Sauna zimą - dlaczego warto z niej korzystać?

Zimne miesiące nie dla wszystkich są ulubionym czasem w roku. Trudno się rozgrzać, brakuje nam słońca, skóra nie lubi kontaktu z mrozem i trzeba o nią odpowiednio zadbać, poza tym jesteśmy mniej odporni na infekcje. Każdy, dla kogo zima czy jesień jest niełatwa, marzy o wyjeździe w jakieś ciepłe miejsce, powrocie wyższych temperatur i lepszego nastroju. W tych porach roku warto, jeżeli tylko mamy taką możliwość, zrekompensować sobie to, co dzieje się za oknem, wizytą w saunie! Nie tylko rozgrzeje, ale i zadziała zbawiennie na nasz organizm. To idealne rozwiązanie zarówno dla zmarzluchów, jak i osób z różnymi problemami zdrowotnymi. Kiedy sauna może nam pomóc?

Jak korzystać z sauny?

Zanim przybliżymy zdrowotne właściwości sauny, odpowiemy na pytanie w jaki sposób z niej korzystać. Jak wiele miejsc, także ona ma pewne zasady i rytuały, które warto znać przed pierwszą wizytą.

Przede wszystkim należy zacząć od tego, że do sauny nie powinniśmy wchodzić głodni oraz najedzeni, tuż po posiłku. Sauna to wysoka temperatura, nasz organizm oczyszcza się z toksyn, intensywnie pracuje, jeżeli nasz żołądek będzie pusty, możemy zasłabnąć. Kiedy z kolei skorzystamy z niej bezpośrednio po posiłku, organizm zajęty trawieniem nie będzie prawidłowo pobierał i oddawał ciepła.

Posiłki to nie wszystko. Istotne jest również to, że przez intensywną pracę organizmu po wyjściu z sauny możemy czuć się zmęczeni. Weźmy to pod uwagę, planując porę dnia, w której skorzystamy z tego miejsca. Sauna przed pracą lub wysiłkiem fizycznym może nie być dobrym pomysłem.

Przed skorzystaniem z sauny należy wziąć prysznic i dokładnie się wytrzeć, ponieważ nasze gruczoły potowe będą bardzo aktywne. Poza tym po wejściu do środka powinniśmy spłukać siedziska - zazwyczaj w pomieszczeniu znajduje się wąż z wodą. Przed wyjściem musimy powtórzyć tę czynność.

Pamiętajmy, że materiał przylegający do ciała może przeszkadzać w przepływie ciepła, dlatego najlepszym strojem w tym przypadku jest… brak stroju. Ręcznik okazuje się jednak niezbędny w saunie suchej - musimy na nim usiąść, nawet stopy nie powinny znajdować się bezpośrednio na drewnie. Chodzi tutaj przede wszystkim o względy higieniczne.

Sauna ratunkiem dla organizmu

Oprócz tego, że sauna nas rozgrzeje, podziała również zbawiennie na nasz organizm, cerę i humor. Jeżeli czujemy się zestresowani, przemęczeni, a nasze mięśnie są napięte, wizyta w takim miejscu podziała relaksująco. Poza tym sauna jest idealnym sposobem na oczyszczenie organizmu z wszelkich toksyn. Poprawi również krążenie krwi, ponieważ rozszerzą się naczynia krwionośne. Pomaga także w zmniejszaniu dolegliwości niektórych chorób płuc.

Sauna jest również dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą schudnąć, ponieważ wizyty w tym miejscu, oprócz wspomnianego już oczyszczania, przyśpieszają przemianę materii. W dodatku skóra nabierze blasku, będzie gładsza, a kosmetyki lepiej się w nią wchłoną. Jeżeli więc masz problem z pomarańczową skórką, warto od razu po wyjściu zastosować ujędrniający balsam.

Kiedy należy przemyśleć skorzystanie z sauny?

Oczywiście wysoka temperatura i silna aktywność organizmu sprawia, że nie wszyscy mogą korzystać z sauny. Jeżeli chorujesz na jakąkolwiek chorobę przewlekłą, lepiej skonsultuj się w tej kwestii ze swoim lekarzem. Przeciwwskazaniami są również m.in. niedawno przebyty zawał serca, występowanie żylaków, grzybica skóry, wszelkiego rodzaju infekcje, miesiączka i ciąża, a także padaczka.

Sauna idealna na zimę!

Sauna jest idealna na zimę! Po pierwsze, wspomaga układ immunologiczny i wzmacnia odporność, pozwala nam się ogrzać, sprawia, że nasz humor jest lepszy, a skóra wygląda zdrowiej i młodziej. Jeżeli tylko twoje zdrowie na to pozwala, skorzystaj z sauny i zapomnij o tym, jak zimno i nieprzyjemnie jest na zewnątrz.