Wyszukiwarki internetowe – historia rozwoju i przyszłość (cz. 4) – Bing cz. I

Kontynuujemy cykl poświęcony historii rozwoju oraz przyszłości wyszukiwarek internetowych. Dzisiaj skoncentrujemy się na produkcie Microsoftu o nazwie Bing. Wyszukiwarka ta przez kilka lat przechodziła ewolucję, starając się znaleźć w panteonie najpopularniejszych produktów tego typu. Obecnie odstaje wprawdzie od Google pod względem liczby użytkowników, ale w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy jej pozycja stopniowo wzrasta. Czym jest Bing? Co wyróżnia wyszukiwarkę od konkurencji? Czy ma szansę na odebranie palmy pierwszeństwa firmie z Mountain View? Odpowiedzi prezentujemy poniżej.

Czym jest Bing?

Bing miało realne szanse zostać najpopularniejszą wyszukiwarką internetową już na starcie. Została pokazana światu w 1998 roku, a więc w tym samym czasie co konkurencyjne Google. Wtedy jednak to Bing – znany wówczas pod nazwą MSN Search - miał większe szanse na rozwój. Trudno się temu dziwić, skoro Microsoft święcił triumfy dzięki swoim flagowym produktom z systemem operacyjnym Windows 98 oraz pakietami Office na czele, cieszącymi się popularnością do dziś. Dlaczego zatem MSN Search został prześcignięty przez nowo powstałą firmę? Powód był prosty – firma z Redmond miała w swoim portfolio dużą liczbę produktów i usług rozwijanych równolegle i ostatecznie pod wodzą Billa Gatesa zarząd zdecydował się na pełną koncentrację na produktach Windows i Office. Z perspektywy czasu była to słuszna dla firmy decyzja, ale szansę tę wykorzystało Google, przejmując pałeczkę lidera wśród wyszukiwarek.

Omawiana strategia rozwoju nie oznaczała wcale, że Microsoft planował całkowicie pominąć sektor wyszukiwarek internetowych. Google z czasem okazało się silnym graczem nie tylko dzięki nieznanym dotąd rozwiązaniom programistycznym (system PageRank czy choćby algorytmy Panda i Pingwin), ale też konsekwentnej polityce rozwoju, skoncentrowanej stricte na wyszukiwarce – co, jak się później okazało, przyniosło firmie niemało problemów na drodze prawnej. Firma z Redmond, widząc utratę udziałów, postanowiła skoncentrować się na szeregu usług, które nie były przez Google brane pod uwagę i które do dziś stanowią mało istotną część systemu wyszukiwania. Chodzi tu mianowicie o podzielenie wyszukiwarki na grupy tematyczne, ułatwiając w ten sposób odnalezienie określonych informacji. Zanim jednak przejdziemy do ich omówienia, warto przedstawić poszczególne etapu rozwoju wyszukiwarki Microsoftu.

Bing – historia rozwoju

Microsoft wydał swoją pierwszą wersję wyszukiwarki w 1998 roku pod nazwą MSN Search. W pierwszych latach funkcjonowania wyszukiwanie było zintegrowane z firmowym portalem MSN podzielonym na działy tematyczne (wiadomości ze świata, sport, pogoda itp.). Już takie podejście sprawiło, że użytkownicy preferowali bardziej niezależne rozwiązania – choćby dlatego, że nie każdego odbiorcę interesowała strona Microsoftu. Przez pierwsze lata MSN Search działał w oparciu na technologii Inktomi – projekcie badawczym stworzonym na Uniwersytecie Berkeley. Inktomi określany jest jako prototyp komercyjnej wyszukiwarki, wykorzystującej technologię równoległych obliczeń.

Kolejny okres obejmował rozwiązania znane z popularnych swoim czasie wyszukiwarek AltaVista oraz Looksmart i dopiero w 2006 roku Microsoft przeszedł w pełni na autorskie rozwiązania. Wówczas MSN Search został poddany rebrandingowi, a następnie rozwijany pod nazwą Windows Live Search. Już rok później, bo w 2007 rokum zmieniono nazwę na Live Search. Było już za późno na wyrównaną walkę z Google, więc Microsoft postanowił zmienić strategię działania. Jak wyglądał rozwój wyszukiwarki Bing w kolejnych latach? W jaki sposób produkt Microsoftu rozpoczął walkę o klienta? W następnej części artykułu nie tylko odpowiemy na postawione pytania, lecz również wskażemy najważniejsze cechy wyróżniające produkt na tle konkurencji.