Teksty SEO na potrzeby stron internetowych

Treści, które zawiera strona internetowa, są ważne nie tylko ze względu na osoby, które mają one przyciągnąć, lecz także atrakcyjności dla wyszukiwarki Google. W jaki sposób najlepiej przygotować tzw. teksty SEO? Tutaj warto zasięgnąć kilku rad na temat pisania treści zgodnych z zasadami copywritingu.

Zanim zaczniemy, trzeba przypomnieć jedną, właściwie najważniejszą zasadę, którą stosuje się w przypadku pisania na potrzeby internetu: zawartość strony jest najistotniejsza. To ona sprawia, że witryny są interesujące dla wyszukiwarek, a właścicielom portali zwiększają się statystyki linków naturalnych.

Teksty SEO - podstawowe zasady pisania na strony www

Dobra treść na stronie internetowej to bardzo dużo. Odpowiednio napisane i interesujące teksty SEO z pewnością na długo znajdą się na wysokich miejscach w rankingach najpopularniejszych artykułów i o to właśnie chodzi. Zapoznaj się z poniższymi zasadami i naucz się pisać wartościowe teksty SEO.

Zostań ekspertem w swojej dziedzinie

Zdarzyło ci się kiedykolwiek dotarcie do artykułu na interesujący cię temat, w którym nie było zbyt wielu informacji? Być może natrafiłeś na tekst powielający dane z miliona innych, podobnych do siebie artykułów? Zapewne tak. Jakie było twoje wrażenie? Podejrzewamy, że niezbyt korzystne. Z pewnością też mogłeś odczuć, że osoba, która napisała te teksty, nie za bardzo znała się na tym. Dlatego zachęcamy cię do zostania ekspertem w swojej dziedzinie. Wiedza, którą zyskasz, pomoże ci pisać bardziej interesująco, ponieważ będziesz w stanie uchwycić wiele aspektów zagadnienia. Jednocześnie twoje artykuły będą zawierać o wiele więcej danych, nowinek oraz sprawdzonych informacji niż teksty napisane na podstawie kilku identycznych notatek.

W tym miejscu musisz pamiętać jednak o pewnym aspekcie, mianowicie ilości informacji, którymi chcesz się podzielić ze swoimi czytelnikami. Z pewnością natrafisz na odbiorców, którzy podobnie jak ty doskonale znają się na opisywanym zagadnieniu, jednak możesz napotkać laików, których przytłoczy natłok faktów i zniechęci do dalszego czytania.

Pisz interesująco

Każdy temat można przedstawić w oryginalny sposób, po to, aby mógł odróżnić się od wielu innych opisujących to samo zagadnienie. Pamiętaj, że jeżeli zdecydujesz się na powielanie schematów, twój artykuł najprawdopodobniej zginie wśród tych, które opowiadają o tym samym problemie w taki sam sposób. Nikt ich wtedy nie przeczyta, a co za tym idzie – nie podlinkuje. Dlatego zawsze musisz upewnić się, że przedstawiłeś temat wyczerpująco i szczegółowo. Postaw się w roli swojego czytelnika i zastanów się, jakie aspekty zagadnienia najbardziej by go zainteresowały.

Odpowiednie przedstawienie tematu

Wiesz już, że teksty SEO musisz pisać w taki sposób, żeby były one atrakcyjne i interesujące dla czytelnika. Dodatkowo nie możesz przytłoczyć go zbyt dużą ilością informacji, ponieważ wtedy zniechęcisz go do czytania. Zastanów się także nad formą, w jakiej przedstawisz swoje myśli. Również ona musi być dostosowana do oczekiwań i preferencji odbiorcy. Rozważ zatem to, jaka forma będzie najbardziej oczekiwana przez czytelnika i twojego klienta. Być może komiks lub film przyciągną większa uwagę niż artykuł.

Rzetelne teksty SEO

Postaw na solidne teksty SEO. Pamiętaj, że aby napisać artykuł, który będzie zawierał wartościowe i interesujące informacje, potrzebujesz czasu. Nie zdawaj się jedynie na odwzorowywanie czyjejś pracy, poszukaj, a z pewnością znajdziesz informacje, których nikt jeszcze nie opisał tak dokładnie, jak zrobisz to ty.

