SEO i SEM - co to takiego jest?

Zarówno SEO i SEM stają się coraz bardziej powszechnymi narzędziami, używanymi do promowania stron internetowych w sieci. Dobrze wiedzieć, czym są i w jaki sposób można wykorzystać je w efektywnym zarządzaniu treścią w internecie.

Warto zacząć od wyjaśnienia, że pojęcia określają różne działania w obrębie marketingu internetowego. To stwierdzenie obala obiegową opinię, w myśl której zarówno SEO, jak i SEM są zamiennymi nazwami działań, związanych z pozycjonowaniem stron internetowych.

Aby dokładnie opisać zależności pomiędzy SEO oraz SEM warto przywołać wzór, który często znaleźć można w opracowaniach, dotyczących marketingu w Internecie. SEM = SEO + PPC, gdzie SEO to Search Engine Optimization (w Polsce często określane terminem pozycjonowanie), a PPC oznacza Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie. Zastanówmy się nad różnicami między SEO i SEM.

SEO i SEM - Search Engine Marketing

SEM, czyli marketing w wyszukiwarkach, to ogół działań promocyjnych, które mają podnieść pozycję danego serwisu w wynikach wyszukiwania (zarówno naturalnych, jak i płatnych) przy użyciu odpowiednio dobranych fraz lub słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników podczas poszukiwania informacji w wyszukiwarkach. W ramach marketingu w wyszukiwarkach, można korzystać między innymi z kampanii linków sponsorowanych, pozycjonowania lub optymalizacji stron www.

Z powyższej definicji jasno wynika, że SEM jest terminem znacznie szerszym niż SEO, które jest jednym z elementów wykorzystywanym w kampanii marketingu w wyszukiwarkach.
SEM natomiast stanowi całościowy proces marketingowy, którego głównym celem jest skierowanie jak największego ruchu na reklamowane witryny przez działania SEO albo przez wykupywanie płatnych miejsc, w których można zamieszczać reklamy. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi reklamy internetowej SEM ściąga potencjalnych zainteresowanych klientów.

Ruch SEM ma tak duże znaczenie z jednego powodu - jest ukierunkowany na użytkowników wyszukiwarek internetowych. Użytkownicy Internetu podczas poszukiwania informacji w sieci, wpisują zazwyczaj pytania w pole wyszukiwania. Kiedy taka osoba postanowi odwiedzić stronę z listy wyszukiwania albo kliknie na baner reklamowy, powstaje większa możliwość konwersji. Oznacza to, że wzrasta znaczenie wyświetlanych stron i reklam, co z kolei sprawia, że ruch, który powstał w wyniku zastosowania metod SEM, jest bardziej wartościowy, niż ten wygenerowany przez inne źródła.

SEO i SEM - Search Engine Optimization

SEO jest jednym z elementów, które składają się na marketing w wyszukiwarkach. Stanowi długofalowe przedsięwzięcie, którego efekty mogą być widoczne dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Zadanie optymalizacji SEO można w skrócie określić jako zastosowanie odpowiednich strategii i taktyk po to, aby upewnić się, że strona jest widoczna dla wyszukiwarek internetowych oraz poprawienie jej parametrów w taki sposób, żeby ta witryna mogła być odnaleziona przez wyszukiwarkę szybciej.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje SEO: on-site i off-site. Pierwszy z nich związany jest z przygotowaniem strony internetowej na to, aby mogła być ona lepiej widoczna i zrozumiała dla robota wyszukiwarki. Oznacza to, że architektura witryny jako całości, struktura stron, treści oraz frazy kluczowe powinny być zoptymalizowane w sposób, który pozwoli na lepsze statystyki w wynikach wyszukiwarki.  
Drugi typ, czyli off-site SEO, to nic innego jak wzmocnienie siły serwisu oraz listy słów kluczowych poprzez zastosowanie odpowiedniego działania poza sama stroną. Ta metoda zakłada zatem, że w ramach promowania reklamowanych treści, kupuje się linki. Działanie takie jednak nosi znamiona praktyki niedozwolonej. W obrębie SEO bardzo często można spotkać się z określeniem white hat (biały kapelusz) oraz black hat (czarny kapelusz). Pierwsze z nich odnosi się do działań w obrębie SEO, zgodnych z regulaminami wyszukiwarek.