Statystyki odwiedzin strony internetowej - Google Analytics (cz.4)

Założyłeś już stronę internetową firmy, wybrałeś odpowiedni hosting, ustaliłeś, za pomocą którego CMS-a będziesz ją aktualizował. Zdecydowałeś się również założyć profile swojej firmy w social media. Obserwujesz już statystyki na portalach społecznościowych i wiesz, na co zwracać uwagę. Taka możliwość przydałaby ci się pewnie również w celu obserwacji aktywności na twojej firmowej witrynie internetowej. Z pomocą przychodzi ci Google Analytics.

Czym jest Google Analytics? To po prostu sieciowe narzędzie, które pozwala na analizę statystyk serwisów internetowych. System zbiera dane na temat internautów odwiedzających twoją stronę dzięki specjalnemu kodowi, który zostaje na niej umieszczony. Gdy użytkownik internetu wchodzi na twoją stronę, kod rejestruje jego dane i przesyła do Google Analytics. To proste w działaniu i efektywne narzędzie, które pozwala na dostęp do naprawdę obszernych zasobów informacji.

Rozpoczęcie pracy z Google Analytics

GA jest narzędziem bezpłatnym, choć istnieje płatna wersja Google Analytics Premium, przeznaczona z założenia dla większych firm. Zanim rozpoczniesz pracę z tym przydatnym narzędziem, w kilku punktach powiemy ci, co możesz dzięki niemu sprawdzić.

Na samym początku warto dowiedzieć się od twórcy twojej strony internetowej, czy założył konto w Google Analytics. Jeśli tak, zadanie masz ułatwione i możesz tylko poprosić o dostęp. Jeśli nie, konto będziesz musiał założyć sam - w następnym podrozdziale znajdziesz wskazówki, jak to zrobić. To, czy istnieje twoje konto w GA możesz również sprawdzić dzięki dodatkowi Tag Assistant w przeglądarce Chrome.

Google Analytics pozwala na zebranie licznych informacji związanych z zachowaniem internautów na twojej stronie internetowej. Możesz dzięki GA sprawdzić liczbę odwiedzin twojej strony, to w jaki sposób oglądający dotarli na twoją stronę, jakie treści na niej obejrzeli, jak długo na niej przebywali. Możliwe jest także sprawdzenie, z jakiego miejsca na świecie użytkownicy oglądali twoją stronę i czy odbywało się to za pośrednictwem komputera czy urządzenia mobilnego. To jednak tylko część najważniejszych pomiarów, jakie przedstawić może ci GA. W dalszych rozdziałach zapoznasz się ze statystykami oraz raportami, do których będziesz miał dostęp dzięki kontu w Google Analytics.

Konto GA będziesz mógł połączyć ze swoim kontem Google AdWords. Pozwoli ci to na uzyskanie kolejnej porcji istotnych danych związanych m.in. z kosztami prowadzonej kampanii reklamowej.

Rejestracja w Google Analytics

Aby zarejestrować się w GA, musisz posiadać konto Google. Jeśli je masz, możesz od razu przystąpić do rejestracji, zaś jeśli nie - możesz przykładowo założyć konto pocztowe na Gmailu, co trwa dosłownie kilka minut. Sama rejestracja jest również prosta i możesz jej dokonać na stronie Google Analytics.

Na samym początku musisz określić, czy chcesz obserwować witrynę internetową czy aplikację mobilną. Wybierasz witrynę i wprowadzasz nazwę konta oraz nazwę witryny internetowej. Następnie wpisujesz jej adres URL. W dalszej kolejności oznaczasz branżę, jaką reprezentuje twoja firma, bo to właśnie jej stronę chcesz analizować. Jesteś proszony także o określenie strefy czasowej, co będzie potrzebne przy raportowaniu.

