Wybieramy nazwę firmy

Wybór nazwy firmy to bardzo ważny etap zakładania działalności. Będzie ona bowiem funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja ta w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma dodatkowo musi spełniać pewne przepisowe kryteria.

Wobec tego warto dobrze przygotować się do tej decyzji i dokładnie zastanowić się nad nazwą firmy - biorąc pod uwagę zarówno kryteria formalne, jak i względy marketingowe.

Nazwa firmy - formalności

Bez nazwy firmy ani rusz - i to dosłownie. Pierwszym krokiem w zakładaniu działalności jest bowiem wypełnienie i złożenie w urzędzie gminy formularza CEIDG-1. W druku tym znajduje się pozycja, w której należy zamieścić firmową nazwę.

Jaki jest podstawowy warunek, jaki musi spełnić nazwa działalności gospodarczej osoby fizycznej? Otóż musi się w niej znaleźć imię i nazwisko właściciela. Poza tym należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby nazwa nie wprowadzała w błąd i odróżniała nową działalność od już funkcjonujących na rynku.

To tak naprawdę jedyne sztywne zasady, które wyznaczają zakres, w jakim można stworzyć nową nazwę. Jednak, zanim przedsiębiorca popuści wodze fantazji, powinien zastanowić się, czy bardzo skomplikowana nazwa nie będzie np. zbyt problematyczna. Może się bowiem okazać, że “udziwniona” nazwa lub taka, której nie da się wpisać do komputera korzystając z polskiej klawiatury może zostać odrzucona przez system CEIDG. A jak wiadomo - z maszyną trudno się kłócić.

Nazwa firmy a marketing

Kiedy przedsiębiorca zapozna się już z ograniczeniami wynikającymi z przepisów i możliwości technicznych, warto zastanowić się nad marketingową wartością nazwy firmy.

Jak już zostało wspomniane - nazwa nie powinna wprowadzać w błąd. W zależności od tego, czy nowo zakładane przedsiębiorstwo będzie zajmowało się wyłącznie jedną, ścisłą dziedziną, czy też będzie oferowało bardziej kompleksowe usługi w jakimś zakresie, nazwa firmy powinna być możliwie szczególna lub ogólna. Co ważne, nigdy nie powinna znacząco odbiegać od profilu prezentowanej działalności, ponieważ taki zabieg po prostu mija się z celem, jakim jest przyciągnięcie odpowiednich klientów.

Inna kwestia to stopień skomplikowania - niewiele przekombinowanych i długich nazw zapada w pamięć. Jeżeli pomysł na markę nie jest oszałamiająco błyskotliwy, najlepszym wyjściem będzie nazwa prosta i krótka. Ewentualne braki można nadrobić ciekawą formą graficzną - może nie w formularzu CEIDG-1, ale już np. na fakturach - prawdopodobnie szybciej i lepiej zostanie ona w głowach odbiorców.

Jeżeli chodzi o formę graficzną - decydując się na nazwę, należy pamiętać, że mimo iż rzeczywiście jest ona niezwykle istotnym elementem firmy, to poza nią istnieje coś jeszcze. Przedsiębiorca ma bowiem do dyspozycji także różne grafiki, logo firmy, hasła i slogany reklamowe - tak więc nie tylko nazwa służy rozreklamowaniu i zapamiętaniu marki. Wobec tego nie warto z nią przesadzać.

Nazwa firmy wybrana raz na zawsze?

Przy wybieraniu nazwy dla swojego przedsiębiorstwa, właściciel powinien skupić się na takim profilu, który obecnie ma obowiązywać w działalności. Jeżeli kiedyś zakres usług się poszerzy - nazwę będzie można zmodyfikować. Co więcej, zmiany przedsiębiorca może wprowadzać także bez powodu.

Formalności związanych ze zmianą nazwy dokonuje się przy pomocy tego samego formularza, który został wykorzystany dla zarejestrowania firmy - CEIDG-1. Nie ma tu żadnych specjalnych ograniczeń, poza terminami - wniosek musi zostać złożony do urzędu najpóźniej po siedmiu dniach od wprowadzenia zmiany w życie.

Jak więc widać, nazwa firmy to bardzo ważna sprawa - trafiona może przyczynić się do sukcesu marketingowego, ale jednocześnie należy pamiętać o obowiązujących ograniczeniach. Z drugiej strony - przedsiębiorca powinien mieć na względzie, że raz wybraną nazwę firmy zawsze może zmienić, nie ma więc potrzeby poświęcać temu zbyt wiele czasu.