Responsywność w e-mail marketingu - czym jest?

Wystarczy się rozejrzeć, żeby zaobserwować, jak intensywnie rozwija się rynek mobile w naszym kraju. Trudno w to uwierzyć, ale jeszcze w poprzedniej dekadzie posiadanie telefonu było nie lada wyróżnieniem. Obecnie natomiast nie ma chyba osoby, która nie byłaby szczęśliwym posiadaczem telefonu komórkowego, smartfona czy też tabletu. Tak duża popularność wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych spowodowana jest bez wątpienia wygodnictwem ówczesnego społeczeństwa, jak i ogromem możliwości, które dają tego rodzaju rozwiązania. Nieustanny pęd i wynikający z tego tytułu brak czasu sprawia, iż mobile wkracza coraz intensywniej w codzienne życie każdego z nas. Nikogo już nie dziwi robienie zakupów, stojąc w kolejce na poczcie, płacenie rachunków za energię, jadąc tramwajem czy przeglądanie najświeższych informacji na telefonie w poczekalni gabinetu stomatologicznego, dlatego warto zadbać również o responsywność w e-mail marketingu.

Obecnie niemal na każdym kroku spotkać można osobę rozmawiającą lub wpatrującą się w ekran małego urządzenia elektronicznego, które jest w stanie spełniać równocześnie tak wiele różnorodnych funkcji. Podobnie jest też w relacjach międzyludzkich - urządzenia mobilne coraz bardziej ułatwiają i przyspieszają kontakt z innymi, ale z drugiej strony ograniczają znacznie tę sferę życia. Wszechobecna elektronika usprawnia i zdecydowanie przyspiesza przepływ informacji, zastępując tym samym możliwość pielęgnowania relacji opartych na kontakcie bezpośrednim.

W dobie tak rosnącej popularności rozwiązań mobile i informacji przesyłanych za ich pośrednictwem warto się zastanowić nad tym, jak pogodzić przekaz z ich odbiorem tak, aby był on zgodny i prawidłowo prezentowany na licznych rodzajach i modelach tego typu urządzeń. Stąd pojawiło się na rynku zagadnienie określane mianem responsywności.

W sieci pojawia się wiele publikacji skupiających uwagę nad responsywnością stron internetowych, dając wskazówki, co warto zrobić i jak, aby dana witryna prawidłowo wyświetlała się na wszelkiego rodzaju urządzeniach. Zdecydowanie mniej jest natomiast o responsywności w odniesieniu do e-maili. Czyżby one nie musiały być dopasowane do rodzaju urządzenia, na którym zostaną wyświetlone? Czy jest coś takiego jak responsywność w e-mail marketingu? Jak robić mailing, który będzie poprawnie wyświetlany na wszystkich dostępnych na rynku urządzeniach? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Responsywność w e-mail marketingu - po co?

Dawniej poczta kojarzona była z listem, kopertą, znaczkiem i zapisaną kartką papieru. Obecnie natomiast pierwsze skojarzenie, jakie przychodzi do głowy z myślą “poczta”, jest e-mail. Komunikacja w formie poczty elektronicznej to na obecne czasy standard. Bez względu na to, czy jesteśmy w pracy lub w domu, czy korzystamy z komputera, laptopa czy smartfona komunikujemy się z innymi za pomocą wszechobecnych wiadomości mailowych. A skoro odsetek ludzi korzystających z urządzeń mobilnych wzrasta, to należy wnioskować, że wzrasta także liczba użytkowników poczty elektronicznej obsługujących ją na tego typu urządzeniach.

Marketingowcy już dawno temu dostrzegli potencjał drzemiący w tym sposobie komunikacji, stąd tak intensywnie wykorzystują go w swoich działaniach. Jednak decydując się na inwestycję w formę, jaką jest e-mail marketing warto, aby przeznaczone na to pieniądze zostały wydane na coś przygotowanego prawidłowo i dobrze. Bo czy zadowalające efekty może osiągnąć piękny mail reklamowy, który wyświetli się w formie układanki niemożliwej wręcz do odczytania? Stąd rodzi się potrzeba skupienia nie tylko na treści takiego przekazu, ale również nad jego wizualną prezentacją, która nie powinna stwarzać kłopotów czytającym, szczególnie gdy może być wyświetlana na różnorodnych urządzeniach.

Responsywność w e-mail marketingu stanowi nic innego jak szereg zabiegów, które mają sprawić, że każdy, kto dostanie e-mail reklamowy i będzie zainteresowany jego otwarciem, nie napotka żadnej przeszkody z jego prawidłowymi wyświetleniem.

Responsywność w e-mail marketingu - zasady

Responsywność w e-mail marketingu, wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na kilka podstawowych elementów. Bez wątpienia jednym z nich jest tzw. punkt przełamania maila.

Szerokość wiadomości e-mailowej

Miejsce to oznacza szerokość, przy której układ całej wiadomości ulega zmianie. Responsywność w e-mail marketingu polega więc na zmianie układu mailingu, gdzie z układu wielokolumnowego wiadomości przechodzi się w jednokolumnowy możliwy do prawidłowego odtworzenia również na mniejszych urządzeniach, dlatego też określenie tego punktu przełamania jest istotnym elementem. Zakłada się, że szerokość, przy której mailing ulega zmianie na układ jednokolumnowy, to 480 pikseli. W pozostałych szerokościach taki mail skalowany zostaje proporcjonalnie. Ze względu na występowanie opcji blokowania responsywności przez niektóre systemy warto projektować informacje mailowe o szerokościach w granicach 230-550 pikseli.

