Mailing sposobem na skuteczną komunikację z klientem

Masz już swój sklep internetowy, fanpage na Facebooku, nawet prowadzisz bloga firmowego. Ale czy kontaktujesz się bezpośrednio ze swoimi klientami za pomocą poczty elektronicznej? Czy częścią Twojej kampanii jest mailing? Jeżeli nie, koniecznie musisz to zmienić. Ta forma nawiązania kontaktu z klientem jest bardzo skuteczna i przy jej pomocy możesz zyskać nie tylko większe zainteresowanie wśród konsumentów, ale także opinie zaufanego przedsiębiorcy. Budujesz nie tylko ofertę, ale również swój wizerunek. To człowiek sprzedaje produkty, więc przez pryzmat Twoich działań będzie postrzegane zaopatrzenie Twojego e-sklepu.

Przygotuj się na mailing

Dobrze skonstruowany mailing to wbrew pozorom duże wyzwanie, przynajmniej na początku. Stworzenie wartościowej treści, nasyconej informacjami, i zachęcającej do korzystania z oferty, nie jest proste. Wymaga to z pewnością wiedzy i kreatywności. Oto kilka małych podpowiedzi, jak uskutecznić swój mailing:

  • Przejrzystość i łatwość zrozumienia - mailing musi być przede wszystkim czytelny, co oznacza, że musimy zwrócić uwagę na układ strony oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów. Powinny się w nim znajdować tylko istotne informacje, bez zbędnych dygresji.
  • Od konkretnego nadawcy do konkretnego odbiorcy - nie zapominaj napisać w nagłówku imienia osoby, do której skierowany jest newsletter. Wiele osób o tym zapomina, nie jest to bowiem obligatoryjne działanie, choć zdecydowanie działa na plus dla nadawcy. Klient poczuje się wyróżniony, a Ty zyskasz sympatię w jego oczach. Na końcu wiadomości podpisz się, niech odbiorca wie, kto kieruje do niego ofertę.
  • Mocne wejście - każdy z nas zdaje sobie sprawę, że nie wszystkie newslettery są otwierane, sporo z nich ląduje w koszu. Liczy się pierwsze wrażenie, czyli tytuł wiadomości. Zaskocz odbiorcę, niech to będą dwa lub trzy wyrazy, ważne jest jednak, by były przemyślane, które spowodują, że Twój mailing zaintryguje konsumenta.
  • Nie spamujemy - nie masz pomysłu na newsletter i korzystasz z gotowych szablonów lub wzorujesz się na kolegach z branży? Błąd! Musisz być wyjątkowy, inaczej nikt Cię nie zapamięta, będziesz tylko jednym z wielu natrętnych handlowców. Na pewno Twoja firma ma wyjątkowe cechy i atuty, warto to wykorzystać.
  • Duży plik nie przejdzie - nie przeceniajmy poczty elektronicznej, ona też ma pewne ograniczenia. Upewnij się, że Twoi odbiorcy będą w stanie otworzyć newsletter. Najbezpieczniej będzie stworzyć plik o klasycznej szerokości maila 500-600 pikseli.
  • Przykuj uwagę - sam tekst może wydać się nudny. Nawet jeżeli bardzo się postarasz i stworzysz interesującą treść, nie przekonasz do siebie wszystkich klientów. Dużo skuteczniej na odbiorcę działa obraz. Oczywiście, nie może być to przypadkowe zdjęcie. Powinno być kompatybilne z tym, co chcesz przekazać. Tekst wzbogacony o ciekawą grafikę czyta się dużo lepiej i przyjemniej.  
  • Musisz się wkupić - niezwykle ważny jest język newslettera. Pisząc do młodzieży, należy tworzyć tekst, który będzie się im łatwo czytało, warto więc zaznajomić się z ich idiolektem. Nie poskutkuje zwracanie się do nich „Szanowny Panie...”, natomiast „Cześć...” czy „Witaj...” będą jak najbardziej na miejscu.  

Mailing - z jakiej platformy korzystać?

Na rynku istnieje wiele platform, które umożliwiają wysyłanie maili do internautów. Bez odpowiedniego narzędzia nie będziesz w stanie utrzymywać skutecznego i długofalowego kontaktu ze swoimi klientami. Warto wiedzieć, jak działa taka platforma i jak z niej korzystać.

