Social media czyli promocja firmy w mediach społecznościowych (cz.3)

Wciąż rosnąca popularność portali społecznościowych nie mogła być obojętna dla specjalistów zajmujących się e-marketingiem. Musiały przemawiać przede wszystkim liczby użytkowników popularnych serwisów oraz czas, jaki spędzają oni na przeglądaniu np. Facebooka, Twittera czy Instagrama. Powstała zatem gałąź marketingu zajmująca się wykorzystaniem portali społecznościowych - social media marketing.

Social media marketing wypracował własne, specyficzne narzędzia i formy reklamy. Zaczyna się bardzo prosto - od utworzenia profilu lub strony firmy, marki czy produktu. Wielu przedsiębiorców decyduje się na tworzenie firmowych kont w portalach społecznościowych i jest to bardzo dobre posunięcie! Liczba użytkowników samego Facebooka szacowana jest bowiem na 1,5 mld, Twittera na około 500 mln, a LinkedIn - na 400 mln. Jeśli zatem chcesz być widoczny w internecie, nie możesz pominąć social media!

W tym rozdziale podpowiemy ci, jakie są korzyści i ewentualne zagrożenia wynikające z utworzenia profilu firmy lub marki w mediach społecznościowych. Omówimy specyfikę kilku najbardziej znanych portali - Facebooka, Google+ oraz LinkedIn, a także krok po kroku przedstawimy, jak założyć fanpage, czyli stronę na Facebooku. Na koniec zaprezentujemy, w jaki sposób odczytywać statystyki w social media i czego użytecznego można się z nich dowiedzieć.

Korzyści i zagrożenia wynikające z posiadania profilów w social media

Założenie profilu w social media to sprawa niezmiernie łatwa. Jednak właściwe prowadzenie takiego konta już tak łatwą sprawą nie jest i wymaga pewnego zaangażowania i kreatywności. W wielu większych firmach prowadzeniem profili w social media zajmują się specjalnie wyznaczeni do tego pracownicy. Warto zainwestować w wizerunek swojej firmy w mediach społecznościowych, ponieważ niesie to za sobą wiele korzyści.

Korzyści

Pamiętaj, że działania marketingowe w social media to przede wszystkim budowanie świadomości marki i zaufania klientów. Profile w mediach społecznościowych bardzo rzadko służą stricte sprzedaży. Najczęściej aktywność w social media ma na celu skupienie wokół danej marki pewnej aktywnej społeczności.

Pierwszym profitem jest właśnie możliwość zbudowania aktywnej, lojalnej społeczności klientów. Obecność marki na Facebooku lub w innych social media pozwala na świetną interakcję z klientami - na bieżąco mogą oni opiniować twój produkt, usługę lub inne działania. Dzięki temu wiesz, jakie są ich potrzeby i wymagania, przez co możesz lepiej dopasować swój towar do klientów. Social media pozwalają również na szybki kontakt - błyskawiczne odpowiedzi na zapytania członków społeczności lub czynny udział w dyskusji dotyczącej np. technologii zastosowanej w twoim produkcie.

Social media są również ważnym narzędziem w budowaniu świadomości marki. Tak jak przy prowadzeniu bloga firmowego, staraj się urozmaicać treści, które publikujesz na profilu w mediach społecznościowych. Social media pozwalają na szybkie dotarcie z informacją do klientów, jednak nie wykorzystuj tego jedynie do prezentacji nowości produktowych. Pokazuj “sceny z życia firmy”, umieszczaj wpisy zawierające przydatne porady, informuj o ciekawostkach z branży.

Profil to również interesująca forma promocji, dzięki możliwości udostępniania postów czy podawania ich dalej. Dzięki temu - całkowicie za darmo - twoja firma zyskuje rozgłos. Oczywiście, można skorzystać również z płatnych form promocji, takich jak np. promowane posty, które docierają do większej grupy użytkowników danego portalu społecznościowego.

Zagrożenia

Musisz wiedzieć, że profil w social media to prawdziwa skarbnica danych. Zarówno o twojej firmie, twoich produktach, jak i o twoich klientach oraz pracownikach. Dlatego jedną z najważniejszych kwestii jest ochrona przed kradzieżą danych. Priorytetową sprawą powinna być dla każdej z firm ochrona wirtualnej tożsamości lub marki. Warto w tej kwestii uczulić także osoby odpowiedzialne za prowadzenie profilu, aby nie ujawniały na nim zbyt wielu danych, szczególnie dotyczących finansów firmy. Skutki tego mogą być dla firmy opłakane.

Sprawdzaj, czy nie są prowadzone działania “dywersyjne” - czy ktoś nie udostępnia na twoim profilu linków prowadzących do zainfekowanych stron internetowych, czy nie włamuje się na konto w social media i nie upublicznia informacji bez twojej wiedzy i zgody, a także - co bardzo ważne - czy ktoś nie prowadzi nieautentycznego profilu twojej marki. Czujność pozwoli ci zapobiec ewentualnemu uszczerbkowi na wizerunku twojej firmy, a on jest dla ciebie bardzo ważny.

