Zawód freelancer

Specyfika pracy freelancera

Coraz popularniejszy staje się zawód freelancera. Profesja wolnego strzelca charakteryzuje się swobodą czasową i niezależnością. Bardzo często zarobki są dużo większe niż w pracy na etacie. Zawód freelancera ma jednak wady: dyskryminacja w przypadku usług bankowych i trudność w planowaniu budżetem. Jednak pomimo tych wad, młode osoby coraz częściej decydują się na pracę jako wolny strzelec w branży informatycznej, copywritingu, czy Public Relations. Poniżej przykład standardowych profesji freelancerów i ich orientacyjna wysokość zarobków.

Technologie informacyjne

Najprężniej rynek IT rozwija się w dużych miastach. Informatycy pracujący jako wolni strzelcy bardzo często muszą zmieniać miejsce pracy. Ich profesja charakteryzuje się różnorodnością zadań i pracą od jednego projektu do drugiego. Wysokość zarobków jest zależna od rodzaju projektu, stanowiska i doświadczenia informatyka. Wielu freelancerów pracuje ponad standardowy czas, co zwiększa ich dochody. Na rynku jest wiele firm pośredniczących, które oferują zlecenia od innych, bardzo dużych przedsiębiorstw. Freelancerów w branży IT zachęca przede wszystkim dowolna forma zatrudnienia oraz możliwość negocjacji stawki. Średnie zarobki informatyka w IT mogą stanowić nawet trzykrotność średniego krajowego wynagrodzenia. Przykładowo na stanowisku Project Manager za godzinę pracy można zarobić 80-95 zł, na stanowisku administratora 65- 75 zł, a analityka 55- 65 zł.

Copywriting

Praca copywritera-freelancera polega na tworzeniu haseł, claimów, tekstów marketingowych i reklamowych. Bardzo często firmy chętniej zatrudniają freelancera, niż pracownika na etat. W przypadku copywritingu, również można pracować w dowolnym czasie, na przykład przesyłając zdalnie hasła reklamowe, teksty lub koncepcje marketingowe. Płaca zależy od liczby zleceń. Przykładowo za stworzenie hasła reklamowego można zarobić od 50 zł do 200 zł, za spot radiowy od 100zł do 500 zł, a spot telewizyjny od 300 zł do 2000 zł. Stawki są dosyć zróżnicowane. Zależą głównie od doświadczenia copywritera oraz stopnia oryginalności tematu. Najwięcej można zarobić tworząc kampanie lub hasła reklamowe o zasięgu ogólnopolskim. Zarobki są również wyższe w przypadku współpracy na zlecenie agencji reklamowej, niż bezpośrednio współpracując z klientem. Gdy praca copywritera polega na pisaniu artykułów, tekstów na strony internetowe lub redagowaniu bloga, stawki są jeszcze inne. Orientacyjna stawka za napisany tekst na stronę internetową wynosi 50-100 zł, za artykuł prasowy 150-350 zł, a mailing 40-75 zł.

Public Relations

Jako freelancerzy bardzo dobrze sprawdzają się specjaliści od kreowania wizerunku. Osoby pracujące w Public Relations muszą być dynamiczni, mobilni, oryginalni i kreatywni. Najwięcej w branży PR można zarobić w Warszawie i województwie mazowieckim. Stawki zależą również od wielkości projektu i rodzaju firmy, dla której się pracuje. Najwyższe stawki oferują firmy z kapitałem europejskim, szczególnie dla specjalistów od brandingu i CSR. Najmniej zarabiają specjaliści od Media Relations i e-PR oraz marketingu szeptanego. Osoby o znanych nazwiskach lub bardzo bogatym portfolio często decydują się na pracę na własny rachunek. Średnia stawka netto za godzinę pracy na stanowisku PR Manager wynosi 50-70 zł, Senior PR Specialist 20-30 zł, a PR Specialist 10-15 zł. Jak widać, wysokość zarobków zależy w dużej mierze od doświadczenia specjalisty od wizerunku.

Grafik komputerowy

Grafik to obecnie zawód poszukiwany w każdej firmie. Przeważnie zatrudnia się grafika komputerowego w celu wykonania jednorazowego zlecenia, na przykład polegającego na stworzeniu strony internetowej, logo firmy, plakatu reklamowego, zaprojektowanie materiałów poligraficznych. Wysokość zarobków zależy od rodzaju zlecenia, terminu, w którym zlecenie ma być wykonane, ilości dostarczonych materiałów oraz wytycznych w Systemie Identyfikacji Wizualnej. Przykładowo orientacyjna stawka za projekt logo firmy wynosi od 1000 zł do 5000 zł, za projekt strony www od 700zł do 1000 zł, za projekt ulotki lub plakatu od 300 zł do 500 zł, a wizytówki od 70 zł do 200 zł. Inaczej wyglądają stawki za pracę na etat. Najwięcej zarabiają graficy etatowi w Kielcach (7000 zł miesięcznie), a najmniej w Krakowie (1800 zł miesięcznie).