Współpraca z blogerami - z kim warto pracować?

Blogosfera jest siłą i nie ma co do tego wątpliwości. Wielu ludzi uznaje blogi za jedyne źródła rzetelnej informacji. Dlatego też nic dziwnego w tym, że współpraca z blogerami jest naprawdę opłacalna. Dodatkowo prowadzone kampanie często są niezwykle pomysłowe i mocno angażują społeczność. Na jakie cechy blogera warto zwrócić uwagę przy wyborze tego najbardziej odpowiedniego? Podpowiadamy!

Współpraca z blogerami a tematyka 

Pierwsza selekcja przy współpracy z blogerami powinna wystąpić na płaszczyźnie tematyki. Jeżeli chcesz zareklamować kawę, powierzenie kampanii 15-latce zajmującej się modą nie będzie najlepszym pomysłem. Znajdź takie blogi, które skupiają ludzi potencjalnie zainteresowanych twoim produktem. Zazwyczaj informacje o typie strony zawarte są w zakładce „O mnie/O blogu”, jeżeli jednak nie pojawiają się tam, po prostu warto przejrzeć kilka ostatnich notek, z pewnością łatwo będzie określić, czym zajmuje się dana osoba.

Treść a współpraca z blogerami

Kiedy wstępną selekcję mamy już za sobą, warto przyjrzeć się treściom prezentowanym na blogu. Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jakiego języka używa bloger. Czy pisze poprawnie po polsku i buduje prawidłowe zdania? Oprócz tego ważny jest również styl. Oczywiście, tekst może być bezbłędny, ale jeżeli sposób pisania jest nijaki – nikt nie przeczyta żadnego dłuższego tekstu. Sprawdź, czy artykuły są zabawne, sensowne, a może poważne i ze świetnymi podsumowaniami.

Nie stawiaj na osoby zbyt kontrowersyjne. Choć kiedyś właśnie tak próbowali wybijać się blogerzy, aktualnie wzbudzają zainteresowanie - jeżeli w ogóle - tylko przez chwilę. Niewielu odbiorców ceni sobie blogi przepełnione przekleństwami i skrajnymi opiniami. Poza tym zazwyczaj taki bloger musi być przeciw wszystkiemu, nawet jeżeli jego przekonania są tak naprawdę zupełnie inne.

Wygląd przy wyborze blogera

Możesz pomyśleć, że treść jest najważniejsza i z całą pewnością masz dużo racji, ale nikt nie weźmie na poważnie nawet najlepszej recenzji twojego produktu, jeżeli blog będzie różowy, kolor tekstu czarny, a w dodatku bloger zastosuje efekt spadających płatków śniegu. Przykład jest mocno podkoloryzowany, ale zły wygląd strony odpycha. Jeżeli to miejsce przypomina strony z lat 90., nie jest intuicyjne mało osób zostanie tam na dłużej. Szukaj estetycznych perełek. W takich witrynach czytanie tekstu od razu staje się przyjemniejsze, a rekomendacje rzetelniejsze. Współpracuj z blogerami, którzy mają ładne blogi – jak banalnie by to nie brzmiało, tak będzie dla ciebie najlepiej.

Współpraca z blogerami a poprzednie kampanie

Zazwyczaj w zakładce „Reklama/Współpraca” odnajdziesz informacje o innych markach, z którymi współpracował bloger. Nie ignoruj tego. Sprawdzisz tym samym czy poprzedni reklamodawcy pasują do twojego profilu. Jeżeli, przykładowo, chcesz zareklamować torebki bardzo drogiej, luksusowej firmy, a blogerka do tej pory realizowała kampanie jedynie z tanimi sklepami, współpraca może wyjść na twoją niekorzyść.

Aktualność wpisów a współpraca z blogerami

Systematyczność jest bardzo ważna. Szukając odpowiedniego blogera do współpracy, zwróć uwagę na to, jak często publikuje. Jeżeli ktoś dodał ostatni post miesiąc temu, a w ciągu ostatniego roku pojawiły się cztery notki, nie jest to osoba, z którą warto pracować.

Jest jednak jedno „ale”. Co prawda blog może świecić pustkami, ale prawdopodobne jest, że bloger działa prężnie w innym miejscu. Sprawdź jego fanpage, Instagram czy Snapchat. Blog nie jest przecież jedynym miejscem, gdzie możecie przeprowadzić kampanię, a jeżeli autor zbudował społeczność w innym miejscu, możesz z tego skorzystać.

Kontakt blogera z użytkownikami 

Znalazłeś już ładny, ciekawy blog, na którym króluje interesująca treść? Kolejnym krokiem niech będzie zbadanie kontaktu blogera z jego czytelnikami. Jak to sprawdzić? Najprościej na świecie – po prostu poczytaj komentarze. Upewnij się, że bloger odpowiada na pytania, rozmawia z użytkownikami i nie ignoruje ich. Wejdź również na jego profile w mediach społecznościowych – sprawdź, czy i jak je prowadzi. Jeżeli jest naprawdę aktywny – być może właśnie znalazłeś odpowiednią osobę do współpracy. 

Statystyki we współpracy z blogerami 

Choć są bardzo ważne, nie można zapominać, że nie są najważniejsze. Po pierwsze, niektórzy blogerzy sztucznie nabijają sobie wyświetlenia, po drugie, nie możesz zapominać, że w każdej tematyce wystarczająca liczba wyświetleń jest inna. Największy ruch mają blogi modowe, ale to nie znaczy, że jeżeli bloger piszący o pastach do zębów nie ma 50 000 unikalnych użytkowników, nie trafi do swoich odbiorców tak samo dobrze.

Przyjrzyj się blogerowi, z którym chcesz współpracować. To od tego zależy, jak będzie wyglądała kampania. Jeżeli ty nie przyłożysz się do poszukiwań, nie zdziw się, że bloger nie przyłoży się do swojej pracy, tak jakbyś tego chciał.