W dalszej części jesteś informowany o klauzuli poufności danych w GA oraz poproszony o wyrażenie zgody na udostępnienie Google danych z GA w celu optymalizacji produktów, tworzenia zestawień porównawczych, dostępu do pomocy technicznej oraz poprawy jakości analiz przez specjalistów Google. Możesz nie wyrażać zgody na te działania, nie jest to konieczne do przejścia do dalszego etapu rejestracji.

Po wypełnieniu wszystkich okien formularza naciśnij przycisk “Pobierz identyfikator śledzenia”. Wówczas otrzymasz unikatowy identyfikator i kod śledzenia, który powinieneś umieścić na tych stronach swojej witryny, które zamierzasz poddać analizie.

Wstawienie kodu śledzenia na stronę

Kod śledzenia możesz zainstalować na swojej stronie na dwa sposoby - pierwszym z nich jest wykorzystanie Tag Managera, drugim - dodanie odpowiedniego skryptu do kodu źródłowego HTML określonej strony. Opiszemy krótko obie metody.

Tag Manager

Na początku musisz założyć konto w Menadżerze Tagów Google. Po założeniu konta musisz stworzyć specjalny kontener dla twojej witryny. Odpowiedni kod kontenera również musisz na niej umieścić. Wtedy jest on niejako aktywowany - do kontenera możesz teraz przenieść wszystkie tagi Google, m.in. AdWords czy DoubleClick. Pozwala to na łatwe zarządzanie nimi z poziomu jednej wyspecjalizowanej platformy.

Dodać możesz do kontenera również tag śledzenia - do wyboru masz tag Universal Analytics oraz klasyczny Google Analytics. Utwórz w Tag Managerze nowy tag (w przypadku wyboru klasycznego Google Analytics dodaj jedno z wyszczególnionych niżej określeń), a następnie skonfiguruj go, autoryzując zmiany podaniem identyfikatora śledzenia, który otrzymałeś podczas rejestracji. W Menadżerze Tagów dostępne są następujące tagi Google Analytics:

  • odsłona strony,
  • zdarzenie,
  • transakcja,
  • sieci społecznościowe,
  • czas,
  • dekoruj link,
  • dekoruj formularz,
  • śledzenie formularzy POST w wielu domenach.

Wybierz dodatkowo regułę uruchamiającą tagi, np. “wszystkie strony”. Im bardziej złożonego śledzenia wymagasz, tym więcej tagów GA powinieneś dodać.

Kod śledzenia dodawany bezpośrednio do witryny

Kod śledzenia otrzymałeś wraz z identyfikatorem śledzenia podczas rejestracji. Znajdź go w karcie Administracja swojego profilu na GA. W kolumnie Usługa kliknij na Informacje o śledzeniu. Odnajdziesz tam kod, przedstawiony w oknie tekstowym. Kod rozpoczyna się znacznikiem <script>, a kończy znacznikiem </script>. Skopiuj go w całości i wklej - bez edytowania - do kodu źródłowego każdej strony na twojej witrynie. Umieść go tuż przed znaczkiem </head>.

Podstawowe wskaźniki w raportach Google Analytics

Wyniki analiz Google Analytics przedstawiane są w formie raportów, których rodzaje dokładnie omówimy w kolejnej części naszego cyklu. W raportach przedstawione są wszelkie statystyki oraz wskaźniki związane z tym, co dzieje się na obserwowanej przez kod śledzący witrynie. Przedstawimy teraz krótko siedem podstawowych wskaźników, z jakimi spotkasz się w raportach GA.

  1. Sesje - to określenie pojedynczego odwiedzenia twojej witryny wraz z aktywnością, jaką podejmują użytkownicy w czasie odwiedzin. Jeden użytkownik może poprzez wielokrotne odwiedziny witryny utworzyć co najmniej kilka sesji. Każdorazowo sesja wygasa po 30 minutach nieaktywności użytkownika na stronie lub o północy każdego dnia. Jeśli użytkownik wszedł na witrynę dzięki wynikom organicznym i pozostaje na niej, a w tym samym czasie wejdzie na nią raz jeszcze dzięki wynikom płatnym w wyszukiwarce - drugie wejście liczone będzie jako nowa sesja.

