Web usability - użyteczna strona internetowa

Strona internetowa firmy jest jej wizytówką - to jest oczywiste dla każdego, kto choć trochę poznał cyberprzestrzeń. Z tego powodu wielkie znaczenie ma wygląd witryny, a także jej funkcjonalność oraz przyjazność dla użytkownika. To szczególnie istotne w przypadku, gdy serwis WWW marki jest jednocześnie punktem sprzedaży jej produktów. Aby usystematyzować ogólne i szczególne zasady projektowania stron online, powstała dziedzina z pogranicza sztuki i nauki, którą nazwana z angielskiego web usability, co można dosłownie przetłumaczyć jako użyteczność sieci.

Web usability - wyjaśnienie pojęcia

Web usability to - mówiąc prosto - satysfakcja użytkownika z doświadczenia związanego z kontaktem z witryną. Chodzi więc zarówno o wrażenia estetyczne, jak i łatwość oraz intuicyjność korzystania ze strony. Kompetentni webmasterzy starają się projektować serwis WWW, aby internauta poruszał się w nim swobodnie i zawsze wiedział, w którym jego miejscu się aktualnie znajduje. Dlatego ważna jest logicznie zbudowana struktura strony, a także czytelne oznaczenia obecnie przeglądanego miejsca. Co interesujące, opłaca się korzystać z wzorców powszechnie stosowanych, gdyż formują one ogólne wyobrażenie użytkowników o budowie witryny online. Po prostu przyzwyczajamy się do pewnych standardów i rozwiązań, co sprawia, że wszelkie udziwnione nowinki są przyjmowane źle i powodują dezorientację.

Zalet dbania o web usability jest mnóstwo. Najważniejsza z nich to zadowolenie użytkownika, który - dzięki przejrzystości, szybkości i logiczności - chętnie potem na daną stronę wróci. Wygodnie pomyślany system dokonywania zakupu w sklepie internetowym oznacza mniejszą liczbę porzucanych koszyków, które są prawdziwą zmorą w tym biznesie. Jeśli serwis jest ciekawy i komfortowy w obsłudze, użytkownicy spędzają w nim więcej czasu, co z kolei wiąże się z przychylnym traktowaniem ze strony algorytmów Google, premiujących przyciągające uwagę witryny.

Elementy ważne dla web usability

Wśród aspektów, które są ważne dla pozytywnego odbioru, trzeba wymienić szybkość otwierania się strony. Współcześni internauci przyzwyczajeni są do tego, że wszystko ładuje się błyskawicznie. Istotne jest też to, że serwis powinien większość rzeczy robić za użytkownika - należy do minimum ograniczyć wymagane czynności. Wszystko ma być płynne, szybkie i automatyczne. Jeśli jakiś element się długo wczytuje, internauta musi widzieć na ekranie komputera informację o postępie i przewidywanym czasie ukończenia. Poza tym warto zaimplementować szeroko zakrojoną pomoc - w postaci mapy strony, FAQ (frequently asked questions, zbiór odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania) oraz wyświetlających się dymków z podpowiedziami. Kluczowa jest także forma serwowanych treści. Jednolity tekst bez żadnych podkreśleń, nagłówków, ilustracji oraz ramek z pewnością odstraszy czytelnika. Pomocne w odbiorze są także linki odsyłające do pokrewnych artykułów.

Przy tworzeniu strony online zawsze trzeba patrzeć na nią tak, jak widzi ją użytkownik. Z tej przyczyny niezbędne są badania opinii internautów - zarówno przed pierwszym projektem, jak i w trakcie prac oraz po ich zakończeniu. Trzeba zaznaczyć, że usprawnianie web usability to ciągły proces - nie dość, że preferencje ludzi się zmieniają, to jeszcze ciągle pojawiają się nowinki technologiczne, które znacznie ułatwiają korzystanie z serwisów WWW. Przy testowaniu web usability konkretnej witryny warto zwracać uwagę na taki aspekt, jak szybkość dotarcia do pożądanych treści - w tej materii istnieje wiele różnych zasad, które określają liczbę kliknięć lub czas poszukiwań. Jednakże nie trzeba sobie zawracać głowy sztywnymi regułami - można po prostu przyjąć, że internauta ma jak najsprawniej dotrzeć tam, gdzie pragnie. A to niezwykle istotne dla tych osób, które weszły na którąś z podstron serwisu prosto z wyszukiwarki.

Standardem w dobie mediów społecznościowych jest zapewnienie internautom wpływu na funkcjonowanie strony WWW. Chodzi tu o narzędzia, dzięki którym mogą oni wyrażać swoje opinie i dawać sugestie na temat budowy serwisu, a także komunikować się między sobą. Opłaca się zatem udostępnić system komentowania i opiniowania przeczytanych treści.

Web accessability

Pokrewnym pojęciem jest web accessability, czyli dostępność stron WWW. Chodzi tu o dwa główne aspekty: dostosowanie witryny pod potrzeby osób niepełnosprawnych oraz dla użytku za pomocą urządzeń przenośnych. Ten pierwszy dotyczy na przykład możliwości zwiększania (lub zmniejszania) wielkości czcionek i włączania ułatwień nawigacji dla ludzi z ograniczeniami motorycznymi. Drugi aspekt dotyka przede wszystkim kwestii stworzenia kompaktowej wersji serwisu, która szybko otwiera się na komórkach i tabletach, korzystających zwykle z dostępu do internetu o małej przepustowości. Ponadto chodzi o zachowanie maksymalnej funkcjonalności strony przy minimalnym jej rozmiarze - dopasowanym do wielkości ekraników gadżetów mobilnych.