Czcionka

Niejednokrotnie otwierając wiadomość mailową, natrafić można na nienadającą się do rozczytania informację. Spowodowane często jest to błędnym wyświetlaniem jedynie zastosowanej w danej wiadomości czcionki. Dlatego aby uniknąć kłopotu, warto wykorzystywać najpopularniejsze, a zarazem najbezpieczniejsze rodzaje czcionek. Arial, Time New Roman, Verdana - to kilka przykładów tych bezpieczniejszych rodzajów czcionek, z których wyświetleniem nikt nie powinien mieć kłopotów. Aby treść była czytelna dla odbiorcy bez względu na rodzaj urządzenia, na którym będzie otwierał on maila, istotny jest rozmiar tekstu. Ze względu na lokalizację będzie on zróżnicowany, ale warto przyjąć, aby był w granicach od 14 do 22 pikseli, co zapewni czytelność także na mniejszych ekranach.

Przyciski

Szczególne znaczenie w przypadku e-commerce ma zastosowanie wszelkiego rodzaju przycisków. Dzięki nim można dokonać zakupu, przejść na stronę z bardziej szczegółowymi informacjami. Jednym słowem zdecydowanie ułatwiają one poruszanie się po stronach internetowych, by odnaleźć niezbędne informacje. Również w przypadku e-maili reklamowych przyciski odgrywają decydującą rolę. Dzięki nim użytkownicy czytający maila zyskują możliwość realizacji celów zakładanych przez marketingowców. Samo skorzystanie z przycisków daje wiele informacji i stanowi wymierny wskaźnik efektywności danej kampanii e-mail marketingowej. Niewielkich rozmiarów i w żaden sposób nie wyróżniony przycisk, w którego kliknięcie będzie utrudnione szczególnie na niedużym ekranie smartfona, może zdecydować o powodzeniu całej kampanii mailingowej. Dlatego warto zatroszczyć się o odpowiednią ekspozycję i wielkość przycisku, uwzględniając różne rodzaje urządzeń, na których mogą być one oglądane.

Przycisk to jedno, ale podlinkowanie tekstu i wyróżnienie go w przypadku mailingu to inna sprawa. W przypadku mailingu nie ma możliwości wyróżnienia linku po najechaniu na niego kursorem, dlatego należy już na etapie projektowania dołożyć wszelkich starań, aby którykolwiek z klikalnych elementów kreacji był szczególnie wyróżniony i nie budził wątpliwości, jakie jest jego przeznaczenie. Skoro przycisk czy link odgrywa tak ważną rolę w mailingu, warto go również umieścić na odpowiedniej wysokości wiadomości. Otwierając maila na smartfonie, gdzie ekran jest stosunkowo mały, zdecydowanie wskazany jest przycisk “call to action”, usytuowany w widocznym miejscu już w pierwszej odsłonie ekranu tak, aby jego dostrzeżenie nie wymagało przewijania wiadomości.

Rozmieszczenie treści

Responsywność w e-mail marketingu ma także wpływ na rozmieszczenie treści w mailu. Wspomniane przełamanie wiadomości wyświetlanej na urządzeniu mobile może bowiem zakłócić jej logiczną strukturę. Warto przeanalizować dokładnie kolejność zamieszczanych informacji i sprawdzić ich ułożenie na różnych rodzajach urządzeń. Analizując także badania związane z ludzką percepcją, warto jest zastanowić się również nad stosowaniem wyśrodkowań czy pozbawieniu marginesów, co może niekoniecznie pozytywnie wpłynąć na odbiór otrzymanej informacji.

Grafika

Poza treścią i jej odpowiednim sformatowaniem bardzo często w mailingu są wykorzystywane elementy graficzne. Dlatego decydując się na ich zamieszczenie, warto upewnić się, czy oby na pewno po przeskalowaniu będą one czytelne i prawidłowo wyświetlane. Nie każdy odbiorca maila będzie w chwili odczytu wiadomości korzystał z dużego ekranu monitora, a jeśli zależy nam, aby właśnie grafiki ogrywały znaczącą rolę, może to okazać się sporym utrudnieniem.

Mailing jest popularną forma komunikacji często wykorzystywaną w marketingu i bez wątpienia nadal taką pozostanie. Warto jednak, aby wraz ze zmieniającym się otoczeniem i potrzebami, jakie niesie ze sobą rynek, stosunkowo sprawnie ewaluował także i on. Decydując się na wykorzystanie e-mail marketingu do realizacji swoich planów działań, warto dołożyć wszelkich starań, aby przeznaczone na ten cel pieniądze nie zostały zmarnowane jedynie z powodu przeoczenia na pozór drobnego elementu jakim jest ekran, na którym zostanie wyświetlona wiadomość. Wydawałoby się, że to tylko ekran, ale jakże istotne znaczenie odgrywa jego rozmiar i rodzaj w całokształcie danej prezentacji. Dlatego też responsywność w e-mail marketingu nie powinna być pomijanym aspektem podczas realizacji tego rodzaju działań marketingowych i warto się przy niej bez wątpienia zatrzymać. Pozwali ona stworzyć jedną wersję informacji e-mail wysłanej na różne urządzenia bez najmniejszej obawy o jej niepoprawne wyświetlenie, a tym samym o zniweczenie zakładanych celów, którym miał on służyć.