E-mail marketing - jaką strategię wybrać?

Planowaniem kampanii marketingowych zajmuje coraz więcej osób. Zdają sobie one sprawę z tego, że w przypadku tego typu akcji promocyjnych potrzebna jest odpowiednia strategia, która pozwoli osiągnąć zamierzone efekty. 

Coraz częściej osoby, zajmujące się marketingiem w sieci, dochodzą do wniosku, że brak zaplanowanej strategii oraz narzędzia, wybierane na podstawie niejasnych kryteriów, nie gwarantują sukcesu.

Jednym z najbardziej efektywnych działań w ramach internetowej kampanii marketingowej jest stosowanie mailingu. Według ankiet przeprowadzonych przez magazyn New Scientist, jest on najbardziej wiarygodną formą komunikacji, ponieważ w trakcie porozumiewania się za pomocą e-maili istnieje mniejsze prawdopodobieństwo mijania się z prawdą niż podczas rozmowy telefonicznej.  E-mail marketing - jaką rolę odgrywa w nim strategia? 

Czym jest e-mail marketing?

W tym miejscu warto również zdefiniować termin mailing. Dotyczy on wszelkiego rodzaju działań marketingowych, które prowadzone są za pomocą poczty elektronicznej, czyli każdej masowej wysyłki e-maili (z wyjątkiem spamu). Wśród prowadzonych w ten sposób działań marketingowych znajdują się między innymi tradycyjne kampanie reklamowe, relacje inwestorskie, kampanie informacyjne, programy lojalnościowe czy działania z zakresu public relations. Oznacza to, że tego typu marketing sprawdzi się wszędzie tam, gdzie potrzebny jest stały i regularny kontakt z odbiorcami, niezależnie od tego, czy są oni stałymi klientami, czy potencjalnymi nabywcami.

Zaletą tego typu rozwiązania jest dostępność narzędzi do obsługi kampanii e-mailingowych, dzięki którym można na bieżąco obserwować efekty bez potrzeby przeprowadzania dodatkowych analiz. Daje to możliwość kontroli efektywności oraz reakcji odbiorcy, a co za tym idzie, pozwala na lepsze przygotowanie kolejnych mailingów i zwiększenie ich skuteczności poprzez dopasowanie ich do oczekiwań odbiorców.

Segmentacja, czyli podstawa kampanii e-mail marketing

Każdy marketer, opracowujący akcję e-mailingową, ma do dyspozycji wiele danych dotyczących klientów: imię, nazwisko, płeć, wiek, miasto, preferencje i hobby. Dodatkowo posiada tak zwane informacje behawioralne, a więc dane dotyczące daty ostatniego otwarcia wiadomości lub linki, na które ta osoba klikała.

Dzięki posiadanej wiedzy osoba planująca e-mail marketing ma możliwość podzielenia klientów na grupy, czyli dokonania segmentacji. Członkowie tych segmentów dostają spersonalizowane komunikaty, które ułożone są na podstawie ich preferencji zakupowych czy nawyków. W przypadku wykorzystania tego typu strategii podstawą jest budowanie długo – i krótkoterminowej strategii wysyłek oraz nawiązywania relacji z odbiorcami.

E-mail marketing - podstawy budowania strategii 

Segmentacja jest jednym ze sposobów konstruowania tego typu strategii. Warto jednak poznać inne zagadnienia, na które trzeba zwrócić uwagę, aby uzyskać dobrą konwersję. Dobrze jest na początek przeprowadzić audyt e-mail marketingowy, czyli przeanalizować obecną sytuację, i rozpoznać działania konkurencji poprzez określenie jej słabych i mocnych stron.

Przed rozpoczęciem definiowania grupy adresatów, trzeba przemyśleć, jakie mają być ilościowe i jakościowe cele kampanii. Warto uzmysłowić sobie, jakich efektów oczekuje się i w jaki sposób mają one zostać osiągnięte.

Następnie trzeba zastanowić się nad grupą docelową, która zostanie adresatem korespondencji. W tym miejscu zaleca się  zastanowienie nad typem wysyłanych e-maili, które zostaną włączone do programu. Jest ich kilka: newslettery, wiadomości typu follow up, e-maile transakcyjne, notyfikacje oraz e-maile urodzinowe.

Ostatnim elementem konstruowania skutecznej strategii e-mail marketingu jest stworzenie budżetu oraz zakładanego zwrotu z tej inwestycji.

Ze względu na specyfikę tego rodzaju kampanii i jej złożoność, bardzo często przygotowanie odpowiedniej strategii zleca się ekspertom lub dostawcom odpowiednich kanałów do komunikacji mailingowej.