osób.

Zastosowanie Open House pozwala zaoszczędzić czas i koszty – rekruterzy dokonują selekcji CV kandydatów, którzy są rzeczywiście zainteresowani podjęciem pracy. Przedstawiając firmę na oficjalnej części spotkania, można także wyeliminować osoby, którym nie odpowiada specyfika przedsiębiorstwa. Z oferty pracy nie można dowiedzieć się, jak wygląda kultura organizacyjna, polityka i zasady pracy.

Czy Open House to metoda dla małej firmy?

W małej firmie metodę Open House można wdrożyć na etapie rozpoczynania prowadzenia działalności gospodarczej. Wtedy konieczne stanie się pozyskanie pracowników na różne stanowiska pracy – np. do działu księgowości, IT, sprzedaży czy marketingu. Młody przedsiębiorca może w ten sposób w swobodnej atmosferze zapoznać się z osobami, które chciałby z nim współpracować. Poznając ludzi w sytuacji nieformalnej, można dowiedzieć się czegoś więcej o ich osobowości, postawach czy sposobach zachowania.

Metoda Open House może być także wykorzystana, kiedy firma dynamicznie się rozwija. Tworząc nową filię, konieczne jest pozyskanie nie dwóch czy trzech, a kilkudziesięciu pracowników. Wtedy także można zorganizować jedno spotkanie rekrutacyjne, aby uprościć przebieg procesu pozyskiwania nowych osób do pracy.

Open House nie należy stosować, kiedy zależy nam na znalezieniu tylko kilku osób do pracy. W takiej sytuacji rozsądniej jest wykorzystać tradycyjny przebieg procesu rekrutacyjnego – oferta pracy, selekcja CV, rozmowa kwalifikacyjna, testy umiejętności.