SEO w e-commerce - o czym musisz pamiętać

E-commerce to temat rzeka. Każdy przedsiębiorca doskonale wie, że codziennie na swojej drodze spotyka się wiele problemów spowodowanych duża konkurencją w branży. Każdy chciałby być mentorem, a co poniektórzy, starając się zapewnić swojej firmie pierwsze miejsce na rynku, podejmują działania, które szkodzą innym przedsiębiorcom. Aby pokonać zdeterminowanych rywali, trzeba być sprytnym i jednocześnie działać w sposób przemyślany. Dobra optymalizacja strony internetowej (SEO) może pomóc Ci wygrać ten wyścig.
Stworzenie dobrej struktury strony sklepu internetowego to nie lada wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy. Najczęściej to zadanie zleca się specjalistom, którzy wiedzą, jak w odpowiedni sposób dopasować treść do grafiki i jak skutecznie wykorzystać SEO w promocji sklepu internetowego.

SEO - czy treści jest moc?

Optymalizacja strony internetowej  (SEO) w większości opiera się na dobrze opracowanej treści. Zatem takie elementy, jak opis strony, tytuł, opisy produktów powinny zostać stworzone w oparciu o wiedzę z zakresu SEO.
Początki są zawsze trudne, ale z biegiem czasu nabiera się wprawy. Najlepiej zacząć od analizy treści, przygotowania podstron, które chcemy umieścić na stronie e-sklepu oraz produktów i dodatkowych zakładek takich jak poradniki, blog czy opinie. Analizę słów kluczowych dobrze jest przeprowadzić przy pomocy narzędzia Google Keyword Planner, łatwo dostępnego i prostego w obsłudze. Każda z przygotowanych przez nas podstron będzie zawierać określone produkty, zatem trzeba ją zoptymalizować pod kątem konkretnych nazw towarów. Nie ograniczajmy się tylko do jednej frazy, Google podpowie nam, jakich innych słów możemy użyć w obrębie danej podstrony. Innym sposobem jest wpisanie w wyszukiwarce frazy, nad której użyciem się zastanawiamy. Dzięki temu będziemy mieć pełen obraz tego, co najczęściej jest wyszukiwane przez internautów pod tym hasłem.
Produkty, jakie zawiera dana podstrona, i jej nazwa to różne kwestie. Nazwa nie powinna być zbyt ogólnikowa, ale nie możemy również wybrać nieistotnego słowa. Należy znaleźć złoty środek - jeżeli zajmujemy się branża odzieżową i posiadamy zakładkę z odzieżą sportową, dobrym rozwiązaniem będzie podzielić ją na dwie podstrony - jedną z odzieżą sportową męską i drugą z damską. Takie sprecyzowanie grupy docelowej pomoże w odpowiedniej optymalizacji strony internetowej.

SEO - opisy rozszerzone jako narzędzie walki w e-commerce

Wielu przedsiębiorców zapomina o istnieniu tego typu treści i nie bierze ich pod uwagę przy optymalizacji strony e-sklepu. Opisy rozszerzone mogą jednak być kluczowym aspektem w promocji e-commerce. Są to krótkie opisy, fragmenty tekstów, które są wyświetlane w wyszukiwarce pod tytułem Twojej strony lub podstrony. Zatem mogą one zawierać takie informacje jak opinie klientów, ceny produktów lub ich dostępność. Jest to podpowiedź dla internautów, ponieważ dzięki takiemu opisowi mogą otrzymać informację, czy dany link prowadzi do opinii, strony produktu czy może prezentacji firmy.

