Współczynnik CTR. Jak kliknięcia myszką przełożyć na sukces w sieci?

Zastanawiasz się pewnie, co oznacza trzyliterowy skrótowiec CTR, który może otworzyć drogę do sukcesu w internecie? Współczynnik CTR to stosunek liczby kliknięć w reklamę na określonej stronie internetowej do liczby jej wyświetleń. Nie ma co ukrywać - każdy z reklamodawców marzy o jak największej klikalności. W tekście przedstawimy kilka sposobów, jak podwyższyć tak ważny w reklamie internetowej współczynnik CTR.

Współczynnik CTR - co oznaczają te trzy litery?

CTR to angielski akronim od Click Through Rate. Czasami znajdziemy w różnego rodzaju fachowych publikacjach polskie określenie “współczynnik klikalności”. Czym jest współczynnik CTR i dlaczego jest taki ważny?

Współczynnik CTR to liczba kliknięć reklamy podzielona przez liczbę jej wyświetleń. Wynik wyrażany jest procentowo. Dla przykładu - twoja reklama została wyświetlona 1000 razy, a kliknięta - 100. Współczynnik CTR reklamy wynosi zatem 10%.


Im wyższy jest współczynnik CTR, tym użytkownicy internetu daną reklamę uważają za użyteczniejszą i trafniejszą. Współczynnik jest bardzo istotny w mierzeniu skuteczności reklam w kampaniach AdWords. Weryfikuje on również skuteczność prowadzonych działań promocyjnych. Niski współczynnik oznacza, że kampania raczej nie trafia do internautów i nie przysporzy nam wielu nowych klientów.

Współczynnik CTR a wyniki wyszukiwania

Współczynnik klikalności pozwala ustalić także to, ile razy użytkownicy klikali w link, który pojawiał się w tzw. organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google. Sposób obliczania CTR jest taki sam i wyraża procentowy stosunek kliknięć do wyświetleń.

Organiczne wyniki wyszukiwania - część wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google, która nie jest objęta możliwością wykupienia linków sponsorowanych.

Jaką wiedzę daje jeszcze współczynnik CTR?

Uzyskany procentowy wynik pokaże ci, które reklamy nie są skuteczne i należałoby je usprawnić lub usunąć. Ponadto jednak współczynnik CTR ma wpływ na stawki CPC (ang. cost-per-click) reklam lub słów kluczowych. Im wynik CTR wyższy, tym stawka CPC niższa. Nie bez znaczenia współczynnik klikalności pozostaje dla pozycji reklamy w wyszukiwarce - im wynik lepszy, tym pozycja wyższa.

Jak poprawić współczynnik CTR w AdWords?

Nie da się ukryć, że poprawienie klikalności reklam jest przez reklamodawców pożądane - nawet bardzo. Sposobów na podwyższenie współczynnika CTR jest kilka i warto je przeanalizować, jeśli dotychczasowe wyniki nie zadowalają.

  1. Dobierz właściwe słowa kluczowe - im dokładniej i ściślej słowa kluczowe odnoszą się do tekstu samej reklamy, tym lepiej.

  2. Sprawdź, jaka jest ustawiona opcja dopasowania słowa kluczowego: dopasowanie przybliżone, do wyrażenia czy ścisłe. Rodzaj dopasowania ma wpływ na CTR. Jednak dobór właściwego dopasowania to zwykle indywidualna sprawa zależna od konkretnej kampanii AdWords.  

  3. Uporządkuj słowa kluczowe - usuń te słowa kluczowe, które generują małą liczbę kliknięć z niskim wynikiem jakości. Jeszcze raz przejrzyj keywords i jeśli zajdzie taka potrzeba, dodaj wykluczające słowa kluczowe.

  4. Skorzystaj z tzw. sitelinks. Są to linki, które można umieścić pod tekstem reklamy w wyszukiwarce. Odsyłać będą do poszczególnych stron na reklamowanej witrynie, a przy okazji informować internautów o konkretnych produktach czy usługach.

  5. Zwróć uwagę na adres URL. Warto dodać w nim słowa kluczowe, by zwiększyć dopasowanie twojej reklamy do wyniku wyszukiwania.

  6. Użyj rozszerzenia lokalizacji - pozwól się znaleźć klientom z twojej okolicy.

Co to znaczy “dobry współczynnik CTR”?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Choć w sieci pojawiają się różne “widełki” wyników, tak naprawdę stwierdzenie, czy wynik jest dobry, jest w dużej mierze relatywne. Odmiennie wyglądają wyniki dla każdej z branż. Istotne jest także to, jaki cel założyłeś sam sobie i jaki wynik jest satysfakcjonujący dla ciebie.