Social media w biznesie - Facebook (cz. 1)

Firma i Facebook - jak to rozegrać?

Założenie firmowego fanpage’a na portalu Facebook jest całkowicie darmowe i nie pochłania wiele czasu. Schody zaczynają się w momencie, kiedy strona marki już istnieje i trzeba się zabrać za umiejętne jej prowadzenie. Oto praktyczne porady, dzięki którym obsługa fanpage’a nie będzie już miała przed tobą żadnych tajemnic.

  • Najważniejsza jest interakcja z fejsbukowiczami. Strona na Facebooku to nie słup ogłoszeniowy. Jeżeli publikujesz coś tutaj, musisz na bieżąco obserwować sprzężenie zwrotne ze strony czytelników. Przeglądaj ich opinie, prośby i sugestie. Odpowiadaj na zadawane pytania, komentuj, lajkuj.
  • Internauci kochają konkursy. Organizuj je często, a zanotujesz spory ruch na stronie. W konkursach stawiaj wymagania związane z marką, jej stroną i fanpagem - np. wymyślanie haseł reklamowych, propozycje produktów, wyszukiwanie informacji na witrynie WWW itd.
  • Wyróżniaj fejsbukowiczów np. poprzez cytowanie któregoś z komentarzy bądź witanie na stronie setnego/tysięcznego itp. użytkownika
  • W statusach czasem zadawaj pytania, które pobudzą fejsbukowiczów do dyskusji. Temat może być dowolny, staraj się jednak trzymać jak najbliżej kwestii związanych z twoją firmą/branżą.
  • Przy zakładaniu fanpage’a musisz zadbać o atrakcyjne zdjęcie w tle oraz fotkę profilową. Unikaj krzykliwych kolorów i przeładowania graficznego. Postaw na kolorystykę i symbolikę, które jednoznacznie kojarzą się z marką.
  • Nigdy, przenigdy nie popełniaj błędów w swoich statusach. Przy sporej widowni lapsusy każdego rodzaju - ortograficzne, interpunkcyjne, stylistyczne i merytoryczne - są szybko wyłapywane przez internautów. A oni rzadko wybaczają. 
  • Treści i formy muszą być dostosowane do targetu. Jeżeli twoja firma produkuje ubrania dla młodzieży, można zwracać się do fejsbukowiczów per “ty”, pisać swobodnym językiem i publikować mniej poważne treści. Starsi użytkownicy powinni być traktowani z dużym szacunkiem - czyli “Pani, “Państwo”, “Wy”.
  • Unikaj kwestii polityczno-światopoglądowych - publikowanie takich treści może wywołać gwałtowne spory w komentarzach. Dziś opowiedzenie się po jednej stronie konfliktu ideologicznego wywołuje zniechęcenie tych, którzy lokują się na pozycjach przeciwstawnych.
  • Nie ograniczaj się do jednej formy aktywności. Wrzucaj zdjęcia, filmiki i linki. Pamiętaj jednak, że treści muszą być choć trochę zgodne z charakterem fanpage’a. Śmieszne wideo z kotkami umieszczaj tylko raz na pewien czas(np. w weekend), by rozbawić widownię. Częstsze publikowanie takich rzeczy może się nie spodobać internautom.
  • Przemyśl dobrze częstotliwość dodawania wpisów. Kluczowe jest to, by publikować coś każdego dnia, aby fanpage nie wydawał się martwy. Jednakże nie przesadzaj z liczbą, bo wtedy zarówno internauci, jak i sam Facebook uznają cię za spamera. Optymalny przedział to 2-6 wpisów na dzień.
  • Publikuj teksty/fotki/filmiki w godzinach, w których fanpage przyciąga największą widownię. Możesz to łatwo sprawdzić w statystykach strony na Facebooku - zazwyczaj są to: godziny ranne (przed wyjściem do pracy/szkoły), okołopołudniowe (przerwa obiadowa) oraz wieczorne (od 17 w górę).
  • Jeżeli wklejasz link do jakiejś strony, nie załączaj przypisanego do niego zdjęcia. Praktyka pokazuje, że “gołe” odnośniki przyciągają znacznie więcej uwagi. Zamiast tego pisz interesujące zajawki, które zachęcają do czytania - np. poprzez prowokujące treści.
  • Chcesz podbić statystyki widowni? Możesz wykupić reklamę fanpage’a na Facebooku, która będzie się pokazywać użytkownikom z określonej grupy demograficznej. Inną opcją jest promowanie konkretnego postu - za opłatą serwis publikuje go w aktualnościach nawet tych fejsbukowiczów, którzy fanpage’a jeszcze nie polubili.
  • Korzystaj z dodatkowych narzędzi, które oferuje Facebook, takich jak tworzenie ofert (do zniżek dla Twoich klientów) oraz wydarzeń (do zapraszania zalogowanych na jakiś event).
  • Uważnie analizuj statystyki fanpage’a dostępne z poziomu panelu administracyjnego. Takie dane mogą być niezwykle przydatne przy planowaniu kolejnych działań.