Jak prowadzić sklep internetowy?
Prowadzenie sklepu internetowego to ciężki kawałek chleba. Konkurencja jest bardzo duża, a środków na reklamę zawsze za mało. Pocieszające jest to, że zakupy online są coraz popularniejsze, więc pojawia się szansa na pozyskanie nowych klientów. Trzeba jednak działać z głową - w świecie e-biznesu nie ma miejsca na przypadek. Na co zwrócić uwagę, projektując stronę sklepu? Jak pozycjonować swój sklep internetowy? Na te i na inne pytania odpowiadamy w naszym poradniku.
Pierwsza i najważniejsza rzecz - przejrzysta strona internetowa. Musi być ona zaprojektowana według najnowszych standardów. Warto gotowy projekt przekazać do testów znawcom by ocenili, czy jest ona wygodna w obsłudze. Strona e-sklepu nie może być przepełniona ozdobnikami, filmikami i innymi dodatkami - tu ceni się prostotę i transparentność. Zadbaj o logiczny podział na kategorie oraz o wygodną wyszukiwarkę produktów.
Klient nie może mieć najmniejszych problemów z dokonaniem transakcji. Internauci często rezygnują z zakupu, jeśli nie rozumieją jego zasad albo nie umieją sobie poradzić z formularzami na stronie. Prostota przede wszystkim - to dzięki niej sklep internetowy będzie przyjazny klientom.
Postaw na mądre pozycjonowanie. Zoptymalizuj stronę pod kątem SEO - zadbaj o dobre opisy produktów i zdjęć, tagi oraz nagłówki. Zastanów się nad korzystaniem z tzw. długiego ogona.
Niech twoja marka będzie wszechobecna. Zadbaj o dodanie e-sklepu do rozmaitych katalogów i porównywarek online. Jeśli masz środki, postaw na promocję za pomocą reklam Google. Logo firmy powinno być charakterystyczne i ładne do zapamiętania - staraj się eksponować je w wielu miejscach.
Załóż konta na popularnych serwisach social media - najlepiej od razu na kilku. Możesz używać ich do promowania swojego sklepu, a także do komunikowania się z klientami. W mediach społecznościowych kluczowe jest budowanie i wzmacnianie relacji z publicznością. Organizuj ciekawe konkursy, przedstawiaj produkty, podsycaj dyskusje. Interakcja z internautami może przynieść wielkie korzyści firmie - dzięki niej lepiej poznasz ich preferencje, zachowania i przyzwyczajenia. Korzystaj z tej bezcennej wiedzy.
Zastanów się nad wdrożeniem content marketingu. Internautów można przyciągnąć do e-sklepu interesującymi treściami - tak robi wiele firm. Poprzez regularne dodawanie wartościowych tekstów i multimediów zbudujesz zaufanie do marki.
Prowadź ciekawy newsletter dla swoich klientów, w którym będziesz informował o nowych promocjach, zmianach w sklepie, wartościowych produktach itd.
Internet pozwala na prowadzenie remarketingu - skorzystaj z tej szansy. Polega on na namówieniu do powrotu do sklepu ludzi, którzy wcześniej na niego zaglądali, ale nic nie kupili. Wiele osób rezygnuje nawet w ostatniej chwili, mając już w koszyku wybrane produktu. Dzięki tzw. ciasteczkom (cookies) i reklamom Google możesz sporą część z nich przyciągnąć z powrotem, by dokończyli transakcję.
Zaproponuj klientom szeroką gamę sposobów płatności - Paypal, szybki przelew, karta itp. Klienci często rezygnują za zakupu, gdy nie dostają do dyspozycji metody, z której zwykle korzystają.
Nawiąż współpracę z firmami kurierskimi, które oferują szybkie i wygodne dostarczanie paczek. Klientom prawie zawsze mocno zależy na krótkim czasie dostawy. Stała współpraca z dostawcami może obniżyć koszty wysyłki po stronie kupującego.
- Klientów możesz przyciągnąć nie tylko ceną, ale także asortymentem. Skorzystaj z zasady długiego ogona w handlu, która mówi, że większy zysk od bestsellerów generuje wielka liczba produktów rzadziej poszukiwanych. Twój sklep internetowy z pewnością na tym skorzysta.