Słowa kluczowe - na co warto zwracać uwagę przy ich doborze?

Często w życiu przekonujemy się, jak ważne jest odpowiednie dobranie słowa, które chcemy wypowiedzieć. Jedno źle dobrane określenie może zniweczyć nasze dotychczasowe działania, ale jedno dobrze użyte słowo - zastąpić setki innych. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to sprawa ważna również w e-marketingu. Należy uważać na wiele pułapek, takich jak podwójne znaczenie słów czy zbytnia ogólnikowość. Podpowiemy ci, jak skutecznie dobrać słowa kluczowe, aby odnieść sukces w pozycjonowaniu!

Słowa kluczowe - problemy w doborze

Starannie i skutecznie dobrane słowa kluczowe to jeden z pierwszych i bardzo ważnych kroków na drodze do sukcesu w pozycjonowaniu strony internetowej w wyszukiwarkach. Jeśli ten etap potraktujesz “po macoszemu”, niestarannie wpisując frazy kluczowe, niech nie zdziwi cię niewielki ruch na twojej stronie i niezadowalająca konwersja. Dobór słów nie jest sprawą trudną - należy pamiętać jedynie o kilku ogólnych zasadach.

Nie wystarczy wybrać słowa, które jakkolwiek wiążą się z twoja branżą i uznać je za słowa kluczowe. Dobrze jest zacząć od pogrupowania usług, które prowadzisz lub produktów, które sprzedajesz - pozwoli ci to łatwo dobrać słowa kluczowe do każdej z powstałych kategorii. Będzie to dla ciebie pomocne przy dotarciu do określonych grup klientów. Przykładowo, jeśli zajmujesz się sprzedażą butów, wyróżniasz kategorie “buty zimowe”, “buty letnie”, “buty damskie”, “buty męskie”, “buty dziecięce”, “buty robocze” itp. i do każdej z nich dopasowujesz określone frazy kluczowe.

Słowa kluczowe - najważniejsze zasady doboru

  1. Precyzyjność - musisz spróbować wejść w położenie klienta i zastanowić się, jakich słów będzie używał do odnalezienia w wyszukiwarce konkretnego produktu. Pamiętaj o tym, że im bliżej podjęcia przez klienta decyzji o zakupie, długość frazy się zwiększa! Początkowo klient zainteresowany kupnem roweru wpisze w wyszukiwarkę “rower górski”, a po zebraniu w sieci informacji i wraz ze zbliżaniem się do zakupu, użyje raczej zwrotu “rower górski męski 26” hamulce tarczowe”. Zbierz jak najwięcej propozycji fraz kluczowych do danej kategorii i wybierz te, które mogą być najczęściej używane i najlepiej określają twój asortyment.

  2. Uważaj na podwójne znaczenie słów - homonimia może być prawdziwym problemem, jednak na całe szczęście nie jest ona zbyt częsta. Przykład? Sprzedajesz zamki do drzwi i używasz słowa kluczowego “zamki” - w ten sposób mogą dotrzeć do osoby niekoniecznie zainteresowane zakupem twojego produktu, a np. kupnem zamków błyskawicznych lub zwiedzaniem zamków Dolnego Śląska. Homonimii można uniknąć, tworząc wielowyrazowe frazy kluczowe - “zamki” lepiej zastąpić frazą “zamki do drzwi” lub “zamki antywłamaniowe” - wówczas twoją stronę odwiedzą klienci poszukujący właśnie tego asortymentu.

  3. Wystrzegaj się ogólnikowości - jest to poniekąd nawiązanie do punktu pierwszego - staraj się dokładnie docierać do grupy docelowej za pośrednictwem słów kluczowych. Ogólne sformułowania mogą przyciągnąć wielu użytkowników sieci niezainteresowanych twoją ofertą, a to raczej nie jest twoim celem.

  4. Sprawdzaj skuteczność użytych fraz i modyfikuj je w razie potrzeby. Jeśli określone frazy kluczowe nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, nie obawiaj się ich zmienić. Spróbuj poeksperymentować ze słowami kluczowymi, jednak trzymaj się pewnych wytycznych:

  • nie stosuj fraz jednowyrazowych - tak jak w przypadku zamka - zamień “zamek” na “zamek antywłamaniowy”,

  • unikaj fraz złożonych - zamiast “naprawa i konfiguracja dekoderów” użyj “naprawa dekoderów” lub “konfiguracja dekoderów”,

  • nie lekceważ kwestii gramatycznych - niegramatyczne “samochód mechanik” zmień na “mechanik samochodowy”.

  • spróbuj zastosować przymiotniki - do popularnej frazy kluczowej “mechanik wrocław”, dodaj “dobry”. Jest to dobry sposób, gdy brakuje ci pomysłu na efektywne słowa kluczowe.

Słowa kluczowe - wykorzystuj odpowiednie narzędzia

W ustalaniu słów kluczowych przydatne okazać może się proste narzędzie, którym jest Keyword Mixer. Na początku ustalamy liczbę kolumn - od jednej do trzech. W kolumnach umieszczamy słowa powiązane kategorialnie - przyjmijmy, że w pierwszej będą te związane z branżą, w drugiej - przymiotniki, a w trzeciej - słowa związane z lokalizacją. Narzędzie przedstawia nam wszystkie możliwe kombinacje fraz kluczowych opartych na wpisanych w kolumny słowach. Możesz również skorzystać z narzędzia Google AdWords - Planera Słów Kluczowych. Przydatne może okazać się także oprogramowanie SEMSTORM, które pozwoli sprawdzić, jakich słów kluczowych używa twoja konkurencja.