Spersonalizowana oferta - poznaj swojego klienta

Internet i odpowiednie aplikacje dają nam wiele możliwości, musimy tylko nauczyć się z nich korzystać. Każdy sprzedawca wie, że aby zyskać grono klientów, musi ich najpierw dobrze poznać. Komunikacja pomiędzy sprzedawcą, a konsumentem jest niezwykle ważna, aby proponowany asortyment e-sklepu był dopasowana do jego potrzeb - innymi słowy, żeby klientowi została przedstawiona spersonalizowana oferta. Bazując tylko na własnych doświadczeniach nie trafimy do naszych odbiorców, bowiem każdy ma inne preferencje i zainteresowania. Prowadzenie sklepu internetowe opiera się nie tylko na samej sprzedaży, ale również na nawiązaniu interakcji z internautami oraz obserwowaniu ich poczynań w sieci. Jeżeli już zdobędziemy potrzebną wiedzę na temat klienta, musimy wiedzieć, jak ją wykorzystać.

Obserwuj, analizuj

Na rynku sprzedażowym istnieje wiele narzędzi, mających na celu spersonalizowanie sprzedaży produktów. Bez wątpienia najlepszym źródłem informacji jest sam klient, dlatego nie bójmy się wychodzić mu naprzeciw. W ten sposób dowiemy się, jak skuteczniej przeprowadzać sprzedaż i tym samym zyskamy w oczach odbiorców. Im więcej kanałów komunikacji wykorzystamy w tym procesie, tym lepiej. Pomijając już ogromny potencjał mediów społecznościowych, powinniśmy zwrócić uwagę na samą stronę sklepu internetowego.

System Marketingmatic przeznaczony jest dla e-sklepów, które korzystają z takich platform jak Shoper, IAI Shop oraz iStore. Ma on na celu indywidualnie dotarcie do każdego klienta w celu zebrania informacji na temat jego preferencji oraz opinii o naszej ofercie. Dzięki temu systemowi możemy monitorować użytkowników internetu, którzy odwiedzili nasza stronę www, a także dowiedzieć się, którzy konsumenci wracają do e-sklepu. Uzupełniamy także wiedzę o tym, jakimi produktami się interesują. Klient nie zdaje sobie sprawy, ile ujawnia podczas każdej swojej wizyty w sklepie internetowym. Za każdym razem pozostawia on po sobie ślad i tym samym daje możliwość stworzenia czegoś tak pożądanego jak spersonalizowana oferta.  

Podobnie działającym systemem jest AtomStore. W tym programie również możesz śledzić klientów e-sklepu, historię ich wizyt oraz zainteresowanie produktami. Na podstawie tej wiedzy  tworzy propozycje innych towarów, które mogłyby go zainteresować.

Przykład 1.

Prowadzisz sklep internetowy ze sprzętem sportowym. Klient, odwiedzając Twój sklep, przegląda sprzęt związany z kolarstwem. Można więc przypuszczać, że  nie będzie zainteresowany rękawicami bokserskimi ani najnowszym modelem nart. Nie warto  więc natrętnie prezentować mu oferty z innych dziedzin sportowych niż kolarstwo. System AtomStore umożliwia dostosowanie oferty na stronie internetowej do klienta i wyszczególnienie takich boksów jak promocje czy oferty specjalne. Warto więc wykorzystać potencjał tej aplikacji i podsunąć klientowi nowy kombinezon kolarski czy najwyższej technologii stoper do pomiaru czasu i prędkości.

Spersonalizowana oferta - wykorzystaj jej potencjał

Czego możemy dowiedzieć się o swoim kliencie?

  • Skąd otrzymał informacje o Twoim sklepie. Czy był to baner reklamowy, newsletter, a może wyszukiwarka internetowa?

  • Słowo kluczowe z wyszukiwarki. Klient, który trafił do sklepu przy użyciu wyszukiwarki, musiał najpierw wpisać pewne słowo kluczowe, które go do Ciebie skierowało. Możesz to sprawdzić i tym samym już na samym początku zweryfikować, czym może być zainteresowany.

  • Jak często odwiedza sklep, kiedy, a może jest na stronie pierwszy raz. Taka informacja z pewnością przyda się w celu zweryfikowania, jak duże jest jego zainteresowanie ofertą.

  • Jakie produkty ogląda i czego szuka. Wiedza na ten temat jest kluczowa. To dzięki niej jesteśmy w stanie dostosować ofertę do  zainteresowań i potrzeb konsumenta oraz stworzyć bazę, która będzie zawierała tylko takie produkty, którymi się interesuje.

