Zmiana nazwy firmy - z konieczności czy kaprysu?

Niektóre firmy z bardziej lub mniej uzasadnionych powodów decydują się na zmianę swojej nazwy. Czy jednak w sytuacji konieczności lub chwilowego kaprysu jest to rzeczywiście bezpieczne i uzasadnione? Czy zmiana nazwy firmy nie powoduje jakichś  zagrożeń? Czy, jeśli nie ma takiego przymusu, naprawdę warto przeprowadzić renaming?

W pewnych sytuacjach zmiana nazwy firmy jest wskazana, a wręcz nawet wymagana, zwłaszcza, jeśli nazwa kojarzy się negatywnie lub kiedy dokonuje się przejęć i fuzji.  

Renaming to bardzo rozbudowany proces - poza zmianą samej nazwy wymaga też stworzenia zupełnie od podstaw całkowicie nowej tożsamości. To w dużym stopniu zaprzepaszcza dotychczasową pracę, włożona w budowę wizerunku danej marki, ale umiejętne wykorzystanie zdobytego doświadczenia pozwala na częściowe wykorzystanie tego, co udało się do tej pory osiągnąć.

Zmiana nazwy firmy powinna mieć uzasadnienie - nie można dokonywać ich bez określenia celu takiego zabiegu. Wymaga to wiele pracy, dlatego warto oszacować ryzyko, które podejmuje każda firma zdecydowana na zmianę swojej nazwy.

Zmiana nazwy firmy na skutek złych skojarzeń

Zmiana nazwy firmy, która w efekcie określonych działań zaczęła być kojarzona negatywnie, może okazać się rozwiązaniem bardzo korzystnym. Warto w takiej sytuacji zastanowić się, czy zbudowanie wizerunku od podstaw nie okaże się  prostsze i szybsze niż reaktywacja tego, co zostało zniszczone.

Decydując się jednak na zmianę nazwy firmy właśnie z tego powodu, należy dopilnować, by nie była ona łączona z poprzednią. Skojarzenie z tym, co zaczęło być negatywnie postrzegane, nie przyniesie bowiem firmie żadnych korzyści.

Błąd na starcie a zmiana nazwy firmy

Wybierając nazwę dla firmy, jej założyciele nie zawsze myślą o konsekwencjach swojego wyboru. Trudny zapis, wiele możliwości odczytania, długość utrudniająca nie tylko zapisanie, ale i zapamiętanie jej przez klientów - to problemy, które z czasem wymuszają zmiany. Jeśli zmiana nazwy firmy przyczyni się do jej rozwoju, uzasadnione jest wyeliminowanie tego utrudnienia i zdecydowanie się na renaming.

Zmiana nazwy firmy w efekcie przejęć i połączeń firm

Wszelkie fuzje i przejęcia mogą wymusić wręcz na firmach konieczność wprowadzenia zmian także w nazwie. Warto jednak jak najłagodniej przejść przez proces zmiany nazewnictwa firmy, aby nie utracić pozytywnych elementów pieczołowicie dotychczas budowanego wizerunku firmy.

Zmiana nazwy firmy a kilka marek

Dla firm rozwijających jednocześnie kilka marek ujednolicenie ich nazewnictwa może okazać się dobrym posunięciem. Jedna nazwa firmy  dla powiązanych produktów to szansa na ułatwienia w jej koordynowaniu oraz optymalizację kosztów.

Zmiana nazwy firmy narzucona przepisami

Zdarzają się sytuacje, w których zmiana nazewnictwa firmy wymuszona zostaje zmianą przepisów prawa. Przykładem może być przynależność do Unii Europejskiej i wykorzystywanie w nazwach firm fraz “eko”, “eco”, czy “bio”. Takie sformułowania zostały zarezerwowane wyłącznie dla firm o charakterze i ofercie związanej z ekologią. Przepis ten ma na celu zapobieganie wprowadzaniu w błąd potencjalnych konsumentów. Był on jednak przyczyną zmiany nazw wielu funkcjonujących już z powodzeniem na rynku wielu firm.

Proces ten odnosi się nie tylko do dużych brandów, które wielokrotnie udowodniły, i że zmiana nazwy firmy nie jest złym posunięciem, jeżeli jest ono dokładnie przemyślane i odpowiednio realizowane. Także małe przedsiębiorstwa, dostrzegając wynikające z tego dla siebie korzyści, mogą pokusić się o optymalizację strategii komunikacji  dzięki takiemu zabiegowi. Dobra nazwa firmy nie tylko ułatwia jej kojarzenie, ale również może spowodować obniżenie wydatków związanych z działaniami marketingowymi.