Strona mobilna - zalety i wady jej posiadania

Wraz ze wzrostem popularności urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety, oraz coraz większej liczby użytkowników internetu przenośnego wzrosło zapotrzebowanie na mobilne wersje witryn internetowych. W poniższym artykule przedstawimy bliżej czym jest strona mobilna oraz jakie są jej wady i zalety.

Strona mobilna to zazwyczaj serwis internetowy, który jest odpowiednio przystosowany do wyświetlania na różnorodnych urządzeniach mobilnych (tablet, smartfon lub palmtop), które komunikują się z siecią za pomocą własnych protokołów bezprzewodowych. Zazwyczaj jest ona uzupełniającą wersją strony stacjonarnej. Strona mobilna pełnią głównie funkcje informacyjne.

Czym jest strona mobilna?

Witryna przygotowana do obsługi przez urządzenia mobilne może być postrzegana jako zupełnie inna strona niż jej wersja stacjonarna. Zazwyczaj posiada trochę inną grafikę, odrębny sposób nawigowania i treści. Różni się także  domeną, w której adres jest poprzedzony literą m.

Charakterystyczne dla tego rodzaju strony jest to, że powinna się ładować automatycznie po tym, jak urządzenie, którym posługuje się użytkownik, zostanie rozpoznane. Powinna również zawierać link do strony stacjonarnej, na wypadek, gdyby użytkownik chciał skorzystać właśnie z tej wersji serwisu.

Strona mobilna to przede wszystkim witryna pozbawiona zbędnych grafik, cechująca się uproszczonym stylem. Nie zawiera bezszyfrowych czcionek oraz kursywy, by tekst był maksymalnie czytelny. Na takiej stronie linki zazwyczaj rozmieszczone są pionowo w kilku rzędach, a najważniejsze informacje umieszczone są zawsze u góry po to, by użytkownicy nie musieli przewijać ekranu.

Strona mobilna a jej zalety

Jedną z najważniejszych zalet tego typu witryny jest fakt, że ładuje się ona na urządzeniach mobilnych znacznie szybciej niż inne serwisy. Jest to związane z tym, że posiada ona ograniczoną do minimum grafikę, a także brak w niej niepotrzebnych elementów. Oznacza to, że w przypadku załadowania strony mobilnej na przykład na tablecie, zostanie zużyte znacznie mniej transferu. Ważne jest to zwłaszcza dla użytkowników, którzy posługują się internetem mobilnym lub limitowanym.

Witryna mobilna jest też bardziej przejrzysta. Ma to związek ze znacznym ograniczeniem grafiki oraz usunięciem niepotrzebnych elementów. Taki serwis zawiera jedynie niezbędne treści.

Warto pamiętać, że już w trakcie projektowania bierze się pod uwagę to, że strona będzie obsługiwana przez urządzenia mobilne. Z tego powodu już na tym etapie dostosowuje się ją do wyświetlania na małych ekranach. Oznacza to, że jest ona skonstruowana w sposób, który pozwala użytkownikowi na wygodną nawigację, ale również zawiera określoną treść, także dopasowaną do tego rodzaju witryny.

Wykazano, że osoby posługujące się stronami mobilnymi zazwyczaj szukają innych treści niż te czytające strony desktopowe. Po pierwsze, interesują się innymi informacjami, a po drugie - przeznaczają na pobyt na stronie o wiele mniej czasu (średnio 2-3 minuty w porównaniu z 10-15 minutami użytkowników stron stacjonarnych).

Jak już zostało wspomniane, witryny mobilne ułatwiają nawigację na małych telefonach. Z tego powodu za kolejną zaletę uznać można dopasowane odpowiednio menu.

Ze względu na to, że w trakcie projektowania testowanie takiej strony wymaga tylko sprawdzenia jej pod kątem urządzeń mobilnych (co jest w tym przypadku dużym plusem), koszt i czas, potrzebne do wdrożenia tego typu witryny jest znacznie krótszy. Dodatkowo obecnie dostępne są gotowe szablony strony mobilnej, przez co nakłady czasowe można ograniczyć jeszcze bardziej.

Serwis w wersji mobilnej jest wariantem witryny standardowej, dostępnej na komputerach stacjonarnych lub laptopach. Często zawiera podstawowe informacje, ma ograniczoną grafikę i ze względu na dostosowany odpowiednio kod, szybciej wczytuje się ją na urządzeniach mobilnych.

Wady strony mobilnej

Główna wadą jest ograniczenie widoczności witryny. Jest to ważne w przypadku grafiki i publikowanych zdjęć, ponieważ w przypadku tego rodzaju serwisu można właściwie zapomnieć o obrazkach w wysokiej rozdzielczości, co z kolei oferują nam serwisy desktopowe.

Do minusów należy również konieczność aktualizowania treści w dwóch odrębnych panelach administratora CMS. Ze względu na to, że dwa warianty strony, stacjonarna i mobilna, bardzo rzadko oparte są na tym samym CMSie, takie przedsięwzięcie pochłania znacznie więcej czasu niż w przypadku jednej strony.

Jest ono również kosztowne. Fundusze na kampanie reklamowe powinny zakładać prowadzenie dwóch wersji serwisu.

W przypadku serwisu mobilnego zachodzi konieczność poprawnego skonfigurowania przekierowań z witryny desktopowej i odwrotnie. Chodzi o to, że użytkownik, wpisujący na smartfonie adres strony lub podstrony był automatycznie przekierowany na  jej wersję mobilną, a nie na stronę stacjonarną.

Tutaj pojawia się również konieczność wdrożenia innego kodu do Google Analytics, ponieważ strona technicznie znajduje się na innej domenie. Co za tym idzie, pojawiają się problemy z analizowaniem kampanii reklamowych, prowadzone na obu wersjach, gdyż  pomiar danych musi odbywać się w dwóch miejscach.

Sporym minusem jest trudne przechodzenie od strony mobilnej do desktopowej, jeżeli  korzysta się z wielu różnych urządzeń i opcji zapamiętania zakładek. Przejście z witryny mobilnej do desktopowej możne być wtedy znacznie utrudnione.

Strona mobilna jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich posiadaczy serwisów w internecie, którzy chcą przyciągnąć do siebie użytkowników urządzeń mobilnych, jednak nie planują znacznego przebudowania swojej strony ze względu na ograniczone zasoby finansowe lub czasowe. Należy się jednak zastanowić, czy wysiłek związany z wprowadzeniem i uaktualnianiem, a także z mierzeniem efektów swoich kampanii reklamowych, jest wart posiadania dwóch wersji serwisu.