Uwaga! Nie każdy zakup w e-sklepie podlega zwrotowi

Internet to nieograniczone źródło możliwości. Można go wykorzystać do kontaktów z bliskimi, lub sprawdzenia jutrzejszej prognozy pogody. Korzystając z Internetu można zrobić zakupy bez wychodzenia z własnego domu. Coraz więcej użytkowników decyduje się na taką formę zakupu towarów, ponieważ jest wygodna i łatwa.

Osoby korzystające z opcji zakupów za pośrednictwem Internetu czują się bezpieczne, ponieważ są świadome, że mogą w ciągu dziesięciu dni odesłać zakupiony przedmiot bez podawania przyczyny. Gwarantują to zarówno przepisy polskie, jak i unijne. Jednak istnieje grupa produktów, które nie podlegają zwrotowi. Przed rozpoczęciem zakupów w sieci warto zorientować się, czy wybrany towar znajduje się wśród wymienionych i, z pewnością, nie będzie można go zwrócić sprzedawcy.

Nie można zrezygnować z zakupu dokonanego przez Internet, jeśli jego przedmiotem były bilety lub wejściówki. Omawiana sytuacja dotyczy wszystkich świadczeń, które są najczęściej jednorazowe i odbywają się w ściśle określonym momencie. Przykładowo w tej grupie znajdują się bilety na koncert lub usługi związane z transportem lub noclegiem.

 

Opracowując regulamin swojego e-sklepu, sprzedawca może umożliwić kupującemu zwrot wszystkich zakupionych towarów. Jest to coraz częściej stosowana praktyka marketingowa, która wiąże się wyłącznie z dobra wolą sprzedawcy i nie jest jego obowiązkiem. Wśród produktów, które, jeśli sprzedawca nie postanowi inaczej, nie podlegają zwrotowi znajdują się wszystkie nośniki zawierające nagrania audio lub wizualne, nośniki z danymi informatycznymi, programy komputerowe, jeżeli doszło do usunięcia oryginalnego opakowania. Wraz z odpakowaniem nośnika kupujący traci prawo do jego zwrotu. Podobnie sytuacja kształtuje się w zakresie prasy, jednak w tym przypadku, w żadnym momencie nie ma możliwości zwrotu magazynu czy gazety.

Zwrotowi nie podlegają zakupy, które dotyczą usług lub świadczeń, szczególnie jeśli oferta była sprecyzowana i wykonana zgodnie z indywidualnymi preferencjami zamawiającego. Podobnie jest ze świadczeniami, których wartość ustala się na podstawie aktualnej sytuacji rynkowej, a ich cena może w każdej chwili ulec zmianie. Zgodnie z prawem możliwość zwrotu nie obejmuje usług w zakresie gier hazardowych.

Problematyczną grupę towarów stanowią również produkty, które mogą ulec szybkiemu zepsuciu podczas transportu lub ich charakter sugeruje, że nie mogą zostać odesłane do sprzedawcy. Najczęściej wymieniane produkty z tej grupy to żywność, kosmetyki, leki lub bielizna osobista.

Osiągnięcie przez kupującego pełnej satysfakcji z zakupów jest zależne również od niego. Przed dokonaniem zapłaty za wybrany towar powinien zorientować się, czy będzie mógł go zwrócić jeśli nie spełni określonych wymagań. Nieznajomość przepisów i niezdawanie sobie z nich sprawy nie stanowi podstawy do unieważnienia zawartej umowy kupna- sprzedaży przez właściciela sklepu internetowego.