  • Porzucanie koszyka. Nie dowiesz się, dlaczego klient zrezygnował z dokonania danego zakupu. Możesz jednak zweryfikować, jak często to robi i na jakim etapie. To pozwoli przygotować dalszy plan działania, który umożliwi uzyskanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego klient rezygnuje z zakupu.

  • Miejsce zamieszkania klienta. Wbrew pozorom jest to istotna informacja. Dowiesz się, w jakim rejonie Polski Twoja oferta cieszy się największą popularnością. 

Jeżeli zebraliśmy informacje o kliencie, możemy zacząć tworzyć dla niego jego indywidualną, spersonalizowaną ofertę. Następnie należy wykorzystać wiedzę w praktyce. Które metody są najskuteczniejsze?

  • Kupony rabatowe - klienci muszą dostać bodziec, który pobudzi ich do działania. Oferta specjalna, która daje możliwość zakupu produktów po niższych cenach jest doskonałym pomysłem dla niezdecydowanych odbiorców, czyli takich, którzy porzucają koszyki. Dostając od nas bon z rabatem, pomożesz im podjąć decyzję o zakupie produktu.

  • Newsletter - komunikacja bezpośrednia z klientem jest niezwykle ważna. Newsletter z produktem, którym klient się interesuje, może spowodować, że częściej będzie dokonywał zakupów w Twoim sklepie.

  • Mailing - wysyłaj wiadomości do klienta w momencie, kiedy pojawia się w Twoim sklepie nowy produkt z kategorii, którą się on interesuje. Dobrym pomysłem będzie również dostarczenie mu informacji, że dana oferta dobiega końca.

  • Nowości, promocje, oferta dnia- warto jest mieć zakładkę, która będzie zawierała takie informacje. Boksy na stronie głównej dostosuj do preferencji klienta. Jeżeli jest on zainteresowany butami trekkingowymi, niech otrzyma on od nas informacje, że właśnie pojawił się  w sklepie nowy model, albo, że akurat dzisiaj jest na nie promocja 20%. Mail, a w nim spersonalizowana oferta - to go zaskoczy i nastawi pozytywnie do marki. 

Spersonalizowana oferta a moc ankiety

Statystyki i analizy są niezwykle pomocne w budowaniu oferty sklepu internetowego. Nie zapominajmy jednak o bezpośrednim kontakcie z klientem. Nie musi być to tylko komunikacja jednostronna - wysyłaj w jego kierunku pytania, których odpowiedzi pomogą Ci poznać go bliżej i stworzyć spersonalizowaną ofertę, która go zadowoli. Jest wiele sposobów na dostarczenie klientowi ankiety: na skrzynkę mailową, poprzez link na stronie e-sklepu, za pomocą newslettera lub poprzez losowe ukazywanie się ankiety w momencie, kiedy klient pojawia się na naszej stronie lub gdy ją opuszcza.

Ważne jest, aby formułować pytania nie tylko zamknięte, ale również otwarte, które umożliwiają odbiorcy wyrażenie swojej opinii. Dzięki temu dowiemy się, co najchętniej kupiłby klient, jakie produkty zasługują na szczególną uwagę, a jakie należałoby zmienić lub udoskonalić, czy ceny w Twoim e-sklepie są adekwatne do oferowanego przez Ciebie towaru oraz czy jest on zadowolony z zakupów. Warto jest pomyśleć o ankiecie, którą dostarczymy klientowi kilka dni po dokonaniu zakupów. Dzięki temu zdobędziemy wiedzę na temat przeprowadzonej transakcji. Zebranie takich informacji z pewnością uzupełni bazę danych naszego sklepu.

Badania dowodzą, że po wdrożeniu technologii automatyzacji marketingu, zaangażowanie użytkowników, dla których spersonalizowano ofertę wzrosło aż o 50% w stosunku do klientów, którzy nie widzą na stronie takich treści. Taki wskaźnik pokazuje, że warto skorzystać z narzędzia, który umożliwi stworzenie niepowtarzalnej oferty dla każdego klienta. Pokaż, że jesteś marką, która się wyróżnia, wychodzi naprzeciw swoim odbiorcom i dba o zaspokojenie ich potrzeb. Nie ograniczaj się tylko do reklamy w internecie i na portalu społecznościowym. Staraj się szukać ciągle to nowszych kanałów, którymi dotrzesz do szerszej grupy odbiorców, ale nie zapominaj również o swoich stałych konsumentach. Im więcej zrobisz dla klienta, tym więcej on zrobi dla Ciebie - spersonalizowana oferta z pewnością przyczyni się do cieplejszej oceny marki!