Wyszukiwarki internetowe – historia rozwoju i przyszłość (cz. 4) – Bing cz. II

Powracamy do charakterystyki wyszukiwarki internetowej Bing. W prezentowanej części artykułu wskażemy najciekawsze funkcje oraz zalety rozwiązania oferowanego przez firmę Microsoft.

Bing rozpoczyna rywalizację z Google

Dwa lata później, a dokładnie w sierpniu 2009 roku, zrezygnowano z rozwiązań Live Search. Firma z Redmond postanowiła stworzyć – w oparciu na autorskich rozwiązaniach wykorzystywanych wcześniej – całkowicie nową wyszukiwarkę internetową, która ostatecznie wystartowała pod nazwą Bing. Jako że bezpośrednia walka z Google nie miała w tym czasie większego sensu, twórcy skoncentrowali się na wspomnianych już funkcjach wyszukiwania pod kątem określonych grup docelowych. Co więcej, wszystkie najważniejsze funkcje Bing udostępniono w początkowej fazie rozwoju wyłącznie dla internautów zamieszkujących Stany Zjednoczone.

Do dziś wiele funkcji wyszukiwarki Bing nie jest obecnych w innych częściach świata, co widać również na przykładzie Polski – zlokalizowana wersja jest wyraźnie ograniczona względem amerykańskiej. Warto dodać, że zabieg ten dotyczy nie tylko wyszukiwarki, lecz również innych usług Microsoftu. Dobrym przykładem jest marka Xbox – zarówno w przypadku sektora gier wideo, jak również muzycznej aplikacji Xbox Music widać znaczące różnice w poszczególnych regionach. Podejście to spowodowane jest chęcią dotarcia do określonych grup docelowych zlokalizowanych przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych oraz w wybranych krajach. W tym miejscu warto przejść do charakterystyki wyszukiwarki Bing, prezentując najważniejsze funkcje wyróżniające produkt na tle konkurencji.

Bing – funkcje wyszukiwarki

Bing wyróżnia się interaktywnym tłem przedstawiającym różne miejsca z całego świata, które zmienia się każdego dnia. Przy najechaniu kursorem myszy na obrazek pojawiają się ciekawostki opisujące fotografię (funkcja niedostępna we wszystkich krajach). Oprócz standardowego pasku wyszukiwania w górnej sekcji znajduje się funkcja grupowania wyników na podstawie zawartości. Można oddzielić wyszukiwanie słów kluczowych, obrazów, map czy filmów video. Z poziomu ustawień użytkownicy otrzymują dostęp do funkcji bezpiecznego wyświetlania poprzez odpowiednie filtrowanie (z podziałem na tekst, obrazy i materiały wideo). Dodatkowe możliwości to sugestie przy wpisywaniu słów kluczowych, zmiana języka wyświetlania, a także ustawienia sieci web pozwalające ograniczać wyszukiwanie do wybranych krajów.

Bing kładzie duży nacisk na wyszukiwanie materiałów wideo. Z poziomu wyszukiwarki możliwy jest podgląd playera (np. YouTube czy Vimeo), uruchomienie materiału, a nawet ustawienie rozdzielczości, źródła, długości czy proporcji obrazu. Podobnie wygląda wyszukiwanie dla zdjęć – można ustalić kolor, styl obrazu, wielkość czy orientację.

Bing odpowiada na nasze pytania

Kluczową cechą wyróżniającą Bing od konkurencji jest możliwość otrzymywania błyskawicznych odpowiedzi na zadane pytania w okienku wyszukiwarki. Jak pokazuje rozwijany od jakiegoś czasu projekt o nazwie DataSift, zapotrzebowanie na Q&A (pytaj i odpowiadaj) jest spore. W przypadku Binga różnica polega jednak na tym, że odpowiedzi udzielane są bezpośrednio w wyszukiwarce na podstawie odnalezionych w sieci najlepiej dopasowanych odpowiedzi. Co ciekawe, system ten podzielony jest tematycznie - poniżej prezentujemy szczegółowo, jakich dziedzin życia dotyczą odpowiedzi:

  • matematyka - działania i proste zadania matematyczne;
  • sport - wyniki sportowe z danego dnia, statystyki drużyn, najnowsze informacje dotyczące aktualnych rankingów sportowych lub wybranych lig z dowolnej dyscypliny sportu;
  • finanse – wpisując nazwę firmy oraz słowa "quote" lub "stock", otrzymujemy rozbudowane informacje o przedsiębiorstwie – np. dotyczące akcji spółki;
  • bilety lotnicze. Wpisując nazwę miasta w połączeniu z frazą "flights from" oraz "flights to", zobaczymy szczegółową trasę, terminy odlotów oraz ceny biletów lotnicznych;
  • status lotu – wpisując frazę "flights status" oraz numer lotu, można błyskawicznie otrzymać dostęp do stale aktualizowanych informacji o jego statusie;
  • przesyłki kurierskie – po wpisaniu nazwy firmy kurierskiej oraz numeru przesyłki użytkownik otrzyma błyskawiczną informację o statusie przesyłki;
  • gwiazdy – wpisując imię i nazwisko wybranego aktora, piosenkarza itp., dostaniemy szczegółowe informacje na jego temat (ciekawostki, najnowsze informacje, filmografia, wydane płyty itp.);
  • samochody – podobnie jak w przypadku gwiazd po wpisaniu nazwy pojazdu i rocznika otrzymujemy kompletne informacje;
  • encyklopedia – Bing współpracuje z encyklopedią Encarta, umożliwiając wyświetlanie odpowiedzi na nieskomplikowane pytania w stylu "jakie miasto jest stolicą kraju XXX?";
  • słownik – podobnie jak w przypadku encyklopedii w oparciu na Encarta przy wpisaniu słowa kluczowego oraz fraz "what is", "define" lub "definition" otrzymujemy interesujące nas informacje;
  • sklepy i produkty – Bing wyświetla informacje ogólną na temat wybranego sklepu oraz jego lokalizację;
  • zdrowie – informacje zdrowotne, definicje chorób, sposoby leczenia itp;
  • "best match" – jest to odpowiednik "szczęśliwego trafu" znanego z wyszukiwarki Google.

Bing umożliwia ponadto wyszukiwanie rozmaitych informacji lokalnych, które podzielone są na następujące kategorie:

  • firmy i sklepy;
  • osoby;
  • kolekcje;
  • aktualny ruch drogowy;
  • lokalizacja restauracji i usług;
  • recenzje restauracji;
  • kina, aktualnie wyświetlane filmy – jeśli wpiszemy nazwę filmu, to Bing rozpocznie wyszukiwanie najbliższego kina na podstawie naszej lokalizacji;
  • hotele – po wpisaniu słowa "hotels" oraz nazwy miasta Bing wyświetli listę hoteli w danym mieście oraz stosowną mapkę, na której znajdują się takie informacje jak recenzje hoteli, opinie użytkowników, informacje o parkingu, ceny i sposoby rezerwacji.

Jak widać, Bing może poszczycić się wieloma ciekawymi funkcjami, których trudno szukać u konkurencji. Gdyby polityka Microsoftu w początkowej fazie rozwoju produktu była bardziej skoncentrowana na Bingu, to być może dziś byłby on liderem na rynku. Obecnie firma z Redmond stara się walczyć o nowych klientów, jednak nie jest to proste zadanie – na całym świecie posiada poniżej 10% udziałów.