  2. Użytkownicy - to liczba pojedynczych użytkowników internetu, którzy odwiedzili twoją witrynę. Dobrze, gdy tendencje w zakresie ich liczby przekładają się na konwersję.

  3. Odsłony - to każde wyświetlenie jakiejkolwiek strony na twojej witrynie. Podczas sesji użytkownik może odwiedzić np. 5 stron - jest to liczone jako 5 odsłon.

  4. Strony/Sesja - jest to wskaźnik, który pozwala wyznaczyć aktywność użytkowników podczas sesji. To zaokrąglony iloraz liczby odsłon do liczby sesji. Wysoki nie zawsze musi oznaczać coś pozytywnego - może być wyznacznikiem tego, że użytkownik miał problem z odnalezieniem poszukiwanej informacji w witrynie.

  5. Średni czas trwania sesji - oznacza w przybliżeniu, ile minut użytkownik spędził na twojej witrynie. Może być to jednak informacja myląca, gdyż czas liczony jest do ostatniego momentu interakcji. Co to oznacza? Wszedłeś na witrynę o godz. 12.00, o godzinie 12.03 otworzyłeś stronę dotyczącą danych adresowych, a o 12.05 - stronę dotyczącą oferty sklepu, na której oglądaniu spędziłeś 15 minut, do 12.20 i nie podejmowałeś dalszych interakcji na witrynie. Spędziłeś na niej 20 minut, lecz mimo to czas liczony w średnim czasie trwania sesji w GA to 5 minut.

  6. Współczynnik odrzuceń - to odsetek sesji, podczas której użytkownik zobaczył jedynie jedną stronę i bez wchodzenia w interakcję zakończył sesję. Nie zawsze jednak tak rozumiane odrzucenie ma wymiar negatywny - czasami wynika po prostu z tego, że użytkownik na tej jednej stronie znalazł interesującą go informację i nie ma potrzeby dalszych poszukiwań.

  7. Odsetek nowych sesji - to odsetek, ile spośród wszystkich sesji było wykonywanych przez różnych użytkowników. Nie wliczane są tutaj sesje, które generował jeden i ten sam użytkownik wielokrotnie.

Statystyki Google Analytics uzyskiwane na żywo

W Google Analytics masz również możliwość raportowania w czasie rzeczywistym - oznacza to, że możesz obserwować na żywo to, co akurat dzieje się na twojej witrynie. Dzięki temu możesz sprawdzić liczbę użytkowników na stronach, ich interakcje oraz konwersje. Jak uruchomić raportowanie w trybie rzeczywistym?

Po zalogowaniu się do konta GA w karcie Administracja wybierasz w kolumnie Widok, a następnie w karcie Raportowanie - twój wybór pada na Czas rzeczywisty. Od tej pory możesz śledzić na bieżąco ruch na twojej witrynie.

Kiedy warto zastosować raportowanie w trybie rzeczywistym? Jest kilka szczególnie wartych uwagi przypadków:

  • sprawdzanie poprawnego działania kodu śledzenia,
  • sprawdzenie, czy użytkownicy docierają do nowych treści i oglądają je,
  • sprawdzenie, jak nowe posty wpływają na ruch na stronie,
  • sprawdzenie, jak przebiega realizacja ustalonych dla strony celów.

Jak widzisz, obserwacja ruchu na twojej stronie na żywo, pozwala przede wszystkim na sprawdzenie efektywności wprowadzanych zmian. Dzięki tej opcji możesz szybko zareagować np. na mało efektywny post czy pomijaną ofertę i zoptymalizować te treści na swojej stronie. Możesz również na bieżąco sprawdzać reakcje (np. komentarze) użytkowników w związku z określonymi postami - pozwoli ci to na szybkie podjęcie decyzji w sprawie dalszych ewentualnych działań na stronie.