Aplikacja daje możliwość gromadzenia adresów e-mail, budowania bazy mailingowej oraz rozsyłania wiadomości do swoich odbiorców. Na platformach dostępne  są odpowiednie szablony, które umożliwiają tworzenie newsletterów o różnej tematyce. Możesz stworzyć mail, który będzie opierał się na wprowadzonej nowej kolekcji ubrań lub będzie zawierał kupon rabatowy. Są również szablony, które wykorzystuje się do tworzenia maili z życzeniami świątecznymi. W bazie danych zgromadzone są informacje, dotyczące naszych klientów. Uporządkowane są tak, aby ułatwić nam pracę. Wiadomość tworzymy na dwa sposoby: za pomocą edytora tekstu, do którego wstawiamy szablon graficzny i uzupełniamy odpowiednią treścią lub poprzez kreator, który umożliwia nam tworzenie wiadomości z nagłówków i bloków treści, sformatowanych na etapie tworzenia strony internetowej.

Maila nie musimy wysyłać natychmiast po stworzeniu, możemy ustawić godzinę, o której chcemy, by odbiorcy otrzymali wiadomość. Ważne jest również to, że tego typu aplikacje posiadają również opcję tworzenia statystyk. W każdej chwili możemy zasięgnąć informacji o skuteczności naszego mailingu, czy wiadomość została otwarta oraz ilu odbiorców kliknęło na daną ofertę.

Jedną z takich platform jest beemail.pl. Oprócz wyżej opisanych podstawowych opcji, oferuje ona:

  • tworzenie spersonalizowanych treści. Każdy odbiorca może otrzymywać mail o innej treści.
  • opcję cyklicznego rozsyłania maili. Oznacza to, że dany newsletter będzie wysyłany np. w każdy pierwszy wtorek miesiąca o godzinie 8.00 rano.
  • wprowadzenie ograniczenia otrzymywanych przez odbiorców maili. Nie bądźmy natrętni -  jeżeli któryś z naszych klientów otrzymał już odpowiednią ilość newsletterów, program zablokuje wysyłanie do niego kolejnych maili.
  • automatyczne wysyłanie newslettera do internautów po wykonaniu przez nich określonych czynności np. kliknięciu na link bądź porzuceniu koszyka.
  • spam-test. Dzięki niemu będziesz mógł zapobiec zatrzymaniu Twojego maila przez filtry antyspamowe
  • łączenie ze sobą wiadomości  -sprawdza się to doskonale w przypadku porównywania ich skuteczności.

Platforma ta ma jeszcze wiele innych zasługujących na uwagę aplikacji, nie sposób jednak opisać ich wszystkich. Warto jednak zapoznać się z ofertą tej lub innej platformy i przeanalizować ją pod kątem skuteczności oraz dostępności przydatnych narzędzi. Liczy się przede wszystkim to, aby program był łatwy w obsłudze oraz miał wiele przydatnych aplikacji.

Wykorzystuj potencjał, czyli sposób na skuteczny mailing

  • Regularnie kontaktuj się się ze swoimi klientami. Wysyłaj im wiadomości w cykliczny sposób. Powinni wiedzieć, kiedy oczekiwać wiadomości od Ciebie.
  • Twój mailing powinien być dostosowany do obecnych zainteresować internautów. Nie możesz reklamować kostiumu kąpielowego, kiedy za oknem sypie śnieg.
  • Nie przesadzaj z ilością wiadomości. Przeciętnie 1-2 razy w miesiącu wyślij do swoich klientów maila z istotnymi informacjami. Informuj ich również o wprowadzaniu nowych kolekcji, wyprzedażach i promocjach.
  • Plan działania to podstawa. Nie działaj chaotycznie i nie wysyłaj wiadomości pod wpływem impulsu. Każdy krok, każdy mailing powinien być przemyślany i przeanalizowany.
  • Nie zapominaj o personalizacji. Wykorzystaj informacje o kliencie i staraj się dostosować treść maila do jego zainteresowań. Każdy oczekuje od sprzedawcy czegoś innego.
  • Nie popełniaj błędów ortograficznych i gramatycznych.
  • Informacje w newsletterze muszą być ciekawe. Nie może być to mailing z informacją, która nic nie wnosi. Postaw na wysokiej jakości treść, tego oczekuje od Ciebie odbiorca.
  • Korzystaj z portali społecznościowych w celu zbudowania bogatej bazy adresowej.
  • W swoich działaniach poświęć też uwagę konkurencyjnym firmom. Obserwując ich akcje promocyjne, możesz się wiele nauczyć.