Systemy backupu danych - jak je wykorzystać?

We współczesnym, zinformatyzowanym świecie znane powiedzenie “czas to pieniądz” powinno zostać zaktualizowane - dziś większą wartością są informacje. Każda wykorzystująca komputery firma składuje na nich jakieś dane - niektóre z nich (np. informacje o klientach, bieżąca księgowość) mogą być bardzo cenne. Utrata ich stanowiłaby katastrofę o strasznych konsekwencjach - takimi jak kłopoty z organami skarbowymi, paraliż przedsiębiorstwa, strata wartościowych kontaktów biznesowych. Dlatego implementacja dobrego systemu backupu danych jest koniecznością, do której nie trzeba nikogo przekonywać. Jakie systemy backupu danych powinny zwrócić uwagę każdego przedsiębiorcy?

Systemy backupu danych - backup, archiwizacja czy kopia zapasowa?

Rozważania warto zacząć od wyjaśnienia podstawowych pojęć, czyli backupu, archiwizacji danych oraz kopii zapasowej. Ten pierwszy termin dotyczy bieżącego kopiowania i zapisywania używanych danych. Archiwizacja obejmuje zaś dane, które nie są obecnie w użyciu i które warto zachować. W procesie archiwizacji informacje są zazwyczaj transferowane na wolniejsze nośniki, przez co dostęp do nich jest utrudniony. Wykonywanie kopii zapasowej to działanie dodatkowe, zwiększające bezpieczeństwo informacji. Dane zapisuje się na niezależnych od systemu backupu dyskach, przez co nie są one nadpisywane ani zmieniane, tylko pozostają dokładnie w takim stanie, w jakim się je zapisało.

Systemy backupu danych - technologie

Przyjrzyjmy się bliżej systemom bieżącego zapisywania używanych danych. Wielką zaletą takiego rozwiązania jest krótki czas, w jakim można dokonać przywrócenia utraconych informacji. Efektywny backup powinien być całkowicie zautomatyzowany i wykonywać się samodzielnie w tle - nie rzutując zbytnio na wydajność zabezpieczanych w ten sposób komputerów. Warto wiedzieć, że najpopularniejszym nośnikiem wykorzystywanym przy tej technice są napędy taśmowe. Niektórym pewnie kojarzą się z dawnymi czasami -  fakt, że są one wciąż eksploatowane, może okazać się więc niezłym zaskoczeniem.

Wyróżnia się trzy główne rodzaje backupu danych - pełny, różnicowy i przyrostowy. Ten pierwszy polega - jak sama nazwa wskazuje - na procesie kopiowania na zewnętrze nośniki wszystkich (używanych i nieużywanych) informacji. Backup różnicowy to dużo większa oszczędność czasu i przestrzeni dyskowej, bowiem kopiowane są tylko te dane, które zostały zmodyfikowane od czasu przeprowadzenia ostatniego backupu całościowego lub innego rodzaju. I ostatni typ - backup przyrostowy. Jest on podobny do różnicowego, z tym że zapisywane są również pliki, które zostały stworzone po ostatnio realizowanym backupie. Jego przeprowadzanie jest stosunkowo szybkie, jednak przywracanie systemu przy jego użyciu trwa znacznie dłużej.

Z backupem danych wiąże się pojęcie deduplikacji. To technologia kopiowania informacji, która pozwala na wielką oszczędność czasu i miejsca na nośnikach backupowych. Zasada działania jest tu prosta - jak wiadomo, często na dyskach pojawiają się informacje, które się dublują. Systemy wykorzystujące deduplikację nie kopiują takich powtarzających się danych.

Systemy backupu danych - wybór firmy

Firm, które oferują systemu backupu, jest na rynku mnóstwo, dlatego nie będziemy przyglądać się każdej z nich z osobna. Ich usługi różnią się wieloma aspektami, z czego najważniejszym jest technika zabezpieczenia danych. Różnice pojawiają się także w kwestii używanego oprogramowania - część przedsiębiorstw korzysta z gotowych produktów, specjalizując się w ich obsłudze, a część operuje na własnych rozwiązaniach. Ważnym czynnikiem przy wyborze takiej firmy może stać się także wielkość systemu informatycznego, jaki się ma zamiar zabezpieczyć - to oczywiste, że większa liczba komputerów i danych wymaga znaczniejszych nakładów pracy.

Jeśli chodzi o rozwiązania technologiczne, warto zwrócić uwagę na to, czy dane przedsiębiorstwo informatyczne wykorzystuje tzw. Backup Appliance. To rozwiązanie, które pozwala na błyskawiczne zaimplementowanie systemu zabezpieczenia firmowych danych. Remote (zdalny) Backup Appliance polega na tym, że przedsiębiorstwo wykupuje usługę backupu, po czym otrzymuje odpowiednie oprogramowanie, dzięki któremu na bieżąco przeprowadzane jest kopiowanie danych. Te z kolei składowane są na zewnętrznych serwerach, należących do firmy, której usługi się opłaca. Nowoczesne systemy Backup Appliance zazwyczaj zapewniają kompleksową ochronę w razie tzw. “katastrof”, czyli poważnego uszkodzenia systemów w firmie. Te, które są oparte na systemie zdalnym, wykorzystują łącze internetowe (szyfrowany przesył) do transferu danych. Rozwiązania stacjonarne (czyli np. dedykowane komputery w firmie, których wyłączną rolą jest wykonywanie backupu) mogą korzystać np. z USB lub sieci lokalnej. Podsumowując: Backup Appliance to kompleksowe rozwiązanie, zawierające zarówno sprzęt (hardware), jak i oprogramowanie (software) potrzebne do wykonywania efektywnego backupu danych przy stosowaniu techniki deduplikacji.

Praca w chmurze a systemy backupu danych

Dla firm, które obracają mniej wrażliwymi danymi, można polecić inne, znacznie tańsze rozwiązanie - korzystanie z technologii chmur. Polega ona na przechowywaniu informacji na zewnętrznych serwerach, a nie na stacjach roboczych czy serwerach w samym przedsiębiorstwie. Istnieje wiele serwisów, które oferują taką usługę - np. Google Drive lub OneDrive od Microsoftu. Ryzyko utraty danych jest tu marginalne - wątpliwości budzą za to polityki danych firm udostępniających chmury. Trzeba się dokładnie wczytać w zasady użytkowania takiej usługi.