Tych funkcji Google Analytics nie znasz!

Dla wszystkich osób prowadzących witryny internetowe jedną z najważniejszych czynności jest rzetelna analiza działań w internecie oraz ich oddziaływanie na odbiorców. Jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi analitycznych jest Google Analytics, a więc aplikacja dostarczająca odpowiednich danych do oceny efektywności i nie tylko.

Google Analytics jest narzędziem udostępnianym w sieci, które pozwala na przeanalizowanie statystyk serwisów internetowych. Usługa ta jest darmowa dla tych właścicieli stron internetowych, które generują około pięciu milionów odsłon miesięcznie i może być oferowana bez opłat dla tych, którzy mają jednocześnie konto Google AdWords.

Google Analytics skupia w sobie wiele narzędzi i funkcjonalności, które pozwalają na dokonanie lepszej oceny własnej działalności w internecie. Za jego pomocą istnieje możliwość wygenerowania blisko osiemdziesięciu różnych rodzajów raportów związanych z udostępnieniem danych dotyczących ruchu na stronie, różnego rodzaju wskaźników konwersji oraz ROI. Aplikacja jjednocześnie umożliwia eksportowanie informacji w takich formatach jak CSV lub XML. Pozwala na stworzenie segmentów użytkowników według źródła ruchu lub ich zachowania w serwisie. Dodatkowo umożliwia zbieranie danych z nieograniczonej liczby stron internetowych.

Dużą zaletą narzędzi zgromadzonych pod wspólnym szyldem Google Analytics jest to, że bardzo łatwo można je połączyć z kontami AdWords i wszelkiego rodzaju aplikacjami e-commerce oraz są one dostępne w API.

Funkcje Google Analytics

W obrębie narzędzi Google Analytics, oprócz raportów, znajduje się wiele funkcji, których przydatność na pierwszy rzut oka nie wydaje się oczywista. Jednak ich działanie może znacznie usprawnić funkcjonowanie w internecie lub dostarczyć innych, równie ważnych danych na temat skutków posunięć marketingowych.

Jednym z wyżej wspomnianych narzędzi jest możliwość utworzenia więcej niż jednego widoku, przez co można uniknąć martwienia się o to, że utraci się informacje związane z Google Analytics lub otrzymywania rozbieżnych danych z powodu niewłaściwego ustawienia filtrów. Z tego powodu każda osoba, która zamierza analizować dane zagadnienie, powinna posiadać co najmniej dwa widoki: niefiltrowany, który przedstawia dane w momencie, kiedy nie nałożono żadnych filtrów ani konfiguracji, oraz widok testowy, który może zostać modyfikowany poprzez nakładanie różnych filtrów i konfiguracji bez obawy utraty danych. Widoki są one na tyle użyteczne, że za ich pomocą można wygodnie przetestować i przeanalizować różnego rodzaju sytuacje.

Jak już zostało wspomniane, za pomocą Google Analytics można przestudiować zachowanie odbiorców za pomocą opcji podstawowej. Warto wiedzieć o tym, że podstawowe ustawienie pomija wiele istotnych elementów, których wykorzystanie z pewnością wpłynęłoby na dalsze postępowanie osoby zarządzającej stroną internatową. Jedną z takich wartości jest śledzenie zdarzeń, pozwalające na monitorowanie każdego kliknięcia - zdarzenia. Przy okazji administrator strony może dotrzeć do takich informacji, jak: liczba osób, która pobrała umieszczony na stronie plik, liczbę użytkowników, którzy przecisnęli umieszczony w witrynie guzik albo inne kliknięcia, które można samodzielnie wybrać z wielu opcji. Jest to bardzo interesująca funkcja aplikacji. Dane są widoczne pomimo tego, że nie odnotowano żadnych zmian na stronie. Jednocześnie administratorzy mogą poznać specyficzne zachowania odbiorców treści na zamieszczonych na stronie.

Podobne funkcje ma opcja śledzenia użytkowników posługujących się urządzeniami mobilnymi. Ze względu na to, że coraz więcej ludzi korzysta z internetu za pomocą smartfonów czy tabletów, to zestawienie pozwala ocenić, jaki odsetek odwiedzających stanowią korzystający z urządzeń mobilnych. Dla optymalizacji swojej strategii warto sprawdzać te dane co dwa tygodnie.

Można pokusić się również o wykorzystanie opcji, która pozwala na śledzenie Powiadomień Analytics. Jeśli właściciel tego narzędzia regularnie sprawdza kody śledzące, konfiguracje kont oraz inne ustawienia w celu odnalezienia błędów w kodach śledzących, zazwyczaj po odnalezieniu nieprawidłowości, takie informacje są wysyłane za pośrednictwem powiadomień. Dzięki ich udostępnieniu właściciele stron internetowych mają szanse poprawić użytkowanie witryny lub włączyć funkcje, które mogą okazać się przydane przy dalszym analizowaniu danych. Z tego powodu warto regularnie sprawdzać status swoich powiadomień.

Google Analytics pozwala na sprawną integrację z kontem Google Webmaster, co z kolei ułatwia monitorowanie haseł. Wyszukiwanie haseł pozwala na wygenerowanie nowych i przede wszystkim skutecznych słów kluczowych. Po integracji tych dwóch narzędzi strona pokazuje, które z haseł spowodowały wyświetlenie wyników zawierających adres strony oraz wskaże, które z zakładek, wchodzących w skład danej witryny, były najczęściej wyświetlane.

Raporty w Google Analytics

Pomimo że raport „Dane Demograficzne i Zainteresowania” udostępniono użytkownikom Google Analytics już jakiś czas temu, jest on słabo wykorzystywany do analizowania wyników stron internetowych. Warto pamiętać, że zawiera on takie istotne dane, jak: wiek i płeć odbiorców oraz ich zainteresowania. Takie informacje przede wszystkim pozwalają na zrozumienie, kim są osoby odwiedzający stronę oraz wskazują, w jaki sposób można do nich dotrzeć za pomocą publikowanych w witrynie treści. To z kolei ułatwi planowanie i wdrażanie kampanii reklamowych, które będą zaplanowane zgodnie z zainteresowaniami grupy docelowej.

Innym raportem jest dokument z sekcji „Test porównawczy”. Jest on niezwykle istotny z punktu widzenia konkurencyjności strony internetowej. Zawarte w nim dane wskazują na miejsce, które zajmuje witryna w odniesieniu do konkurentów z tej samej branży. Dodatkowo umożliwia sprawdzenie i porównanie, jak każdy z kanałów radzi sobie w porównaniu do średnich wyników.

„Wyszukiwanie w Witrynie” to kolejny raport, którego dane mogą przydać się do analizowania pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Pozwala on na poznanie zamiarów użytkownika oraz dostarcza informacji, które mogą później posłużyć do wyselekcjonowania słów kluczowych oraz tworzeniu treści, pomocnych w pozycjonowaniu witryny.

Jednym z ostatnich raportów dodanych do Google Analytics jest „Ulepszony e-commerce”. Na dobrą sprawę narzędzie to składa się z dziesięciu odrębnych raportów, które pozwalają administratorom na przeanalizowanie zachowania klientów. Za ich pomocą można zatem dowiedzieć się o tym, która z części witryny notuje spadki, jak zachowują się nowi i powracający klienci, które kategorie produktów są lepiej widoczne dla nabywców, co najczęściej usuwane jest z koszyka. Dodatkowo można poznać te marki, które są najczęściej kupowane.