Pierwsze wrażenie

Czy wiesz, że pierwsze wrażenie jest ważne również w przypadku zainteresowania czytelnika twoimi tekstami? Jest to istotne szczególnie w przypadku pisania artykułów na potrzeby internetu. Musisz pamiętać, że zachowania użytkowników tego medium nieco odbiegają od standardowych zwyczajów czytelniczych. Ludzie poszukują informacji oraz artykułów, które w szybki sposób pogłębią ich wiedzę. Dlatego weź pod uwagę to, że przydatność tekstu zostanie zweryfikowana w ciągu pierwszych kilku sekund po otwarciu strony. Musisz zatem pamiętać, żeby zredagować początek w taki sposób, aby wydawał się on twoim czytelnikom interesujący i zachęcał ich do zapoznania się z pozostałą częścią.

Wiedz jednak, że nie wszyscy czytelnicy doczytają artykuł do końca. Wielu z nich decyduje się na porzucenie go w połowie lub po przeczytaniu kilku akapitów. Pisz swoje artykuły tak, aby przykuwały uwagę, ale nie zapominaj o tym, że ich dalsze części też powinny być ciekawe.

Zadbaj o język

Osoby poszukujące w internecie informacji zazwyczaj szukają konkretów. Podaj zatem fakty w atrakcyjnej formie, ale napisane zwięzłym i w miarę prostym językiem. Bądź konkretny i wczuwaj się w rolę swojego czytelnika. Żeby upewnić się, że posługujesz się właściwym językiem, przeczytaj to, co napisałeś, aby wyeliminować niepotrzebne fragmenty i powtórzenia. Kiedy uznasz, że jesteś już zadowolony ze swojego artykułu, poproś o weryfikację bezstronną osobę. Ona pomoże ci wskazać fragmenty, które można jeszcze dopracować.

Co najważniejsze twórz proste i zwięzłe zdania. Dodatkowo postaraj się wyeliminować błędy językowe i stylistyczne, ponieważ osoby, które będą czytały twoje teksty SEO, mogą się do nich zniechęcić, mimo niezwykle interesujących treści.

Na koniec pamiętaj o jeszcze jednej zasadzie. Nie zawsze interesująca treść zapewni popularność tekstowi. Może okazać się, że mimo atrakcyjnych z punktu widzenia odbiorcy treści, nikt tych artykułów nie przeczyta. Zawartość nie wypromuje się sama, trzeba korzystać z dobrodziejstwa SEO copywritingu, a więc odpowiednio przeanalizowanych i opracowanych słów kluczowych oraz zoptymalizowanych tytułów. Żeby lepiej to zrozumieć, przyjrzyj się jak działa np. Wikipedia.

Teksty SEO to też konkretne zasady dotyczące doboru słów kluczowych, częstotliwości ich użycia, odmiany, miejsca ulokowania w tekście, tagów, metatagów, czy nagłówków. Jeśli nie wiemy jakich słów kluczowych chcemy użyć warto skorzystać z narzędzia Keyword Planner, które jest dostępne w panelu Google AdWords. Słów kluczowych należy użyć kilka razy w tekście (najlepiej od dwóch do pięciu) w naturalny sposób, co istotne można je odmieniać. Jeszcze całkiem niedawno wielu pozycjonerów i copywriterów używało słów kluczowych bez odmiany, co sprawiało, że tekst był niskiej jakości, dziś tego typu praktyki są już nieaktualne. Warto pamiętać o tym, aby słowo kluczowe pojawiło się w tagu title danej strony, śródtytułach oraz w tekście. Istotny dla SEO jest również nagłówek H1 i H2.

Pamiętaj, że obecnie artykuły pisane na potrzeby internetu muszą odpowiadać na zapytania wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników tego medium. Pisz tak, aby twoje teksty były odpowiedzią na pytania kierowane przez internautów.