Samodzielna optymalizacja strony w Google

Odpowiednia optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej stanowi podstawę zwiększenia ruchu kierowanego dla witryny. Jest to szczególnie ważne dla osób, które prowadzą swoje firmy w Internecie. Dotychczas pozycjonowanie było domeną wyspecjalizowanych w tym zakresie agencji SEO. Okazuje się jednak, że samodzielna optymalizacja strony internetowej w taki sposób, aby stała się ona atrakcyjna dla wyszukiwarki Google jest możliwa. Odpowiednie przygotowanie domeny właśnie pod Google gwarantuje poprawienie wyników ruchu na stronie. Trzeba pamiętać, że obecnie przez Google przechodzi 95% ruchu, a co za tym idzie, jest ona najważniejszym źródłem potencjalnych odbiorców treści.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że pozycjonowanie stron jest procesem, który jest pracochłonny, wymaga posiadania wiedzy z zakresu SEO oraz odpowiednich umiejętności i znajomości metod używanych do optymalizacji stron. Niemniej jednak warto pokusić się o samodzielne przystosowanie witryny pod wyszukiwarkę Google. Szczególnie można spróbować przeprowadzić działania SEO samodzielnie, kiedy ma się do dyspozycji coraz więcej wskazówek odnośnie pozycjonowania stron.

Dlaczego warto pozycjonować?

Istnieją trzy najważniejsze powody, dla których warto pozycjonować strony internetowe. Po pierwsze: witryna internetowa, która jest dobrze wypozycjonowana, posiada wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania pod słowa kluczowe, a to z kolei pozwala na obniżenie funduszy, które trzeba przeznaczyć na odpowiedniej jakości pozycjonowanie.

Optymalizacja pozwala wpływać nie tylko na szybkość indeksowania zmian na stronie przez roboty Google, ale również ma znaczenie na reputację strony. Oznacza to między innymi, że na stronę trafia więcej użytkowników, czyli potencjalnych klientów.

W przypadku dobrze przeprowadzonego pozycjonowania istnieje możliwość znacznego ograniczenia środków przeznaczanych na płatną reklamę. Ze względu na to, że zwiększa się ruch na stronie, coraz więcej osób na nią trafia, nie potrzeba reklamować jej w tak intensywny sposób.

Samodzielna optymalizacja - jak zacząć?

Aby rozpocząć swoja przygodę z pozycjonowaniem, warto zgromadzić trochę wiedzy na temat SEO i optymalizacji stron internetowych. Obecnie niemal w każdym większym mieście odbywają się szkolenia i kursy na temat pozycjonowania witryn internetowych. Podczas tych spotkań można dowiedzieć się na temat właściwych praktyk SEO, w jaki sposób budować ruch na stronie poprzez dodawanie wysokiej jakości artykułów oraz innych metod stosowanych przez webmasterów. Niektóre z tych szkoleń są darmowe, niektóre płatne, niemniej jednak pozwalają na przygotowanie się w odpowiedni sposób do samodzielnej optymalizacji strony.

Innym sposobem jest skorzystanie ze wskazówek zamieszczanych przez Google. Są to informacje, z których każdy samodzielny pozycjoner powinien skorzystać, aby dowiedzieć się o tym, co zrobić, aby lepiej wypromować swoją stronę internetową.

Ostatecznie istnieje możliwość wykorzystania darmowych narzędzi do pozycjonowania. Pozwalają one nie tylko na przyswojenie wiedzy niezbędnej do samodzielnego przeprowadzenia optymalizacji witryny, ale również dostarczają dodatkowych danych, na przykład: analizy proponowanych słów kluczowych oraz raportów ich skuteczności.

Samodzielna optymalizacja - na co zwrócić uwagę?

W procesie optymalizacji stron internetowych istnieje kilka czynników, na które warto zwrócić uwagę. Pierwszym z nich jest użycie i zagęszczenie słów kluczowych. Ze względu na sposób, w jaki internauci wyszukują informacje, niezbędne jest, aby strony internetowe zawierały słowa kluczowe. Dla spójności tekstu i lepszego udostępniania treści w wynikach wyszukiwania przyjmuje się, że najlepszym zagęszczeniem słów kluczowych jest 3-5%. Trzeba pamiętać również o odpowiednim ich zastosowaniu, a więc w przypadku fraz konkurencyjnych należy umieścić je w tekście kilka razy, mało konkurencyjnych – raz.

Dużo uwagi należy poświęcić odpowiedniemu przygotowaniu meta tagów: title (tytuł) oraz description (opis). Są one o tyle ważne, że podpowiadają robotom Google zawartość strony, co skutkuje lepszym wyszukiwaniem strony.

Z punktu widzenia pozycjonowania bardzo ważna jest treść, którą umieści się w opisie strony (description). Funkcją tego elementu jest odpowiadanie na zapytania wyszukiwarki, dlatego treść powinna być napisana w sposób, który przyciągnie potencjalnych odbiorców.

Dobrze jest zwrócić uwagę na sposób formatowania treści prezentowanej na stronie. Podstawą jest zapełnienie nagłówków H1-H6, a także zadbanie o spójną i logiczną strukturę całego tekstu. Można na przykład w odpowiedni sposób - kursywą lub pogrubieniem - wyróżnić słowa kluczowe. Dodatkowo trzeba sprawdzić, czy znaczniki otwierane są i zamykane poprawnie, a liczba linków wychodzących jest odpowiednio mała (link wychodzący przekazuje wartość strony witrynie, którą oznacza, a więc prowadzą na inne strony tego samego serwisu).

Strony internetowe składają się zarówno z treści, jak i reprezentacji graficznych, dlatego wszystkie obrazy należy podpisywać z użyciem słów kluczowych w znacznikach Alt i Title. Ma to pomóc w zwiększeniu zgodności strony z zapytaniem oraz wprowadzić je do wyników wyszukiwania.

Ostatnim elementem jest przeanalizowanie skryptów. Niektóre z nich mogą wpływać na czas potrzebny na załadowanie się strony. Oznacza to, że mogą one źle wpływać na indeksowanie witryny przez wyszukiwarki.

Google dla webmasterów

Jak już wspomniano wyżej Google wspomaga w pracy samodzielnych pozycjonerów publikowanymi przez siebie wskazówkami. Zachęca on przede wszystkim do pozycjonowania poprzez umieszczanie na stronie unikalnej treści, która zawierać będzie informacje przydatne użytkownikom. Równocześnie na wysoką pozycję wpływać ma również posiadanie przejrzystej mapy strony i umieszczanie odpowiedniej ilości słów kluczowych. Zaleca się jednocześnie umieszczanie dobrej jakości linków do innych, powiązanych tematycznie stron.

Za pomocą wyżej wymienionych wskazówek oraz narzędzi można pokusić się o samodzielne pozycjonowanie swojej strony internetowej. Z racji tego, że obecnie optymalizacja witryn internetowych jest obowiązkiem, wprowadzenie nawet małych zmian może skutecznie podnieść atrakcyjność domeny na tle konkurencji.