Strony RWD - chwilowa moda czy dobry produkt na dłuższą metę?

Od kilku lat możemy się cieszyć dostępem do internetu niemal w każdym zakątku Ziemi. Za pomocą urządzeń przenośnych możemy korzystać z sieci właściwie bez ograniczeń. Naprzeciw użytkownikom tabletów i smartfonów wyszli również właściciele stron internetowych, dostosowując swoje witryny w taki sposób, aby były one przyjazne urządzeniom mobilnym. Chodzi o tzw. strony RWD tzw. strony responsywne.

Coraz więcej użytkowników łączy się z internetem za pomocą wszelkiego rodzaju urządzeń mobilnych. Smartfony i tablety pozwalają na odbieranie wiadomości e-mail oraz przeglądanie stron niemal w każdym miejscu na świecie. Z tego też powodu coraz więcej witryn oferowana jest również w formacie RWD pozwalającym na wyświetlenie ich za pomocą tabletów czy smartfonów.

Strony RWD - co to jest responsywność stron

Responsive Web Design jest techniką projektowania stron internetowych w taki sposób, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia, w którym jest wyświetlana, na przykład smartfonów, tabletów czy laptopów. Oznacza to zatem dostosowanie witryny do różnego rodzaju ekranów elektronicznych urządzeń, z których wiele posiada zróżnicowaną rozdzielczość. Strony RWD są jednak uniwersalne i wyglądają dobrze zarówno na dużych, jak i małych ekranach.

Taka witryna jest tworzona za pomocą rozszerzenia Media Querier, które jest udostępniane w ramach CSS3. Podstawą dla stworzenia  responsywnej strony RWD są tak zwane breaking points, a więc punkty, w których strona reaguje na wyświetlające ją urządzenie i odpowiednio zmienia układ wyświetlania. W ramach takiego zabiegu witryna automatycznie rozpoznaje, na jakim urządzeniu jest prezentowana i dostosowuje się do niego na przykład poprzez zmianę wielkości  tekstu, ilości elementów, układu zdjęć i sposobu nawigacji. Wszystko po to, aby strona była optymalnie dopasowana do wyświetlającego ją smartfona lub tabletu. Jednakże zanim tak się stanie, witryna musi zostać dokładnie zaprogramowana przez informatyka. Projektant tworząc Responsive Design, musi upewnić się, że elementy nawigacyjne, ekran, układ, tekst, obrazy oraz aplikacje odtwarzające dźwięk i filmy czy inne elementy znajdujące się na stronie internetowej będą automatycznie dostosowywać się do różnych typów urządzeń. Tak więc będąc posiadaczem strony RWD, nie potrzeba wydawać dodatkowych pieniędzy na utrzymywanie dwóch rodzajów portali.

Duże firmy wskazują kierunek, jeśli chodzi o trendy w projektowaniu stron internetowych. Responsywne strony RWD znajdują się obecnie w czołówce najczęściej wykorzystywanych  witryn, posiadają je na przykład takie renomowane firmy  jak Microsoft, Adobe i wiele innych.

Zalety responsywnej strony RWD

Responsive Web Design to strony płynne, co oznacza, że ich zawartość porusza się swobodnie we wszystkich rozdzielczościach ekranu i na wszystkich rodzajach urządzeń.  Podobnie jak ciecz, która rozchodzi się w celu wypełnienia określonego miejsca, Responsive Web Design osiąga ten sam wynik dla zawartości strony internetowej na ekranie urządzenia.

O ile treść jest bardzo ważna, to doświadczenie użytkownika, który użytkuje stronę, jest kluczem do sukcesu. Chodzi tutaj o idealne dopasowanie contentu, aby był on widoczny poprawnie na rożnego rodzaju urządzeniach. Responsive Web Design to zapewnienie optymalnego doświadczenia użytkownika niezależnie od tego, czy korzysta on z  komputera stacjonarnego, smartfona, tabletu lub Smart –TV. W przypadku przewijania strony RWD nie jest potrzebna zmiana rozmiaru lub sprzętu w celu uzyskania dostępu do witryny internetowej ze swojego ulubionego urządzenia.

Zaletami takiej witryny jest ograniczenie kosztów w porównaniu do posiadania dwóch odrębnych stron internetowych. Jedna witryna kosztuje mniej niż dwie, a oszczędności mogą być znaczne. Miejsca przeznaczone wyłącznie dla ruchu urządzeń mobilnych nie oferują zaawansowanych technik nawigacyjnych znajdujących się w tradycyjnych stronach internetowych, a także wymagają od użytkownika pamiętania dwóch oddzielnych adresów www dla twoich witryn. Jest to bardzo niewygodne dla większości internautów i może spowodować trudności w odwiedzaniu twoich stron. Responsive Web Design zwiększa skuteczność podejmowanych działań SEO poprzez kierowanie odwiedzających w jedno miejsce bez względu na używane urządzenie.

Posiadający 67 procent udziałów w rynku wyszukiwarek Google twierdzi, że odpowiednia witryna to duży sukces odzwierciedlony w wynikach wyszukiwania. Dodaje również, że projektowanie stron internetowych, które reagują na konfiguracje zalecane przez telefon, to najlepsze praktyki w branży. Witryny mają jeden adres URL i HTML, co sprawia, że są one bardziej wygodne dla Google do przeszukiwania, indeksowania i organizowania zawartości niezależnie od urządzenia.

Google preferuje strony RWD, ponieważ zawartość, która pojawia się na jednej stronie i pod jednym adresem URL, jest znacznie łatwiejsza dla użytkowników, którzy chcą się nią dzielić. Weźmy na przykład użytkownika udostępniającego treści z telefonu swojemu przyjacielowi na Facebooku, który następnie uzyskuje dostęp do tych treści za pomocą pulpitu, co powoduje, że internauta przegląda uproszczoną witrynę na pulpicie. Tworzy to mniej niż optymalne doznania dla osoby wyświetlającej witrynę, a ze względu na duży nacisk Google na doświadczenie użytkownika jako czynnik oceny, jest konieczne, aby wziąć to pod uwagę z punktu widzenia SEO.

Posiadanie osobnego pulpitu i strony wymaga organizowania oddzielnych kampanii SEO. Zarządzanie jednym miejsce i jedną kampanią SEO jest o wiele łatwiejsze niż skupianie się na dwóch osobnych kampaniach dedykowanych dla różnych wersji stron. Jest to kluczowa zaleta stron responsywnych.

Istnieją również korzyści wynikające z posiadania mobilnej strategii SEO. Okazuje się, że niektóre słowa kluczowe są bardziej prawdopodobne do wyszukiwania niż inne. Na przykład użytkownicy telefonów komórkowych poszukujący restauracji mogą częściej używać zwrotu „w pobliżu” w swoich zapytaniach. O ile istnieje możliwość zawierania słów kluczowych dedykowanych tylko i wyłącznie dla użytkowników stron mobilnych w stronach responsywnych, nie należy dzielić działań związanych z kampanią SEO na dwie różne wersje witryny. Wręcz przeciwnie można pokusić się o takie jej zaprojektowanie, aby mogła ona reagować na każdy rodzaj słów kluczowych niezależnie od tego, czy posiadana strona jest dostępna jedynie w wersji mobilnej lub desktopowej czy responsywnej.

Wydaje się, że wraz z nastaniem popularności na przenośne urządzenia mobilne strony internetowe dopasowujące się do ekranów komputerów i tabletów stanowią jedyne rozwiązanie, które będzie zyskiwało na znaczeniu. Możemy zaryzykować zatem stwierdzenie, że strony RWD dopiero zyskają największą popularność.