Strategia linkowania - poznaj ją od podszewki (cz. 2)

W pierwszej części naszych rozważań zastanawialiśmy się nad tym, czy można pozycjonować stronę internetową we własnym zakresie. Odpowiedź na tytułowe pytanie była jasna i oczywista: tak, stronę internetową można pozycjonować samemu. Przedstawione zostały konkretne wskazówki co do fundamentu opisywanych działań, czyli optymalizacji serwisu www. Jednak działania typu on site niewiele pomogą bez poczynań określanych jako link building, czyli pozyskiwania linków pochodzących spoza naszego serwisu (off site) i kierujących do naszej strony. Jednak ważna jest także strategia linkowania w rozumieniu bezpiecznych metod i sposobów, jakimi należy zdobywać linki do strony internetowej.

W tej części cyklu o pozycjonowaniu stron samemu zastanowimy się nad wskazówkami praktycznymi co do strategii linkowania, a w kolejnym odcinku przedstawimy wiele różnych konkretnych możliwości zdobycia linków.

Strategia linkowania a jakość linków

Niestety, minęły czasy, w których liczyła się liczba linków kierujących do strony internetowej. Obecnie najważniejsza jest jakość pozyskanego linka. Nasza strategia linkowania powinna zakładać, że lepiej jest zdobyć jeden dobry link niż dwadzieścia słabych. Tym bardziej, że słabe linki mogą wywołać odwrotny efekt, czyli po prostu jej szkodzić.

Mocny i słaby link

Na to pytanie odpowiedź zna tylko Google, jednak istnieją na rynku narzędzia pomagające ustalić wartość linków. Poza tym oczywiście można to zdefiniować w taki sposób, że link mocny to link prowadzący z mocnej strony, a link słaby to taki, który pochodzi ze słabego serwisu. Dlatego sprawdzając, czy potencjalne źródło linków ma sens, sprawdzamy wartość serwisu www, z którego pochodzi.

Jak sprawdzić jakość strony internetowej ze względu na SEO? Obecnie na rynku istnieją trzy standardy do sprawdzania linków konkretnej witryny internetowej: Majestic, Ahrefs i Open Site Explorer. Każde z tych narzędzi posiada swoje autorskie algorytmy i wskaźniki oceniające wartość każdej domeny. Majestic prezentuje wyniki według dwóch najważniejszych wskaźników: Trust Flow i Citation Flow w skali od 0 do 100. Ahrefs podaje Url Rating i Domain Rating, a Open Site Explorer z kolei ma Domain Authority i Page Authority - też w skali jeden od stu. Zasada jest prosta - im wskaźniki są wyższe, tym lepsza strona do umieszczenia na niej swojego linka. Dlatego przyjęta strategia linkowania powinna zakładać pozyskiwanie odnośników do naszego serwisu ze stron o jak najwyższych tego rodzaju wskaźnikach.

Żeby jednak nie opowiadać na ogólnikach, to konkretny przykład w oparciu o narzędzie Majestic. Przyjmuje się, że strona dobra, do której warto dodać linka, to serwis posiadający Trust Flow powyżej 20. Oczywiście każdy może sobie ustalić ten próg wyżej lub niżej, w zależności do swoich potrzeb. Warto tylko pamiętać, że przy zbyt zawyżonych parametrach trudno będzie znaleźć strony, z których warto linkować do naszego serwisu internetowego.

Dywersyfikacja jako podstawa strategii linkowania

Dlaczego warto zapoznać się z poradami zawartymi w niniejszym artykule i brać pod uwagę wskazania co do tego, jaka powinna być strategia linkowania, a jaka nie, na co uważać, a czego się wystrzegać? Dlaczego tak ważna jest bezpieczna strategia linkowania i nie jest właściwe zdobywanie linków jak popadnie i wszędzie tam, gdzie się da?

