Sprzedaż internetowa - poznaj metody e-handlu

Każdy początkujący przedsiębiorca, który wchodzi na rynek e-commerce, zastanawia się nad sposobem prowadzenia swojej działalności. Biorąc pod uwagę, że sposobów jest wiele i ciągle ich przybywa, nie jest to nic dziwnego. W przypadku takiego działania jak sprzedaż internetowa nie ma jednej skutecznej metody, która sprawdziłaby się w sytuacji każdej firmy.

Można powiedzieć, że e-handel jest pewnego rodzaju loterią, a sprzedawcy to gracze, którzy szukają najlepszych rozwiązań, ryzykują i próbują zarówno tego, co już sprawdzone, jak i tego, co nowe. Nawet jeżeli będziemy sugerować się działaniami konkurencji, niekoniecznie odniesiemy taki sam sukces, jak ona. Błędne myślenie może nas wpędzić w duże kłopoty i sprawić, że dostaniemy zimny kubeł na głowę szybciej, niż nam się to wydaje. Patrząc z perspektywy czasu, nie zawsze to, co znane jest najlepsze. Trzeba jednak wiedzieć, co oferuje nam obecny rynek e-commerce.

Sprzedaż internetowa a Allegro

Jedną z dróg, którą wybierają szczególnie początkujący przedsiębiorcy jest sprzedaż internetowa przez platformy handlowe. Największą w Polsce jest platforma Allegro. Zna ją właściwie każdy i wielu korzysta z oferowanych usług. Można na niej znaleźć niemal wszystko - od artykułów spożywczych przez elektronikę, książki, ubrania aż po samochody i sprzęt RTV/AGD.

Mamy do wyboru zarówno produkty używane, sprzedawane przez indywidualnych użytkowników, jak i nowe, które oferują nam mniej lub bardziej znane firmy. Co więcej, możemy dokonać zakupu w zagranicznej firmie, jeżeli sprzedawca oferuje wysyłkę do wielu zakątków świata. Nie ograniczamy się zatem jedynie do granic naszego kraju, ale wychodzimy naprzeciw innym europejskim i światowym firmom. Niektórzy zaczynają od sprzedaży pojedynczych produktów, a kończą na dużym handlu tysiącami przedmiotów.

Przy pomocy Allegro prowadzona może być nie tylko detaliczna sprzedaż internetowa, lecz także przyjmowanie zamówień od firm, które równie chętnie korzystają z platform handlowych. Korzyści są obustronne, klient kupuje towar w korzystnej cenie, a sprzedawca osiąga większe zyski, wysyłając jeden hurtowy zakup. Tym samym można nawiązać stałą współpracę z wieloma firmami, co daje nam stałe cykliczne dochody.

Sprzedaż internetowa poprzez własną stronę internetowę

Niektórzy ten krok traktują jako pierwszy, jednak ci bardziej ostrożni dopiero po spróbowaniu swoich sił na Allegro czy innych platformach handlowych zakładają własną stronę internetową. Jedno nie wyklucza drugiego, a wzmacnia szansę na większe grono klientów i skuteczniejszą sprzedaż internetową.

Własna strona nie jest sprawą do końca prostą, ponieważ sami nie zadbamy o jej perfekcyjny wygląd, zarządzanie sprzedażą i co najważniejsze pozycjonowanie witryny. Ta ostatnia kwestia to rzecz niezwykle ważna i jednocześnie trudna. Rozwój e-commerce spowodował, że mamy obecnie dostęp do wielu specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem i optymalizacją strony internetowej. Internauci najczęściej poszukują interesujących ich produktów poprzez wyszukiwarkę. Wpisując odpowiednie zapytanie, ich oczom ukazuje się kilka pozycji z propozycjami. Najczęściej korzystają z kilku pierwszych, a ich pozycja znaczy, że to właśnie one zostały najlepiej zoptymalizowane.

Słowa kluczowe, linki, odpowiednia struktura strony i wiele innych czynników wpływa na to, że Google umieszcza daną witrynę na najwyższych pozycjach. Zatem decydując się na własną stronę internetową, musisz liczyć się z kilkoma towarzyszącymi temu działaniami.

Poszukaj partnera biznesowego

Nieważne w jakiej branży działasz, czy jest to elektronika, odzież, motoryzacja czy branża wnętrzarska - partnera biznesowego możesz znaleźć bez większych problemów. Pytanie tylko, jaki to ma sens?

Programy partnerskie stosuje coraz więcej przedsiębiorców, którzy prowadzą swoją działalność internetową. Korzyści są oczywiście obustronne, w innym razie tak wielu właścicieli stron czy blogów nie decydowałoby się na taką współpracę. Jeżeli prowadzimy sprzedaż książek, warto jest znaleźć stronę, która zajmuje się publikacją recenzji lub blogera będącego molem książkowym, piszącego o swojej pasji i zainteresowaniach.

Może być to dla nas bardzo duża pomoc nie tylko w sprzedaży internetowej, lecz także w budowaniu swojego wizerunku i zwiększenia popularności wśród internautów. Polega to na umieszczeniu przez blogera banerów, które prowadzą do twojego sklepu lub dodawanie linków partnerskich. W ten sposób czytelnicy bloga mają również możliwość zakupu danego produktu. Co ma z tego właściciel strony? Najczęściej dostaje on pewien procent od sprzedaży produktu w twoim sklepie. Można również zaproponować mu możliwość skorzystania z oferty po promocyjnej cenie lub pozwolić na wybór produktu do określonej kwoty. W tej współpracy nie ma przegranych, a to w biznesie jest chyba najważniejsze.

Potęga mediów społecznościowych

Sekret tkwi w metodzie i to najczęściej w tej najprostszej. Sprzedaż internetowa powinna być prowadzona wszędzie tam, gdzie są nasi klienci. Media społecznościowe dają ogromną szansę na dotarcie do szerokiego grona internautów. Dzięki posiadania własnego konta, przykładowo na Facebooku, twoja sprzedaż internetowa może być wspierana przez komunikaty z social media. Udostępniając informacje o nowej kolekcji, wyprzedażach czy promocjach, trafisz nie tylko do klientów z Polski, ale również z zagranicy. Miliony użytkowników Facebooka dziennie spędza na portalu nawet kilka godzin. Jest to doskonały kanał komunikacji i możliwość informowania swoich potencjalnych klientów o tym, co nowego dzieje się w twoim sklepie. Sprzedaż internetowa może zostać bardzo wzmocniona poprzez konkursy z nagrodami prowadzone w mediach społecznościowych. Portale społecznościowe mogą być nie tylko wsparciem sklepu, lecz także główną metodą, jaką wykorzystasz do prowadzenia swojej działalności.

Ile firm, tyle sposobów na sprzedaż internetową. Jedni koncentrują się na sprzedaży detalicznej, inni hurtowej. Jedni wybierają platformy handlowe, inni własną stronę internetową, ale są też tacy, którzy łącza kilka kanałów i często swoją działalność online wspierają sprzedażą offline. Im więcej możliwości wykorzystasz, tym lepiej. Mailing, newsletter, media społecznościowe, blogi firmowe, spotkania twarzą w twarz, konferencje online to tylko kilka przykładów, które mogą spowodować, że pokonasz duże i cenione marki. Skuteczna sprzedaż internetowa i sposób jej prowadzenia tworzone są właśnie przez ciebie z wszystkich dostępnych na rynku metod i możliwości.