Zarabianie przez internet

O tym, że internet to źródło wiedzy i rozrywki, wiedzą wszyscy. Większość zdaje sobie sprawę także z tego, że sieć może być metodą na zarabianie. W jaki sposób? Bardzo różny – od reklam aż po własną firmę. Jak zarabiać w internecie?

E-biznes – czym jest i skąd się wziął?

Biznes internetowy to bardzo szerokie pojęcie, które nie ogranicza się tylko do usług oferowanych przez popularne serwisy aukcyjne. Po raz pierwszy o e-biznesie zrobiło się głośno za sprawą IBM, które używając tej nazwy określiło biznes oparty na rozwiązaniach teleinformatycznych, w szczególności – aplikacjach internetowych. W praktyce komputery i sieć były wykorzystywane w firmach już wcześniej – po raz pierwszy w latach 60. XX w.

Obecnie przez biznes internetowy rozumie się wymianę informacji, podpisywanie umów i kontraktów, przesyłanie dokumentów, prowadzenie telekonferencji, pozyskiwanie nowych kontaktów i klientów czy też poszukiwanie nowych informacji o rynku i konkurencji. Przepływ informacji i danych odbywać się może pomiędzy wszystkimi uczestnikami handlu – od przedsiębiorców, producentów, dystrybutorów, na ostatecznych klientach kończąc.

Tak więc, w uproszczeniu, firma internetowa to takie przedsiębiorstwo, które częściowo lub całkowicie korzysta z możliwości, które daje sieć internetowa. A możliwości tych jest naprawdę wiele i to nie tylko dla korporacji, ale także dla tych, którzy dopiero przymierzają się do zarabiania w Internecie.

Firma internetowa

Własna firma w postaci wirtualnej to obecnie warta rozważenia alternatywa dla klasycznego biznesu. Jakie są jej zalety?

Biznes internetowy oznacza najczęściej znacznie niższe koszty. Przede wszystkim – do pracy tak naprawdę niezbędny jest tylko komputer i łącze internetowe. Oznacza to, że często optymalnym rozwiązaniem jest praca z domu, niewymagająca wynajmowania powierzchni biurowej ani dojazdów. Zatem już od początku nie ma potrzeby wydawania pieniędzy na czynsz czy paliwo. 

Dla nowej firmy niezwykle istotne jest też to, że internetowa reklama jest znacznie tańsza niż ta tradycyjna, w pozostałych mediach. Najczęściej wykorzystywanymi metodami jest tu strona internetowa lub firmowy blog, portale społecznościowe czy newslettery przesyłane bezpośrednio przez pocztę elektroniczną. 

Jeśli już mowa o poczcie, to warto zwrócić uwagę także na to, że internet znacznie ułatwia kontakt z kontrahentami – zarówno klientami, jak i dostawcami czy potencjalnymi partnerami. Także tutaj koszty właściwie nie występują, a komunikacja jest prosta i szybka. Jeśli przedsiębiorca dobrze wybierze oprogramowanie do swojej firmy, zwracając uwagę na m.in. zaawansowany CRM (Customer Relationship Management, czyli narzędzie do zarządzania relacjami z klientami), taka współpraca może okazać się jeszcze łatwiejsza.

Także grupa docelowa klientów znacząco rozszerza się dzięki wykorzystaniu internetu. Dobrze zrobiona strona, przetłumaczona na język (przynajmniej) angielski, pozwala łatwiej dotrzeć nawet do zagranicznych odbiorców, których niewielki osiedlowy sklepik nie miałby szans zainteresować w takiej skali (przynajmniej do momentu, kiedy nie rozrósłby się do sieci porównywalnej do np. Tesco). Co więcej, oferta firmy może pozyskiwać odbiorców nie tylko wtedy, kiedy przedsiębiorca “znajduje się” w niej – jest ona obecna w sieci 24 godziny na dobę, co oznacza, że każdy może do niej dotrzeć o tej porze, o której mu pasuje, a nie tylko od 8:00 do 16:00.

Internetowa firma – formalności

Założenie firmy internetowej w praktyce nie różni się od zakładania każdego innego biznesu. Nie oznacza to jednak problemów – rejestracja podstawowych form działalności, jakimi są najczęściej wybierane na początku jednoosobowe działalności gospodarcze oraz spółki cywilne, jest stosunkowo łatwa i mało kosztowna. 

Gros formalności dopełnić można za pomocą formularza CEIDG-1, który należy złożyć w urzędzie gminy. Dzięki niemu przedsiębiorca uzyskuje przede wszystkim wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej, ale nie tylko. CEIDG-1 to jednocześnie wniosek o wpis do krajowego rejestru podmiotów gospodarki narodowej (REGON), zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne do naczelnika urzędu skarbowego (NIP), oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgłoszenie albo zmiana zgłoszenia płatnika składek do ZUS bądź też oświadczenie o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników.