Struktura adresów URL - optymalizacja pod kątem SEO (cz. 10)

W poprzednich częściach naszego cyklu poświęconych pozycjonowaniu - optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO) prześledziliśmy istotę słów kluczowych, metody właściwego ich doboru oraz zależność ich długości od etapu cyklu zakupowego. Zapoznaliśmy się również z metodami optymalizacji kodu strony. Wskazaliśmy najważniejsze elementy w treści stron oraz rolę meta znaczników. Teraz przyjrzymy się innej ważnej z punktu widzenia SEO rzeczy - adresami URL. Choć często traktowane są one po macoszemu, to jednak warto zwracać na nie sporą uwagę. Dobrze skonfigurowane linki wpływają pozytywnie na ocenę twojej strony. W tej części cyklu powiemy ci, na czym polega poprawne tworzenie linków oraz ich opisów, wyjaśnimy, co to znaczy przyjazny adres URL, a także to, jakie korzyści płyną ze stworzenia mapy strony. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak wygląda optymalna struktura adresów URL!

Poprawne tworzenie linków i ich opisów (anchor text)

Wiesz z poprzednich części naszego cyklu, że linki odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu stron. Na ich analizie oparł się pierwszy algorytm Google, stworzony przez Page’a oraz Brina. Do tej pory znaczenie linków dla wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest bardzo ważne. O link buildingu i jego roli w SEO przygotujemy specjalną część naszego cyklu, a teraz przyjrzymy się pewnemu wybranemu elementowi linku - temu, który widoczny jest w treści strony. Mowa tu o anchor text (pol. tekst zakotwiczony, kotwica)

Anchor text to tekst, który w linku pojawia się między znacznikami <a> i </a>. Przykładowo w linku:

<a href=”http://www.rowery-wroclaw.pl”> Tanie rowery Wrocław </a>

Anchor text to słowa “tanie rowery Wrocław”. Poprawnie skonstruowany anchor text jest niezwykle ważny w optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Anchory są bowiem brane pod uwagę przez roboty wyszukiwarek i indeksowane. Dlatego należy pamiętać przy ich tworzeniu o kilku zasadach, które przełożą się na lepszą pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jak zatem powinien zostać skonstruowany anchor text?

  1. Przyjmuje się, że nie powinien być on dłuższy niż 60 znaków, jednak krótsze anchory są uznawane za mocniejsze.

  2. Ważne jest również umieszczenie w anchorze mocnych słów kluczowych, na które pozycjonuje strona docelowa. Nie można przy tym jednak tworzyć anchor texts, które wyglądają mało naturalnie.

  3. Istotne dla anchora jest również to, czy jest on zgodny tematycznie z treścią strony, do której odsyła link. Link z anchorem “tanie rowery Wrocław” nie powinien odsyłać do strony stowarzyszenia organizującego rajdy rowerowe.

  4. Dla robotów wyszukiwarek ważny jest również “autorytet” strony, na której znajduje się link oraz strony, do której odsyła.

  5. Warto wyróżnić graficznie anchor w treści strony, dobrze jest również umieścić go na górze witryny, najkorzystniej w sekcji <body>.

  6. Należy różnicować anchory - nie jest korzystne stosowanie tego samego anchora we wszystkich przypadkach. Staraj się tak tworzyć anchor texts, aby uwzględniały rozmaite słowa kluczowe.

  7. Nie przesadzaj z liczbą anchorów (a co za tym idzie linków) na stronie, bo inaczej może być to uznane za działanie spamerskie.

Wspomnieliśmy, że warto zmieniać anchory na różnych stronach - przedstawimy ci zatem kilka rodzajów anchor texts, które mogą mieć dla ciebie zastosowanie.

Pierwszym z nich jest exact-match anchor - to taki rodzaj tekstu zakotwiczenia, w którym umieszczona zostaje cała fraza kluczowa, na którą pozycjonuje linkowana strona. Partial-match anchor spotykamy wtedy, gdy w anchorze znajduje się tylko część frazy kluczowej lub określone jej wyrazy. Zero-match anchor to anchor, w którym nie występuję ani jeden wyraz frazy kluczowej, a np. zachęta dla użytkownika do odwiedzenia strony (“kliknij tutaj”). Istnieją jeszcze brand anchors, czyli takie, które uwzględniają w treści nazwę firmy.

Przyjazna struktura adresów URL

Co to znaczy, że adresy internetowe są przyjazne (ang. SEO friendly URLs)? To znaczy, że określają one jasno zawartość strony i są łatwe w odbiorze i zapamiętaniu dla użytkowników internetu oraz robotów wyszukiwarek. Jak w praktyce wyglądają zatem przyjazne adresy i co różni je od nieprzyjaznych? Zobacz na przykładzie:

  1. http://rowery-wroclaw.pl/kat.2077282,art.990

  2. http://rowery-wroclaw.pl/rowery-gorskie/26-cali

Spójrz na dwa adresy i oceń, dzięki któremu dowiedziałeś się czegoś o treści strony. W adresie nr 2 od razu wiesz, co znajduje się na danej stronie i czego dokładnie ona dotyczy. Nr 1 to tylko zbitek symboli, który niewiele informacji jest w stanie ci przekazać. Ktoś może zapytać, że przecież rzadko kiedy pamiętamy dokładnie złożone adresy URL, więc czy to tak naprawdę ważne dla użytkownika?

Tak! Choć adres URL ukryty jest często pod anchorem linku, to jednak w wynikach wyszukiwania jest już dobrze widoczny. Okazuje się bowiem, że zawiły, długi i nieczytelny adres URL może skutecznie odpychać internautów od wejścia na daną stronę i raczej nie buduje ich zaufania do niej. Ponadto zmiana adresu na przyjazny ma także swoje plusy dla optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Roboty wyszukiwarek zwracają uwagę na przyjazne adresy przede wszystkim dlatego, że mogą znaleźć się w nich z powodzeniem słowa kluczowe, na które pozycjonuje dana strona. Plusem jest także fakt, że przyjazny adres często określa tematykę strony, co jest korzystne w kontekście pozycjonowania. Warto jednak pamiętać, aby jego długość nie przekraczała 120 znaków, ponieważ w przeciwnym razie wyszukiwarki mogą nie wyświetlać go całego w wynikach wyszukiwania.

Wiele firm, które dopiero zaczynają swoją działalność w sieci, pomija ten krok, który jest bardzo ważny - zarówno ze względu na użytkowników, jak i roboty wyszukiwarek. Zmiana adresu URL nie należy jednak do zadań szczególnie łatwych, dlatego najlepiej zleć to zadanie specjalistom z działu IT.

Przekierowania typu 301

Przekierowanie 301 pozwala na przekierowanie użytkownika oraz robotów wyszukiwarek z jednego adresu URL na inny. Kiedy potrzebne będzie ci przekierowanie 301? Co najmniej w kilku przypadkach:

  • zmiany domeny na stałe,

  • posiadasz kilka URL i chcesz, aby wszystkie prowadziły do twojego serwisu,

  • problemu podwójnego adresu - dla Google np. rowery-wroclaw.pl i www.rowery-wroclaw.pl to dwa zupełnie inne adresy. Należy zdecydować, do którego utworzyć przekierowanie.

  • Przeniesienia danej treści z jednej strony internetowej na inną,

  • zmiany CMS-a, często zmianie ulegnie struktura adresów URL,

  • przekierowania z usuwanej strony na aktualną, o tej samej tematyce.

301 to przekierowanie obsługujące stałe przeniesienie strony. Dzięki jego zastosowaniu, roboty wyszukiwarek wiedzą nie tylko o zmianie adresu, ale i o przeniesieniu treści. Jest to bardzo ważne, ponieważ przy użyciu przekierowania 301 przy przeniesieniu strony nie tracisz jej całej mocy związanej z SEO (Page Rank itp.). Oczywiście, cała moc nie zostanie przeniesiona na nową stronę od razu, ponieważ roboty wyszukiwarek potrzebują nieco czasu na rozpoznanie przekierowania.

Przekierowania 301 można podzielić na dwie zasadnicze grupy:

  1. Przekierowanie wewnętrzne, czyli takie, które zachodzi w obrębie tej samej domeny.

  2. Przekierowanie zewnętrze, czyli przeniesienie adresu z jednej domeny na inną.

Jak zastosować przekierowanie 301? Jeśli korzystasz z serwera Apache, w katalogu głównym utwórz plik .htaccess, w którym należy umieścić wpis. Przykłady (schematy):

  1. Redirect 301 /old_url.htm http://www.domain.com/new_url.htm - w przypadku, gdy przenosisz starą podstronę na nową.

  2. Redirect 301 / http://www.newdomain.com - w przypadku, gdy przenosisz stronę ze starej domeny na nową.

  3. RewriteEngine On

    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^domain.com

    RewriteRule (.*) http://www.domain.com/$1 [R=301,L] -

    w przypadku przekierowania z domeny pozbawionej www na domenę z www.

Kanoniczna struktura adresów URL

Kanoniczne adresy URL to przydatne narzędzie pozwalające uniknąć tzw. duplicate content, czy też po polsku - dublowania treści. W adresie URL strony mogą pojawiać się różne zmienne, m.in. numery trackingowe czy identyfikatory sesji lub zmienne wynikające z rozmaitych wyszukiwań prowadzonych przez użytkowników. Zupełnie niepotrzebne wydaje się, aby wszystkie możliwe wersje strony były widziane w wyszukiwarkach internetowych - roboty bowiem sczytują je wszystkie i przenoszą do indeksu. Tam algorytm wyszukiwarki wybiera jeden z adresów, który jego zdaniem jest najodpowiedniejszy dla użytkowników. Często niewiele będzie miał on wspólnego z przedstawionymi wcześniej przyjaznymi adresami.