Anchor text - rodzaje i znaczenie dla pozycjonowania strony

Tekst hiperlinku znany jako tekst zakotwiczenia, czyli anchor text. Kotwica wpływa na skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Taki tekst jest umieszczony pomiędzy tagami <A> i </A>. W tym miejscu pojawia się wybrane słowo kluczowe, na przykład "Salon masażu Kraków". Wtedy takie słowo kluczowe staje się tekstem zakotwiczenia.

Każdy internauta wchodzący na stronę www widzi tekst zakotwiczony (anchor text), który prowadzi do konkretnej strony. Na temat tej witryny podawane są konkretne informacje. Na stronie powinny pojawić się odpowiednie frazy kluczowe. Wtedy skuteczność pozycjonowania prezentuje się na wyższym poziomie. Dlatego w samej treści strony linkującej występują linki zewnętrzne. W nich umieszczamy frazy kluczowe. Pozwala to na zdobywanie linków do strony, która jest linkowana. To tak zwany Link Building, o którym nie należy zapominać, ponieważ dzięki niemu odbywa się pozycjonowanie strony na wybrane słowa kluczowe.

Anchor text - podział tekstów zakotwiczenia

Ocena jakości fraz kluczowych jest zależna od statystyk wyszukiwań. Internauci mają wpływ na zastosowanie słów kluczowych w różnych wyszukiwarkach internetowych. Najbardziej popularną okazuje się Google i to właśnie za jej pośrednictwem warto jest ocenić jakość poszczególnych fraz kluczowych. Ważne jest również to, aby teksty zakotwiczenia były zgodne pod względem treści wybranej strony linkowanej. Jeśli tekst na stronie wyglądałyby sztucznie, to siła pozycjonowania okaże się o wiele mniejsza. A sama wyszukiwarka i roboty będą mogły uznać stronę za SPAM. W podobny sposób jest traktowana witryna internetowa, w której występuje za dużo linków z takim samym słowem kluczowym. Specjaliści od SEO zaznaczają, aby stosunek linków z frazami czystymi do nieczystych, powinien wynosić od 1/3. Takich tekstów nie powinniśmy pobierać z mieszarek, ponieważ treść musi być prosta i przejrzysta dla internautów, a co ważniejsze unikalna.

Ważne są teksty ze słowami kluczowymi. Linki do podstron będą przedstawiały frazy kluczowe w takiej samej postaci. Przyczyni się to do bardzo skutecznego pozycjonowania. A anchor text powinien składać się maksymalnie z 3 słów.

Ważne są teksty rozcieńczone, które przyczyniają się do skuteczności wyszukiwania. Warto wspomnieć, że wpływają na zmniejszenie konkurencyjności frazy kluczowej. Przykładowym tekstem jest "Salon masażu sportowego Kraków".

Ważne są teksty naturalne, które tworzą nazwy domen.

Anchor text - bezpieczne używanie

Wielu właścicieli witryn internetowych nie uwzględnia znaczenia anchor textów, jak i ich rodzajów. Nie są w stanie ocenić, jaką rolę posiada anchor text w pozycjonowaniu strony i jak należy bezpiecznie się nimi posługiwać.

Anchor text stanowi ciąg znaków, które są linkowane do wybranej strony internetowej. W taki sposób linkuje się strony zewnętrzne bądź wybrane podstrony. Ten ważny link wpływa na pozycjonowanie strony względem wszystkich wyszukiwarek internetowych. Dzięki nim wyszukiwarki dowiadują się, co pojawia się na danej stronie internetowej. Jednak nadużywanie anchor textu przyczyniło się do wprowadzenia pewnych zmian w wyszukiwarce Google. Pojawił się algorytm Pingwin, który wyznaczył kary dla właścicieli stron, nadużywających anchor texty. Najczęściej składały się one z wybranych słów kluczowych i miały wpływać na pozycjonowanie. Aktualnie kieruje się istotną wagę na zróżnicowanie takich anchor textów.

Anchor text - rodzaje 

Pierwszym rodzajem jest Exact Match. Stanowi on podstawowy rodzaj anchoru, który jest wykorzystywany do pozycjonowania wybranych fraz kluczowych. Nie należy przesadzać ze zbytnią ilością takich słów anchor textów z jednym słowem kluczowym, ponieważ mogłoby to skutkować karą od Google.

