Poradnik Przedsiębiorcy

Powered by

wFirma.pl

Poznaj
niezbędne narzędzia
do zarządzania
Twoją firmą!

Dostępne
na wszystkie
platformy

Apple Windows Android BlackBerry

Rozliczanie kosztów dostawy przy sprzedaży wysyłkowej

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż wysyłkową - czyli głównie handlujący w Internecie - mają problemy z rozliczeniem kosztów wysyłki. Koszty wysyłki sprzedający przerzuca zwykle na klienta, ale najpierw sam za nią płaci. I tu pojawia się dylemat: uwzględnić na dokumencie sprzedaży koszt przesyłki czy też nie? I kolejne nurtujące czynnych podatników VAT pytanie: jaką stawkę podatku zastosować, gdy koszt przesyłki jest wyróżniony na fakturze?

Koszt wysyłki ujęty w cenie towaru

Jednym ze stosowanych rozwiązań jest sprzedawanie towaru w cenie, która uwzględnia koszty jego wysyłki. Wówczas klient otrzymuje dokument sprzedaży z jedną pozycją określającą jedynie zakupiony towar. Ustalając wartość, sprzedawca zaliczył już do ceny towaru koszt jego dostawy do klienta.

Koszt wysyłki jako odrębna pozycja

Innym rozwiązaniem jest ujęcie kosztów wysyłki jako odrębnej pozycji na paragonie/fakturze. Taka forma uwzględniania kosztów pozwala m.in. pogrupować rodzaj kosztów. Natomiast wywołuje trudności w określeniu stawki podatku VAT.  

Opodatkowanie kosztów wysyłki towaru

  • Korzystanie z usług poczty: Przedsiębiorca korzystający z usług Poczty Polskiej kupuje usługi ze stawką VAT “ZW”. Usługi pocztowe są bowiem na mocy ustawy zwolnione z VAT. Czy zatem przedsiębiorca, uwzględniając na paragonie koszt przesyłki, również stosuje stawkę ZW?? Nic bardziej mylnego - stawka ta bowiem jest zarezerwowana tylko dla jednego podmiotu, jakim jest Poczta Polska. Wykazując zatem na dokumencie sprzedaży oddzielną pozycję - koszt wysyłki, należy ją opodatkować stawką właściwą dla sprzedawanego towaru, a nie taką, z jaką przesyłka została przez sprzedawcę zakupiona.   
  • Korzystanie z usług kuriera: W przypadku korzystania z usług kuriera przedsiębiorca nabywa usługę transportu towaru do klienta ze stawką 23%. Ale i w tym przypadku, traktując przesyłkę jako oddzielną pozycję na paragonie, powinien ją opodatkować stawką właściwą dla sprzedawanego towaru.

Niezależnie zatem, czy przedsiębiorca prowadzący sprzedaż wysyłkową będzie wykazywał na paragonie koszt przesyłki, czy też ukryje go w cenie samego towaru, opodatkuje go tą samą stawką VAT co sprzedawany towar. Oznacza to, że w kwestii ujmowania na dokumencie sprzedażowym kosztów wysyłki sprzedawca ma pewną dowolność.

Kwestię opodatkowania wyjaśniło również samo Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na złożona w styczniu 2013r. interpelację poselską tłumacząc, iż w przypadku gdy kosztami przesyłki zakupionego towaru obciąża się nabywcę, to należy je uznać, co do zasady, jako element wchodzący w skład świadczenia zasadniczego jakim jest sama sprzedaż wraz z dostawą towaru. Koszt przesyłki będzie zatem stanowił wartość powiększającą podstawę opodatkowania VAT sprzedawanego towaru, a to oznacza że opodatkowany będzie tą samą stawką co sprzedawany towar.