Kopiowaniu mówimy NIE, czyli unikatowe opisy produktów a SEO

Kolejnym wyzwaniem dla właściciela sklepu internetowego jest stworzenie opisu dla każdego ze swoich produktów. To niewątpliwie praca żmudna, ciężka i dla niektórych niekoniecznie interesująca. Tworzenie opisów na podstawie jednego szablonu lub w oparciu o udostępnione na innych stronach wzory nie jest najlepszym pomysłem i należy tego unikać. Wyszukiwarka Google ceni sobie oryginalność, zatem poświęcenie większej ilości czasu na stworzenie dobrego i ciekawego opisu przyniesie w przyszłości pożądane efekty - wyższą pozycję w wyszukiwarkach internetowych i wyróżnienie na tle konkurencji. Opis produktu jednak rządzi się swoimi prawami. Należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które pomogą stworzyć unikatową treść. Przede wszystkim opis powinien być zrozumiały i prosty. Celem kilku zdań pod zdjęciem produktu jest przekazanie najistotniejszych informacji, które w obrazowy sposób pokażą zalety i wykorzystanie produktu i jednocześnie w dyskretny sposób zachęcą do jego zakupu. Dobór słów kluczowych są niezwykle ważny, dlatego przed stworzeniem opisu przeprowadź dokładną analizę.

W społeczeństwie wzrokowców - SEO a grafiki 

Samym tekstem nie przyciągniesz klientów. Nawet dobrze stworzony opis produktu zawierający dużą ilość słów kluczowych nie zapewni dużej konwersji na stronie. Każda treść musi zostać uzupełniona o obraz. Dlaczego jest to tak ważne? Przechodząc ulicą, widzimy dwie reklamy: jedna to dwa zdania opisujące firmę, druga to kolorowa grafika z krótkim hasłem reklamowym. Nie mamy czasu, żeby zatrzymać się i czytać to, co chce nam przekazać nadawca, dlatego zapamiętamy raczej reklamę drugą. Tak samo jest ze stroną internetową sklepu. Dobra jakość zdjęcia, oświetlenie oraz prezentacja produktu to klucz do sukcesu. Optymalizacja grafiki w niektórych branżach jest więc koniecznością. Nie jest to wcale takie trudne. Poniżej kilka rad, na co należy zwrócić uwagę:

  • zadbaj o atrybut  ALT - to alternatywny opis grafiki w sklepie internetowym. W przypadku zdjęcia produktu powinien on zawierać jego nazwę, informację o kolorze, marce czy rozmiarze.
  • grafika powinna być zapisana w odpowiednim formacie, obsługiwanym przez wyszukiwarki - JPEG, GIF, BMP, PNG, WebP lub SVG.
  • Google bierze pod uwagę nie tylko grafikę, ale również treść danej strony, na której została ona umieszczona. Optymalizacji w sklepie internetowym (SEO) należy zatem poddać zarówno grafikę, jak i tekst na danej podstronie. 

SEO - nie zapominajmy o koszyku

Porzucanie koszyków to zmora każdego sklepu internetowego. Klient wchodzi na stronę internetową, przegląda ofertę, klika na koszyk i wydaje nam się, że już dokonał zakupu, ale  nagle rezygnuje z zawarcia transakcji. Klient, który dotarł w procesie zakupowym do formularza z danymi osobowymi i podał swój adres e-mail, powinien otrzymać od nas wiadomość z przypomnieniem o przerwaniu zakupów.
Inną istotną kwestią jest informowanie klienta o kosztach przesyłki. Nie można tego robić dopiero w końcowej fazie procesu zakupowego. Osoba, która zdecydowała się na dany produkt, musi od początku wiedzieć, ile będzie ją kosztować transakcja. Taka niespodzianka na koniec może tylko zirytować klienta, który ze złości porzuci koszyk.
Kolejnym problemem jest również to, że większość sklepów internetowych zmusza swoich klientów do zakładania konta w celu dokonania zakupu. Czy jest to naprawdę konieczne? Często jest to dodatkowy problem dla internauty, który może nie mieć czasu i chce jak najszybciej dokonać zakupu.
Klient również powinien mieć prawo do edytowania koszyka na każdym etapie zakupu. Musi się czuć bezpiecznie i zatwierdzanie danych nie może powodować u niego strachu, że zrobił coś  źle. Należy również zadbać o to, aby odbiorca mógł skontrolować podawane przez siebie informacje i w końcowym etapie wyświetlić wpisane przez niego informacje.