Przede wszystkim dlatego, że sztuczne pozyskiwanie linków do strony internetowej jest niezgodne z wytycznymi Google i takie działanie zostanie wykryte, to witryna może zostać ukarana poprzez tak zwany filtr, czyli spadek w wynikach wyszukiwania na określone słowa kluczowe lub całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania.

Dlatego zdobywając linki do strony, staramy się, żeby wyglądało to na naturalne linkowanie. Przypadek naturalnego linkowania (rzadki w naturze jak gatunki zwierząt na wymarciu) możemy opisać następująco. Jest to taka sytuacja, w której internauci sami, zachwyceni zawartością twojej strony, chcą o niej opowiadać i promować gdzie tylko się da w sieci i umieszczać wszędzie, gdzie tylko mogą i potrafią.

Dlatego linki pozyskiwane do strony internetowej powinny być rozmaite i w różny sposób zdobywane. Przyjęta strategia linkowania powinna przewidywać jak największą dywersyfikację pochodzenia źródła odnośników, sposób ich zdobywania, rodzaj oraz anchory, pod którymi umieszczamy link.

Strategia linkowania a tematyczność linków

Dobra strategia linkowania mówi, że najlepiej, żeby linki pochodziły ze stron tematycznie związanych z serwisem, czy podstroną serwisu, do której prowadzi link. Jest to logiczne i stanowi wskazówkę dla robotów Google, że link jest naturalny. A przynajmniej prawdopodobieństwo uznania go za naturalny jest znacznie większe.

Bo dlaczego ze strony, dajmy na to, traktującej o systemach wodociągowych miałby kierować link do strony o zdrowym odżywianiu? To nie wygląda naturalnie. Ale jeśli na forum budowlanym pojawia się wątek na temat systemów kanalizacyjnych i stamtąd będzie prowadził link do producenta takich systemów, to wszystko to razem jest ze sobą związane i posiada tematyczne czy branżowe uzasadnienie.

Strategia linkowania - strony źródłowe

Żeby wywołać wrażenie, że linki są pochodzenia naturalnego, powinny one pochodzić z najróżniejszych stron internetowych. Na przykład niedobrym (mogącym zaszkodzić stronie) sposobem jest pozyskiwanie linków tylko z forów internetowych, nawet jeśli są to mocne strony tematycznie związane z tym, co zawiera nasz serwis i postawione na zupełnie różnych domenach.

Nie jest dobrze, jeśli zdobywamy linki tylko z komentarzy. Nawet jeśli są to komentarze pochodzące z różnego typu serwisów - i z blogów, i z mocnych portali z wysokiej klasy artykułami.

Łatwym sposobem na link building są linki w katalogach stron, dlatego często początkujący pozycjonerzy sięgają po ten sposób. Abstrahując od tego, czy obecnie warto mieć takie odnośniki, chodzi przede wszystkim o nadmierną schematyczność źródła pochodzenia linków. Jest to sposób mogący zbliżyć nas do uzyskania filtra.

Dlatego twoja strategia linkowania powinna przewidywać rozmaite witryny znajdujące się w sieci. Jakie? Przeróżne. Niech to będą katalogi stron, katalogi firm, ale także fora internetowe, komentarze pod artykułami na blogach i portalach, strony ogłoszeniowe, ogłoszenia o pracę, strony partnerów, portale z muzyką, serwisy ze zdjęciami, merytoryczne artykuły umieszczane na portalach, profile na social media (jest ich znacznie więcej niż Facebook, Twitter i Instagram), portale video (np. Youtube, Vimeo), serwisy, na których można umieścić prezentację (np. Slideahre.com), strony konkursowe, strony klientów i wiele innych miejsc. O tym, na jakich stronach umieszczać linki będzie dotyczyć następna części tego cyklu artykułów.

Postępując w ten sposób, tworzymy urozmaicony profil linków prowadzących do naszej strony internetowej, zmniejszając tym samym prawdopodobieństwo kar ze strony Google.

Artykuły z cyklu
„Jak pozycjonować stronę internetową samemu?”
Zobacz wszystkie