Wizerunek firmy i jej tożsamość – dlaczego są takie ważne?

Dobry wizerunek firmy bądź marki jest to coś, czego każdy właściciel przedsiębiorstwa potrzebuje i dąży do tego, żeby był jak najlepszy. Pozytywny wizerunek firmy, a do tego najlepiej powszechnie znany, jest elementem strategii biznesowej każdego przedsiębiorstwa i praktycznie każde działania, jakie wykonuje firma, komunikując się wewnętrznie (pomiędzy pracownikami, oddziałami) oraz zewnętrznie (z kontrahentami i otoczeniem) powoduje tworzenie takiego wizerunku.

Co to jest wizerunek firmy?

Wizerunek firmy lub marki to nic innego jak ogół wrażeń odczuwanych przez odbiorców i budowane na jego podstawie w ich umysłach wyobrażenie o danym przedsiębiorstwie lub produkcie.

Odbiorcami w tym przypadku jest oczywiście otoczenie zewnętrzne firmy, czyli przede wszystkich klienci (od nich zależy sprzedaż i być albo nie być przedsiębiorstwa), ale także partnerzy, dostawcy, podwykonawcy, a poza tym - jeśli marka jest znana - media, środowisko biznesowe czy społeczności lokalne.

Bardzo istotne jest również to, w jaki sposób swoją firmę odbierają osoby w niej pracujące. Pracownicy także tworzą wizerunek firmy począwszy do sekretarki, na kadrze zarządzającej kończąc. Jeśli oni będą mieli złe zdanie o firmie, to z pewnością nie omieszkają się tym podzielić na zewnątrz. W dzisiejszych realiach ery internetowej możliwości dotarcia do setek czy nawet tysięcy odbiorców jednym postem na forum lub wpisem w social mediach są praktycznie nieograniczone.

Wizerunek firmy pożądany a odbierany

Oczywiście właściciele firmy czy jej zarząd dążą do tego, żeby ich przedsiębiorstwo było jak najlepiej odbierane przez otoczenie. Dokładają również starań, żeby wizerunek firmy był jak najbardziej zbliżony do jej tożsamości. Co to znaczy?

Wizerunek firmy stanowi element zewnętrzny w stosunku do firmy – jest obrazem w umysłach innych ludzi. Organizacja biznesowa oczywiście stara się go kształtować i wpływać na niego, ale w ostatecznym rozrachunku nie ma gwarancji, że będzie on dokładnie taki, jaki firma chce, żeby był.

Z kolei tożsamość firmy jest czynnikiem wewnętrznym w stosunku do przedsiębiorstwa, ponieważ to właśnie ono w pełni decyduje jaka ona jest. Inaczej mówiąc, jest to zbiór elementów mówiących o tym, jaka firma jest i identyfikujących ją. Tożsamość marki to wizja sugerowana, czy lepiej powiedzieć pożądana, przez właściciela marki. Tożsamość tworzą czynniki zarówno materialne, jak i niematerialne - system identyfikacji wizualnej, sposób komunikacji marketingowej, materiały reklamowe, wszelkie inne nośniki informacji, wygląd siedziby firmy i pracowników w niej przebywających, osobowość organizacji, kultura organizacyjna i związane z nimi system wartości oraz sposób postępowania.

Widzimy zatem, że wizerunek firmy powstaje w oparciu o jej tożsamość i najlepszą sytuacją dla organizacji jest taka, w której wizerunek jest jak najbardziej zbliżony do założeń związanych z jej tożsamością.

Wizerunek firmy a wizerunek marki

W wielu wypadkach wizerunek firmy i marki to jedno i to samo, ponieważ nazwa marki pokrywa się z nazwą firmy. W takich przypadkach przedsiębiorstwo nie posiada więcej marek niż jedną, ewentualnie określenia różnych marek należących do firmy związane są znaczeniowo bezpośrednio z nazwą firmy.

Tak jest w przypadku marki Vistula. Nazwa firmy to Vistula Group S.A , ale wszyscy i firmę, i markę kojarzą po prostu jako Vistula. Z kolei firma PKN ORLEN SA najbardziej znana jest ze względu na stacje paliw desygnowane logiem Orlen. Jednak tutaj akurat sprawa jest bardziej złożona, ponieważ Grupa ORLEN w swoim składzie posiada kilkadziesiąt spółek i marek. Faktem jednak jest, że duża część z nich posiada w swojej nazwie określenie ORLEN, np. Orlen Oil, Orlen Gaz, Orlen Asfalt itd.

Z kolei istnieją firmy niepromujące specjalnie swojej nazwy, tylko marki należące do organizacji. Tak jest w przypadku jednego z największych producentów artykułów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, jakim jest Grupa Maspex Sp. z o.o. Maspex posługuje się logiem z nazwą Maspex Wadowice. Jednak wśród klientów producenta najbardziej znane są marki tej firmy: Tymbark, Malma, Łowicz, Kubuś, Lubella, DrWitt itd.

Dlaczego wizerunek firmy i marki jest ważny?

Czy chcielibyście robić interes z kimś, kto wygląda niechlujnie, na spotkanie nie założył garnituru, tylko wyświechtane jeansy, o krawacie nawet mnie pomyślał? Tak samo może być odbierany obraz firmy, a wrażenia w stosunku do niej mogą być przeróżne: jako uporządkowanej, ładnej, brzydkiej, profesjonalnej, dynamicznej, kreatywnej, rzutkiej, nieogarniętej itp., itd.

Pozytywny wizerunek firmy lub marki zwiększa wartość przedsiębiorstwa, powoduje lepszy odbiór przez otoczenie, a tym samym dobre skojarzenia wśród potencjalnych klientów. Tym samym wizerunek wpływa na sprzedaż oraz konkurencyjność i rentowność firmy.

Cała działalność i wszystkie poczynania, jakie są realizowane przez przedsiębiorstwo, wpływają na jego wizerunek. Właściciel firmy powinien dbać o to, żeby był on jak najlepszy, bo od tego zależy po prostu powodzenie jego biznesu.