Skuteczna misja dla małej firmy - jak ją stworzyć?

Małe przedsiębiorstwa zwykle elastycznie reagują na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. Nie posiadają planu strategicznego, który wyznaczałby sztywne ramy podejmowanych działań. Każdy przedsiębiorca marzy o rozwinięciu prowadzonej działalności. Dążenie do sukcesu umożliwia sformułowanie dobrej misji. Staje się ona nadrzędnym celem danej firmy, motywując zatrudnionych pracowników do wydajniejszej pracy. W jaki sposób ją zdefiniować, aby osiągnąć przewagę konkurencyjną na lokalnym rynku?

Misja - po co istniejemy?

Misja jest uzasadnieniem istnienia danego podmiotu. Określa, czym zajmuje się obecnie dane przedsiębiorstwo i co zamierza osiągnąć w przyszłości. W odróżnieniu od wizji nie jest mrzonką, pragnieniem, odrealnionym marzeniem. Misja wyznacza konkretny cel do zrealizowania.

Tworząc misję, należy odpowiedzieć na poniższe pytania:

  • Kim jesteśmy?

  • Po co istniejemy?

  • Czym się zajmujemy?

  • Jaka jest nasza historia?

  • Kto jest naszym klientem?

  • Jakie potrzeby zaspokajamy?

  • Dlaczego robimy to, co robimy?

  • Jakie są nasze wartości?

  • Czym się wyróżniamy spośród konkurencji?

  • Co chcemy osiągnąć?

Co daje organizacji skuteczna misja?

Należy pamiętać, że choć misja może brzmieć jak slogan lub hasło reklamowe, nie jest nim. Marketingowcy wciąż wpadają na nowe pomysły, dotyczące kampanii promocyjnych, zmienia się też charakter tworzonych przekazów reklamowych, zmieniają się także chwytliwe teksty, które klient ma zapamiętać i kojarzyć z daną firmą. Misja powinna być względnie trwała i ukazywać tożsamość danego przedsiębiorstwa – to, czym teraz jest i czym w przyszłości się stanie.

Skuteczna misja inspiruje pracowników oraz uzasadnia ich działania i nadaje sens ich pracy. Motywuje ich i pozwala czuć się częścią wspólnoty, jaką jest dana firma. Dzięki misji wyznaczane są też ramy dla strategii organizacji. Skoro stanowi ona nadrzędny cel przedsiębiorstwa, staje się także jednym z elementów planu strategicznego i pozwala zaplanować pozostałe kierunki rozwoju. Misja pełni także funkcję stabilizacyjną. Oznacza to, że powinna być niezmienna w danym okresie i podkreślać to, co jest istotne dla przedsiębiorstwa.

Jak zdefiniować misję?

Przede wszystkim misja powinna być:

  • zwięzła – sformułowanie przytaczające nadrzędny cel firmy nie powinno być zbyt długie ani skomplikowane. Najłatwiejszy do zapamiętania i zrozumienia jest krótki przekaz,

  • elastyczna – nie powinna ograniczać swobody działania przedsiębiorstwa. Ustalenie wąskich obszarów, w których może być prowadzona działalność, nie pozwala się rozwijać i zdywersyfikować firmy,

  • oryginalność – misja nie powinna być skopiowana od innych organizacji, musi być zindywidualizowana i charakterystyczna dla danej firmy.

Podczas tworzenia misji dla swojej firmy zwróć uwagę na branżę, w której działasz. Określ, co chciałbyś osiągnąć. Pamiętaj także o swoich klientach i ich oczekiwaniach. W misji należy wspomnieć, że interesują cię ich potrzeby i to dla nich właśnie istniejesz. Staraj się wpleść wartości, które ci przyświecają. Stwórz kilka wersji misji. Przeczytaj je na głos i zastanów się, co byś pomyślał o takiej firmie. Czy stworzone przez ciebie sformułowanie wzbudza w tobie pozytywne uczucia, a może masz wrażenie, że przedstawia obietnicę niemożliwą do spełnienia?

Przykład 1.

Misja firmy PKP Intercity: Zapewnienie klientom bezpiecznej, wygodnej i punktualnej podróży.

Powyższa misja nie została poprawnie sformułowana. Nie wiadomo za bardzo, do czego dąży PKP. Sformułowanie jest raczej wizją, gdyż przedstawia pewne i odległe marzenie.

Przykład 2.

Misją firmy Kronopol jest bycie światowym liderem rynku materiałów drewnopochodnych.

Kronopol wskazał, dokąd zmierza w prowadzonej działalności. Przedstawił, co chce osiągnąć i na jakim rynku działa. Nie wspomniał natomiast o klientach i ich potrzebach.

Przykład 3.

Misją firmy OCEANIC S.A. jest pomoc osobom, które mają wrażliwą i skłonną do alergii skórę, poprzez tworzenie bezpiecznych, skutecznych i nowoczesnych kosmetyków, które pozwolą im prowadzić normalne życie, bez odczuwania dolegliwości alergicznych.

Misja Oceanic S.A. jest nieco przydługa, ale zwraca uwagę na zaspokajanie potrzeb klientów. Firma wskazuje, że będzie rozwijała się w zakresie produkcji kosmetyków spełniających oczekiwania wrażliwych konsumentów. Można zauważyć, że wartością szczególnie ważną dla tego przedsiębiorstwa jest ludzkie zdrowie.