Profile firmowe w social media są szczególnie uważnie obserwowane przez hakerów. Mają bowiem wizję większej korzyści płynącej z ataku na stronę firmową niż na profil użytkownika indywidualnego. Wymaga to od ciebie wzmożonej uwagi i postawienia na priorytet bezpieczeństwa.

Facebook

Social media - Facebook w marketingu marki

Jeżeli chodzi o social media, Facebook jest największym portalem społecznościowym w internecie. Szacuje się, że liczba jego aktywnych użytkowników wynosi ponad 1,5 mld. Nie może zatem dziwić, że przy tak licznej grupie potencjalnych odbiorców Facebookiem zainteresowali się specjaliści do e-marketingu.

Podstawowym narzędziem promocji firmy jest tzw. fanpage – strona fanowska, wokół której gromadzi się pewna społeczność użytkowników. Jest ona podstawową platformą komunikacji firmy z jej klientami, fanami na Facebooku. Ponadto, jest też miejscem prezentacji nowości w ofercie, ciekawostek branżowych, „smaczków” z życia firmy czy praktycznych porad.

Firmowy fanpage wymaga niekoniecznie bardzo częstej, ale na pewno regularnej aktualizacji treści. Zadbaj o to, aby nowe posty – w formie tekstów, notatek, zdjęć czy filmów – pojawiały się na stronie z podobną częstotliwością. Nie pozwalaj sobie na zbyt długie okresy nieaktywności, jak również przesadne „bombardowanie” swoich fanów nowinkami. Staraj się tworzyć jak najwięcej treści własnych, choć nie unikaj udostępniania na stronie innych, związanych z branżą lub samą firmą, informacji, pojawiających się np. na zaprzyjaźnionym fanpage’u lub profesjonalnym portalu branżowym. Dostrzegaj też treści, które publikują na twojej stronie fani – komentuj je, nie obawiaj się wchodzić w dyskusję.

Jak aktywizować społeczność skupioną wokół twojej strony w social media? Przede wszystkim za pośrednictwem konkursów i wydarzeń, na które będziesz zapraszał swoich fanów – jako gości „uprzywilejowanych”. Staraj się wciągać swoich fanów w dyskusje na stronie, w opiniowanie twoich produktów, działań itp. Ich reakcje przyniosą cenną wiedzę o rzeczywistych potrzebach i wymaganiach klientów.

Samo założenie fanpage’a jest bardzo proste i w dalszej części tego rozdziału pokażemy ci – krok po kroku – jak to zrobić.

Pamiętaj o tym, że fanpage na Facebooku to także strona internetowa i również jest dostrzegana przez roboty wyszukiwarek, a co za tym idzie – podlega pozycjonowaniu. Zadbaj o to, aby wszędzie gdzie jest to możliwe, umieszczać linki do twojej facebookowej strony. Koniecznie umieść także na fanpage’u odnośnik do twojej firmowej witryny.

Google+ 

Social media - Google+ w promocji marki

O usłudze Google Moja Firma trudno mówić jako o typowym przykładzie social media. Powstała ona w pewien sposób jako wypadkowa połączenia Google+, czyli typowego serwisu społecznościowego, wraz z Google Maps. Google Moja Firma funkcjonuje od lata 2014 roku i jest przeznaczona, jak sama nazwa wskazuje, dla profili firmowych. Promocja firmy w Google+ została wzbogacona o kilka możliwości w związku z uruchomieniem Google Moja Firma.

Ogromną korzyścią płynącą z założenia konta firmowego w GMF jest możliwość łatwego odnalezienia twojej firmy przez klientów z bliskiej okolicy. Moja Firma pozwala na zwiększenie szans na dobrą pozycję firmowej strony w wynikach wyszukiwania.

Możesz w GMF wykorzystać istniejące konto firmowe Google, które posiadasz, lub założyć nowe, co jest bardzo proste i szybkie. Po zalogowaniu ustalisz lokalizację twojej firmy na mapie. Jeśli Google nie rozpozna twojego konta firmowego lub jest to konto nowe, wypełniasz formularz, w którym podajesz nazwę firmy, jej dane teleadresowe oraz kategorię branżową. Następnie, po zweryfikowaniu danych, możesz dowolnie modyfikować swój profil w Google Moja Firma.

Potem przyjdzie czas na stworzenie wizytówki firmy – czyli tego, z czym zetkną się internauci. Ważne, aby była ona czytelna i przejrzysta – zadbaj o jej właściwy tytuł, zawierający nazwę firmy i określenie branży. Zwracaj uwagę na elementy graficzne wizytówki – możesz dodać do niej wiele zdjęć, jednak skup się na dwóch najważniejszych elementach graficznych – logo, które będzie „zdjęciem profilowym”, oraz grafice w tle wizytówki. Umieść na niej dokładne dane, wraz z godzinami otwarcia firmy i dokładnym adresem. Zachęć także potencjalnych klientów dobrym, konkretnym opisem twojej działalności, który umieścisz na wizytówce.