Drugim przykładem jest Patrial Match, który zwraca uwagę na zgodność treści linku z kluczowymi słowami strony. Na stronie pojawia się dłuższy tekst i właśnie tam występuje odpowiednia fraza kluczowa.

Trzecim rodzajem jest Zero Match, gdzie w tekście nie pojawia się słowo kluczowe związane ze stroną. Zazwyczaj pojawia się w nich treść zachęcająca internautę do podjęcia konkretnych działań. Używanie takich anchorów jest bardzo skuteczne.

Czwartym i ostatnim przykładem jest anchor text Branded. Zwraca on uwagę na link, pod którym znajduje się nazwa naszej firmy bądź marki. Takie anchory najczęściej występują w stopkach.

Dawniej popularne stawały się anchory Exact Match. Ich zastosowanie przynosiło wspaniałe rezultaty. Natomiast pewne zmiany w algorytmach wyszukiwarki przyczyniły się do stworzenia nowych typów anchorów. Dzisiaj specjaliści od SEO dochodzą do wniosku, że ten pierwszy rodzaj anchorów powinien stanowić najwięcej 10 % wszelkich anchorów, które prowadzą do wybranej strony internetowej. Pozostałe anchory, czyli Patrial Match, Zero Match i Branded powinny stanowić 90 %. Podczas pozycjonowania bardzo istotne jest poznanie konkurencji i zdobycie naszej witryny w TOP10 pod wybrane słowa kluczowe. Dobrze jest ocenić, jak konkurencja zadbała o linkowanie swoich stron. W tym celu przydatne jest narzędzie Ahrefs.com, jak i wiele innych. Dzięki takiej analizie jesteśmy w stanie zbudować najlepszą strategię związaną z zastosowaniem anchorów w kwestii pozycjonowania naszej strony. Możliwe, że wtedy pierwszy rodzaj anchoru, Exact Match, powinien stanowić 20 bądź 30 procent całości anchorów.

Zastosowanie się do wszelkich zasad SEO odgrywa bardzo istotne znaczenie. Pozycjonowanie nie może odbywać się na ślepo, ponieważ przyczyni się tylko do zmniejszenia wartości strony na wybrane frazy kluczowe. Nie należy skupiać się tylko na zastosowaniu promocji w katalogach z wykorzystaniem słabych opisów. Automaty dodające wpisy do katalogów, precli, już nie przynoszą tak wysokich możliwości jak dawniej.

Anchor text w pozycjonowaniu

Pozycjonowanie wiąże się z wyznaczeniem anchorów znajdujących się na stronie i poza nią. Najlepiej, aby na zewnątrz pojawiały się na stronach, które są zgodne pod względem tematycznym. Wtedy wyszukiwarkom o wiele łatwiej będzie zadbać o właściwe pozycjonowanie naszej strony w oparciu o wykorzystane słowa kluczowe. Nie należy kierować się zasadą, że im więcej, tym lepiej. O wiele korzystniej jest zastosować linki na cenionych serwisach internetowych, uzyskujących wysoki Page Rank i Link Popularity. Dodatkowo zgodność pod względem tematycznym będzie pozytywnie odbierana. Podobnie wysilając się w tworzeniu zaplecza dla strony, nie zapominamy o linkowaniu. Ale również wtedy treść, czyli wszelkie tworzone artykuły i opisy, powinny być zgodne z treścią linkowanej strony. W taki sposób anchory będą mogły pozyskiwać o wiele większą siłę, co wpłynie na ich wysoką opinię od wyszukiwarek internetowych.

Bardzo ważne jest zróżnicowanie anchorów. Nie powinniśmy uwzględniać zastosowania tylko jednego rodzaju, myśląc o wspaniałych wynikach w wyszukiwarce. Bardzo istotne jest podjęcie pewnych działań analitycznych, dzięki którym o wiele łatwiej będzie nam walczyć z konkurencją. W tym celu należy się jej przyjrzeć i poznać jej strategię związaną z linkowaniem.